Naast mijn Saab 96 uit 1978, heb ik ook nog een restauratie projekt staan van een Saab 99. Deze is laatst na 20 jaar stalling terug buiten gekomen, en ongelofelijk maar waar, 2 van mijn kinderen vragen zich af waarom deze nog niet gerestaureerd is. Zij zijn er op slag verliefd op geworden. Dus ....
Het is een Saab 99 uit 1972, doch gebouwd in 1971 (volgens SaabsPortugal.com). Het model heeft chrome bumpers, zoals in 1968 uitgekomen, 2-deurs, beige (Y6H). Normaal zou er volgens de documenten nog een 1.7 l (motornr. beginnend met JD) in moeten zitten, maar volgens informatie zou het om een 1.85 l (motornr. JE) gaan. Ik overweeg een restauratie, doch zou wel een recentere motor willen plaatsen. Kan een 1985,16V uit een Saab 900 i ingebouwd worden ? In de laatste modellen 99 zat een H-motor die ook in de 900 zat. Klopt dit ?
Voor de velgen is blijkbaar ook de offset van de velgen verschillend van de latere modellen. Ik heb een setje voetbalvelgen (20 jaar geleden nog op een autokerkhof van een 900 gehaald). Deze passen, maar de bouten zijn kleiner van doormeter (er is nogalwat speling, wat mogelijk met de konische moeren wordt opgevangen). Recentere velgen passen echter niet (bv. ik heb Aero-velgen of plaatstalen velgen van latere modellen 900). Kan de ophanging van een later model op een 'simpele manier' overgezet worden ? Of is er een verloopset ? Zo kunnen ook de recentere velgen gebruikt worden.
Alle info is welkom.
Verbouwingen 99
-
Gert-Jan 44
- Geregistreerd lid
Re: Verbouwingen 99
via de zoekfunctie kan je al een hele hoop terugvinden over een motorwissel in een 99.
Bij de oudere modellen moet je je schutbord aanpassen omdat anders de krukaspoelie en de poelie van de waterpomp aanloopt. Schutbord moet dus enkele cm's naar binnen toe.
Ook moet je zelf een motorsteun voor aan de uitlaat zijde maken.
Als je graag een ruimere keuze velgen wil moet je je onderstel aanpassen naar dat van een 900, die zijn tot een bepaald jaar in oude steek geleverd en daarna overgegaan naar 4x108mm. jaartal weet ik niet juist. Kan je ook wel ergens terug vinden. O ja, je moet dan ook het handrem mechanisme overbrengen naar de vernieuwde achteras.
Wil je niet liggen roeren in je originele 4bak met een modern blok er op moet je ook de versnellingsbak (5bak) overzetten, dan kan je ook de juiste klossen en fuseehuizen overzetten. Je moet dan een andere pookunit monteren en aanpassen zodat alles netjes gaat zoals het moet.
Vergeet niet dat je ook de motor elektriciteit moet overbouwen en de uitlaat aanpassen.
Is een hoop werk, zeker bij de oudere jaren.
Gert-Jan
Bij de oudere modellen moet je je schutbord aanpassen omdat anders de krukaspoelie en de poelie van de waterpomp aanloopt. Schutbord moet dus enkele cm's naar binnen toe.
Ook moet je zelf een motorsteun voor aan de uitlaat zijde maken.
Als je graag een ruimere keuze velgen wil moet je je onderstel aanpassen naar dat van een 900, die zijn tot een bepaald jaar in oude steek geleverd en daarna overgegaan naar 4x108mm. jaartal weet ik niet juist. Kan je ook wel ergens terug vinden. O ja, je moet dan ook het handrem mechanisme overbrengen naar de vernieuwde achteras.
Wil je niet liggen roeren in je originele 4bak met een modern blok er op moet je ook de versnellingsbak (5bak) overzetten, dan kan je ook de juiste klossen en fuseehuizen overzetten. Je moet dan een andere pookunit monteren en aanpassen zodat alles netjes gaat zoals het moet.
Vergeet niet dat je ook de motor elektriciteit moet overbouwen en de uitlaat aanpassen.
Is een hoop werk, zeker bij de oudere jaren.
Gert-Jan
-
Morrisch
- Geregistreerd lid
Een nieuwere motor in een oud model 99 vraagt altijd de nodige aanpassingen. Hoe "jonger" upgrade zal zijn, (van oud naar jong) B-blok, H-blok, H-blok uit een 900, 16 V, des te meer aanpassingen zijn er nodig.
Ik heb zelf in 2005 in mijn 99 uit 1971 de 1.85 Triumph motor vervangen door een deels gereviseerd B-blok. Keuze voor een B-blok was om de auto zo origineel mogelijk te houden en zo weinig mogelijk aan te passen. Maar zelfs met een B-blok was het me zonder de juiste hulp en materialen niet gelukt.
Bij een B-motor hoeft het schutbord niet aangepast te worden, wel zit de dynamo op een andere plek. Deze kan op de originele plek gezet worden d.m.v. juiste/aangepaste motorsteunen, of het kachelhuis moet aangepast worden. Denk verder aan aanpassingen van uitlaat, oliekoeler, starterkrans. Ik had nog wat extra werk omdat ik een automaat heb.
Let ook op de bak, want in < 1975 zitten langere aandrijfassen en een smallere bak...
Mocht je meer info willen, ik heb een lijstje met alle aanpassingen.
Ik heb zelf in 2005 in mijn 99 uit 1971 de 1.85 Triumph motor vervangen door een deels gereviseerd B-blok. Keuze voor een B-blok was om de auto zo origineel mogelijk te houden en zo weinig mogelijk aan te passen. Maar zelfs met een B-blok was het me zonder de juiste hulp en materialen niet gelukt.
Bij een B-motor hoeft het schutbord niet aangepast te worden, wel zit de dynamo op een andere plek. Deze kan op de originele plek gezet worden d.m.v. juiste/aangepaste motorsteunen, of het kachelhuis moet aangepast worden. Denk verder aan aanpassingen van uitlaat, oliekoeler, starterkrans. Ik had nog wat extra werk omdat ik een automaat heb.
Let ook op de bak, want in < 1975 zitten langere aandrijfassen en een smallere bak...
Mocht je meer info willen, ik heb een lijstje met alle aanpassingen.
-
Tool
- Geregistreerd lid
De Soccerball en Inca velgen hebben andere wielmoeren nodig en kunnen zodoende niet met conische moeren gemonteerd worden!!!
-
OlivierB
- Geregistreerd lid
Guy,
Als de motor het goed doet, zou ik de verbouwing uitstellen.
Ik heb zelf een 1972-er gehad, en die motor was ongelooflijk soepel en aangenaam en kon ondanks zijn 4-bak best goed mee met het verkeer.
Als je dagelijks 150km autoweg rijdt, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Grtz,
Olivier
Als de motor het goed doet, zou ik de verbouwing uitstellen.
Ik heb zelf een 1972-er gehad, en die motor was ongelooflijk soepel en aangenaam en kon ondanks zijn 4-bak best goed mee met het verkeer.
Als je dagelijks 150km autoweg rijdt, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Grtz,
Olivier