Meters...

1967-1984
Plaats reactie
arnodepachter
Geregistreerd lid

Meters...

Bericht door arnodepachter » vr 20 jun, 2014 23:14

Hallo iedereen,

ik ben al dagen aan het rondzoeken naar antwoorden, ook in het engels, maar vind geen oplossing...

1) Mijn toerenteller werkt niet meer, nadat ik per ongeluk kortsluiting had gemaakt. Zekering vervangen, de radio werkt, het klokje ook, maar de toerenteller niet. Kan dit liggen aan de ontstekingsversterker? Moest die het helemaal niet meer doen zou ik mijn 99 ook niet meer kunnen starten? Maar dat doet hij gelukkig wel nog... Dus zit er in dat ding een apart circuit? Een andere toerenteller doet hetzelfde...

2) Mijn kilometerteller werkt wel, alleen de snelheidsmeter niet... Hij staat vast op 60km/u en bij verwijdering van de kabel springt ie weer op nul. Soms bij het rijden verspringt ie 10km/u, maar blijft zitten. Had al op verschillende forums gelezen dat het antwoord op een ander forum stond, met een "gaffa-tape" oplossing om druk op de wijzerplaat te zetten. Ik weet alleen niet waar die te kleven, en of het wel zou werken. Een andere (reserve) snelheidsmeter werkt, alleen zit ie er dan 20km/u naast, leuk voor de boetes :wow: . Kan het liggen aan dat de kabel er niet genoeg in zou zitten? De teller werkt wél, en accuraat.

Weet iemand een antwoord?

Bedankt!

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Meters...

Bericht door Gårdarket » ma 23 jun, 2014 10:36

arnodepachter schreef:Hallo iedereen,

ik ben al dagen aan het rondzoeken naar antwoorden, ook in het engels, maar vind geen oplossing...

1) Mijn toerenteller werkt niet meer, nadat ik per ongeluk kortsluiting had gemaakt. Zekering vervangen, de radio werkt, het klokje ook, maar de toerenteller niet. Kan dit liggen aan de ontstekingsversterker? Moest die het helemaal niet meer doen zou ik mijn 99 ook niet meer kunnen starten? Maar dat doet hij gelukkig wel nog... Dus zit er in dat ding een apart circuit? Een andere toerenteller doet hetzelfde...

2) Mijn kilometerteller werkt wel, alleen de snelheidsmeter niet... Hij staat vast op 60km/u en bij verwijdering van de kabel springt ie weer op nul. Soms bij het rijden verspringt ie 10km/u, maar blijft zitten. Had al op verschillende forums gelezen dat het antwoord op een ander forum stond, met een "gaffa-tape" oplossing om druk op de wijzerplaat te zetten. Ik weet alleen niet waar die te kleven, en of het wel zou werken. Een andere (reserve) snelheidsmeter werkt, alleen zit ie er dan 20km/u naast, leuk voor de boetes :wow: . Kan het liggen aan dat de kabel er niet genoeg in zou zitten? De teller werkt wél, en accuraat.

Weet iemand een antwoord?

Bedankt!
Het 1e probleem zegt mij niks. Het 2e wel want dat heb ik ook gehad. Ligt er aan hoe de bajonetaansluiting in de teller zit. Of niet goed maar als je pech hebt is deze afgebroken. Ik denk eerder het eerste. Je moet 'm vrij stevig doordrukken alvorens de kabel een slag te draaien. Vooral het laatste wil nog weleens niet helemaal goed te gebeuren en dan is de slag onvoldoende geweest. Het gevolg is een snelheidsmeter die een eigen leven leidt.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 23 jun, 2014 12:33

Oorzaak van snelheidsmetereuveltje kan ook in de bak (kunststofwieltje dat is gesneuveld) zitten, heb ik wel eens begrepen...
Heb je misschien hier op het Saabforum al eens gezocht naar mogelijke oplossingen van je probleem? :wink:

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » ma 23 jun, 2014 14:06

Het kunststof wieltje kan de oorzaak niet zijn. Het wieltje is namelijk de "aandrijving" van de kilometerteller, en die werkt blijkbaar wel.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 23 jun, 2014 14:21

Hier heeft iemand ook een snelheidsmetereuveltje, naaldje verspringt op niet-logische wijze:
viewtopic.php?f=2&t=138601&p=1514517&hi ... l#p1514517" onclick="window.open(this.href);return false;
en de oorzaak zat in dat kunststof wieltje in de versnellingsbak.
Maar misschien kan topicstarter ons/mij op de juiste rails zetten.

arnodepachter
Geregistreerd lid

Bericht door arnodepachter » di 24 jun, 2014 13:11

Hmm, ik heb de plastieke bajonet vervangen, het randje van dr kabel heb ik daarom wel eerst moeten recht plooien, en achteraf weer juist, uiteraard niet perfect. Is het beter dat de kabel in de haine te diep in de teller zit dan te weinig?

Het plastieken tandwieltje aan de versnellingsbak is alreeds vervangen...

Dan blijft nog die toerenteller, ik heb hier nog 2 extra toerentellers liggen, maar die werken evenmin. Als ik sluiting zou hebben, vanaf waar moet ik een nieuwe draad trekken? Het klokje werkt, dus de stroom en massadraad werken...

Bedankt!!

Arno

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » di 24 jun, 2014 20:39

De kabel kan er eigenlijk maar op 1 manier in. Het kan handig zijn om de auto in sommige gevallen iets te verzetten. Het einde van de aansluiting is vierkant ,net als de opening waar deze in moet. Als je 'm erin duwt,maar het is eigenlijk een ruit ipv een vierkant, krijg je 'm er erg lastig of zelfs helemaal niet in. Daarom kan het handig zijn om de auto iets te verzetten ( rijdend). Enerzijds om de aansluiting iets te laten draaien en anderzijds, en niet minder belangrijk: je kan gelijk zien of deze überhaupt wil draaien. Draait het spulletje helemaal niet dan moet je verder zoeken.

Het klinkt misschien dom, maar weet je zeker dat je de toerenteller weer hebt aangesloten. Er zitten een paar stekkertjes, o.a van de verlichting, maar net die van de toerenteller zie je zo over het hoofd ( althans dat was mijn ervaring ).

arnodepachter
Geregistreerd lid

Bericht door arnodepachter » di 01 jul, 2014 20:28

hmm... de toerenteller is aangesloten, uitgemeten, maar geen elektrisch signaal. Ik vrees ervoor dat er ofwel, een component stuk is, of een kabel gesprongen...
De kabel zou dus uit de bobine moeten komen, maar er komen 2 blauwe kabels uit... Moet ik rechtstreeks een kabel van de bobine naar de toerenteller trekken?

Bedankt

Plaats reactie