Contactslot lam

1967-1984
Plaats reactie
Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Contactslot lam

Bericht door Areyonga » za 10 okt, 2015 23:06

Bizarre ervaring, 99 (inclusief mede-forummer) op bezoek gehad vandaag. Zonder problemen heeft ie rondgereden, even op de oprit om een kapot lampje te vervangen. Paar minuten later willen we hem wegzetten, klaar om te starten, lampen gaan aan, verder niks nada noppes :shock:

Contactsleutel geeft 0,0 weerstand. Blijft dus hangen in contact stand, lampen aan, maar verder niks meer. Sleutel kan je heen en weer (normale slag) draaien zonder dat er ook maar iets gebeurd. Sleutel eruit, contact blijft geactiveerd. Accu maar losgegooid en op zoek een oplossing...

Iemand die dit herkend? Heb dit nog nooit eerder gehad bij een 99 (of 900 waarbij het contactslot principe volgens mij hetzelfde is). Komende dagen maar eens de boel open leggen. Als iemand tips heeft, deel ze aub. Ben iig benieuwd wat ik aan ga treffen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Contactslot lam

Bericht door turbopilot » zo 11 okt, 2015 10:56

Zit al even te denken ( je wordt ouder papa) :mrgreen:
volgens mij heb ik het ook een keer gehad, volgens mij gewoon het contactblokje.

Maar 99 en de torpedo zekeringen is ook een drama. Zou daar eens beginnen met meten, of nog beter, alles eruit goed schoonmaken en nieuwe zekeringen erin, (eigenlijk aan te bevelen om de 2 a 3 jaar)

Welk lampje heb je verwisseld, ? Eentje met dubbele pootjes ? Ik heb wel eens gehad door verkeerde montage + contact aan) de zekering eruit knalde .

FHR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door FHR » zo 11 okt, 2015 11:03

Lijkt erop ivm geen weerstand van de contactsleutel, dat het opstaande lipje, onder het contactslot, afgebroken is. Je zou dus het contactslot eruit kunnen halen en dan kun je het zien.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » zo 11 okt, 2015 11:11

Dat laatste denk ik ook (ookal weet ik nog niet zo 1-2-3 wat ik ga zien). Zekeringen waren allemaal ok, en het voelt gewoon anders als de andere 99 die bij huis staat. Je mist de (mechanische) weerstand.

Wat moet er nog meer los op de 3 rare moeren na om eea bloot te leggen? Evt. Pook/schakelstang/ etc?

FHR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door FHR » zo 11 okt, 2015 11:35

Eerst het contactslot eruit om te kijken of het iid het lipje is.
Daarna pook eruit; de 3 rare moeren los; met vuistschroevendraaier de onderste witte of zwarte plastic bak (met 2 schroeven) los; tekeningetje maken hoe de draden on het contactslot zitten en die eraf; 2 witte draden l van de achteruit los en dan heb je de pookbak in de hand.
ps. da schakelstang blijft zitten!!!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 11 okt, 2015 11:59

Voor die rare moeren kun je volgens mij een dopje 10 opofferen, ff met slijptolletje inslijpen.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » zo 11 okt, 2015 13:34

Heb de originele tool liggen, dus dat moet goedkomen. Straks maar eens een poging wagen hoe het loskomt en hoe het eruit ziet.
Saillant detail, ongeveer een half jaar geleden heeft de 99 volgens de huidige eigenaar precies hetzelfde gehad, en is bij een saabdealer het contactslot mechanisme vervangen...ben benieuwd wat ik aantref dus.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » ma 12 okt, 2015 16:25

De 99 rijdt weer :D

Zal later vandaag de foto's plaatsen van wat ik aantrof.
De complete aluminium behuizing uit een late 900, die als donor verder leeft, bood lig uitkomst.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » ma 12 okt, 2015 22:26

Daar gaat ie dan:

Ten eerste trof ik dit kunststukje aan bij de contactschakelaar, reden onbekend, wie het weet mag het zeggen...

Afbeelding

Daarna de boel uitgebouwd omdat er geen beweging zat in het vertande deel onder aan de cilinder bij het omdraaien van de sleutel.

Afbeelding

Het aluminium huis was dus recentelijk gewisseld...duidelijk te zien dat hier de modificatie is gedaan om de slotcilinder te verwijderen nadat de sleutels zijn kwijtgeraakt, gezien het gaatje wat er geboord is om met een drijver de lockingpin in te drukken.

Afbeelding

Slotcilinder eruit en daar was de boosdoener:

Afbeelding

En losgepeuterd:

Afbeelding

Waar het onderdeeltje vast hoorde te zitten:

Afbeelding

Donor ernaast, uit een 900 dus, met een extra afschermplaatje gemonteerd, rest is identiek:

Afbeelding

Zo heurt het eigenlijk ;)

Afbeelding

En tenslotte nog een blik op dit mechanische wonderwerkje met duidelijk de hevel die de versnellingspook in zijn achteruit blokkeert in beeld.
Daarnaast nog de andere interface met de contactschakelaar (zelfde soort astap met dunne stripje) die op het middelste tandwiel zit:

Afbeelding

Na alles gemonteerd te hebben, de draden aangesloten om het te testen alvorens de rest vast te zetten. Een snorrende 99 was het resultaat :)

Floris99
Geregistreerd lid

Bericht door Floris99 » vr 23 okt, 2015 16:29

:D :O:

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » za 29 feb, 2020 16:11

Bij mijn Saab 900 uit 1983 exact hetzelfde. Maar als je niet een andere gebruikte maar een revisiesetje zou willen monteren, hoe krijg je dan dat tandwiel ding eruit? Eerst het middelste tandwiel eraf halen door het veertje los te peuteren en daarna de kapotte doordraaien? Die kapotte kan je namelijk volgens mij nergens anders loshalen. Wie heeft ervaring?

Plaats reactie