Achterveren 99 Combi Coupe

1967-1984
Plaats reactie
GJV 99 CC
Geregistreerd lid

Achterveren 99 Combi Coupe

Bericht door GJV 99 CC » ma 24 mar, 2014 23:04

Hallo forumleden,

Ik heb een vraag over de achterveren van mijn 99 CC uit 1975.

Ik ben van plan om de achterveren van mijn auto te vervangen omdat de deze wat achterover begint te hangen. Nu ben ik op zoek gegaan naar veren en kom ze op verschillende site's tegen met het verschil in modeljaar tot en vanaf 1978.
Ik heb de veren nu besteld bij een normale automaterialenzaak maar begin er toch aan te twijfelen of het wel de goede zijn.
Als ik op http://www.mijngrossier.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kijk wordt er namelijk geen verschil gemaakt in de veren van mijn modeljaar en de latere jaren.
Weet iemand wat het verschil in deze veren is, en zo ja, kan ik dan de bestelde veren ook zonder problemen monteren?

joppe68
Geregistreerd lid

Re: Achterveren 99 Combi Coupe

Bericht door joppe68 » di 25 mar, 2014 17:33

Beste "GJV",

De achterveren voor een CC zijn er maar in 2 uitvoeringen, althans voor de "normale" CC (d.w.z. niet-EMS, niet-Turbo), te weten t/m MY78 en vanaf MY79. Jij zit in de eerste categorie en daarvan is het originele Saab nummer 8922502. Dat kan je als referentie gebruiken. Vaak refereren aftermarket producenten óók aan het originele nummer. Of dat altijd klopt, betwijfel ik wel eens, maar goed.

Het originele Saab nummer van de achterveren voor de CC vanaf MY79- is 8941734 (niet-EMS, niet-turbo).

Waar het verschil in nummers (en dus veren) voor de CC in zit (buiten de EMS en Turbo), kan ik alleen maar verklaren door het verschil in achterste draagarmen. Op de eerste types t/m MY78 passen namelijk ook alléén schokbrekers met een pen-pen verbinding. Later werd dit voor MY79- een pen-oog schokbreker. Ook de stootrubbers van de veerschotels verschillen.

Als je er niet uitkomt, stuur me dan even een PB met je email. Dan stuur ik je een paar plaatjes van de microfiche waar alles op staat.

Succes!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 25 mar, 2014 19:40

ik kan zo even niet bedenken wat er anders is,
maar probeer thom eens, hij heeft ook een oude 99 CC met daarop een topola

btw hij verkoopt ook veren, ook in zwaardere uitvoering.

ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil, hier staat ook nog een 74 CC met lpg tank en daar wil ik ook zwaardere onder hebben. :wink:

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » wo 26 mar, 2014 0:35

Modeljaar 1974 heeft als het goed is nog de ´normale´ veren. Daarvoor zijn de achterveren iets anders. Ik heb niet lang geleden een paar veren aangepast voor het oudere type, dus ze zijn wel bruikbaar.

GJV 99 CC
Geregistreerd lid

Bericht door GJV 99 CC » wo 26 mar, 2014 17:22

Bedankt voor de reactie's allen!

Ik zal eens kijken of ik met de originele nummers meer te weten kan komen.
De bestelde veren komen deze week binnen en waren officieel ook niet meer leverbaar, maar er lag nog een setje op voorraad in Rotterdam die de automaterialenzaak weer over kon nemen.
Ik ben wel benieuwd in ieder geval en zal de oude en de nieuwe veren eens naast elkaar zetten.. Als ik meer weet zal ik het hier wel laten weten.

@Joppe68; bedankt voor je aanbod van de plaatjes. Mocht ik er niet uit komen lijken mij die wel handig.

Groeten Gerjan.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » do 27 mar, 2014 0:00

de veren zijn nog gewoon leverbaar hoor! Zowel gewoon, versterkt als verlaagd ...

Plaats reactie