Hallo,
heb de achteras + draagarmen van een 99 '84 onder een 99 van '74 gezet (iets jongere remmen en geen conische lagers meer) alleen nu zit de gehele achteras te ver naar links. Links steekt het wiel uit en rechts zit zit het wiel zo ver onder de auto dat die aanloopt. Nu dacht ik aan de stang die diagonaal loopt van de carrosserie naar de achteras, alleen deze heb ik gemeten en lijken even lang ? Als ik zo rond kijk hier op het forum zijn dit soort ombouw acties vaker gedaan, dus het lijkt me mogelijk, maar hoe ?
waar gaat het mis?
-
gws
- Geregistreerd lid
Re: waar gaat het mis?
Het verschil zal te maken hebben met de stabilisatorstang , de plaats waar deze komt verschilt waarschijnlijk met de latere bouwjaren .
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Een Panhardstang...pinguin schreef:... de stang ...heb ik gemeten en lijken even lang ?
Zitten de bevestigingspunten dan wel op dezelfde plaats aan de as en de carrosserie?
-
brinky
- Donateur

Bij een 74-er zitten die idd op andere plekken dan bij 75-84.
-
pinguin
- Geregistreerd lid
Voor zover ik heb kunnen meten zitten de bevestigingspunten van de Panhardstang op dezelfde plek, en is de stang bij beide even lang.
De wielen raken nu niet de grond, en de veren zijn dus op hun langste positie, dan is de Panhardstang dus in de meest "verticale" positie wat er wellicht voor kan zorgen dat de as nu meer naar links hangt dan naar rechts, maar in dat geval zou het goed moeten komen wanneer ik de auto terug met de pootjes op de vloer zet. maar 't lijkt me sterk dat dat verschil zo groot is...
De wielen raken nu niet de grond, en de veren zijn dus op hun langste positie, dan is de Panhardstang dus in de meest "verticale" positie wat er wellicht voor kan zorgen dat de as nu meer naar links hangt dan naar rechts, maar in dat geval zou het goed moeten komen wanneer ik de auto terug met de pootjes op de vloer zet. maar 't lijkt me sterk dat dat verschil zo groot is...
-
Westef
- Geregistreerd lid
Hoi Pinguin
Alles goed uitmeten. Let ook op de reactiestangen, li. en re. Door de jaren heen kunnen er kleine verschillen zijn opgetreden... Ikzelf heb een 99 van '84 en heb de achteras er helemaal onderweg gehad, gestraald en opnieuw geverfd. Wilde in eerste instantie toen een bijna identieke achteras eronder zetten, die bleek van een ander 900 te zijn, ging niet lukken ivm de panhardstang. Succes.
Alles goed uitmeten. Let ook op de reactiestangen, li. en re. Door de jaren heen kunnen er kleine verschillen zijn opgetreden... Ikzelf heb een 99 van '84 en heb de achteras er helemaal onderweg gehad, gestraald en opnieuw geverfd. Wilde in eerste instantie toen een bijna identieke achteras eronder zetten, die bleek van een ander 900 te zijn, ging niet lukken ivm de panhardstang. Succes.