Veertje versnellingspook
-
Boterbloem
- Geregistreerd lid
Veertje versnellingspook
Hallo,
Ik ben nogal in de weer met mijn nieuwe oude 99.
Ik krijg de pook moeilijk in zijn verschillende verzetten, dus ben ik op zoek naar een veertje.
Zijn deze bij elke garage te halen en dus hetzelfde? Is dit makkelijk Zelf te doen?
Alvast bedankt!
Ik ben nogal in de weer met mijn nieuwe oude 99.
Ik krijg de pook moeilijk in zijn verschillende verzetten, dus ben ik op zoek naar een veertje.
Zijn deze bij elke garage te halen en dus hetzelfde? Is dit makkelijk Zelf te doen?
Alvast bedankt!
-
Areyonga
- Donateur (3x)

Re: Veertje versnellingspook
Makkelijk zelf te doen: ja. Je moet ongeveer 10 cm voor je pook zijn (dus daar moet je middenconsole, indien van toepassing + bekleding aan de kant)
Overal te krijgen...niet echt, veren zijn er in veel verschillende maten/lengtes. Als ie kapot is of ontbreekt, is het makkelijk hem van een sloper te halen.
Denk dat ik er nog wel een heb liggen, maar kan pas zaterdag er naar kijken..grote kans dat andere forummers ze ook nog wel hebben liggen.
Overal te krijgen...niet echt, veren zijn er in veel verschillende maten/lengtes. Als ie kapot is of ontbreekt, is het makkelijk hem van een sloper te halen.
Denk dat ik er nog wel een heb liggen, maar kan pas zaterdag er naar kijken..grote kans dat andere forummers ze ook nog wel hebben liggen.
-
joy
- Donateur

Indien lastig te vinden een nieuw oogje er aan buigen gaat ook goed
-
esalet
- Donateur (8x)

Sluit me aan bij voorgaande tips.
Veertje vervangen helpt overigens alleen voor het beter centreren van de pook (die in zijn vrij uit zichzelf - dank zij het veertje- de positie tussen 3 en 4 opzoekt. Als dat je probleem was, heb je nu de goede oplossing.
Als je probleem is dat hij sowieso lastig echt in de versnellingen wil worden geschakeld (met veel kracht bijv.) dan is er wellicht iets anders aan de hand (bijv. schakelstangrubber of afstelling).
Maar misschien is dit hele verhaal van mij overbodig en is het veertje vervangen al voldoende (heb ik trouwens zelf ook gedaan, is te doen, puntig tangetje en wat geduld en het lukt). Succes!
Veertje vervangen helpt overigens alleen voor het beter centreren van de pook (die in zijn vrij uit zichzelf - dank zij het veertje- de positie tussen 3 en 4 opzoekt. Als dat je probleem was, heb je nu de goede oplossing.
Als je probleem is dat hij sowieso lastig echt in de versnellingen wil worden geschakeld (met veel kracht bijv.) dan is er wellicht iets anders aan de hand (bijv. schakelstangrubber of afstelling).
Maar misschien is dit hele verhaal van mij overbodig en is het veertje vervangen al voldoende (heb ik trouwens zelf ook gedaan, is te doen, puntig tangetje en wat geduld en het lukt). Succes!
-
Raggare
- Geregistreerd lid
Allemaal leuk met veertje hier en veertje daar maar er zijn Saabs die dat helemaal niet hebben. Mijn oude 99 had het niet mijn huidige 99 had het ook niet maar sinds ik er een vijfbak in heb zit het er wel op.
-
esalet
- Donateur (8x)

Ah da's nieuw voor mij. Ik wist wel dat er juist ook latere bakken (vier en vijf) waren die de centrering in de bak zelf hadden, maar vroegere óók, dat wist ik niet. Weer wat geleerd.
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Ik mis ook een veertje en nu schakelt het af en toe wat lastig als ik van z'n 2 naar 3 wil. Het veertje zelf heb ik wel liggen maar ik krijg 'm er niet in. Ik word letterlijk tureluurs van het staren naar het kleine gaatje waar het veertje doorheen moet. Toch maar een keer iemand anders naar laten kijken met betere ogen
. Het veertje van mij kwam trouwens van saabworld vandaan. Heeft er, neem ik aan, voldoende liggen.
-
Boterbloem
- Geregistreerd lid
Bedankt voor jullie reacties
Ik heb er een nieuw veertje inzitten.
Als je tureluurs wordt: Pak een striptang. Dit bekje pakt het uiteinde van de veer vast en propt het zo het gaatje in.
Ik begon met een gewone tang, maar daar schoot de veer steeds uit.
Oké, je moet nog steeds wel het gaatje zien te vinden..
Ik heb er een nieuw veertje inzitten.
Als je tureluurs wordt: Pak een striptang. Dit bekje pakt het uiteinde van de veer vast en propt het zo het gaatje in.
Ik begon met een gewone tang, maar daar schoot de veer steeds uit.
Oké, je moet nog steeds wel het gaatje zien te vinden..