Saab 99 GL van Arbilen

1967-1984
Plaats reactie
Arbilen
Geregistreerd lid

Saab 99 GL van Arbilen

Bericht door Arbilen » vr 21 dec, 2012 20:10

Maandag in alle vroegte rijden we naar de Randstad om weer een prachtige Saab op te halen. Deze keer een mooie 99! Wordt vervolgd...

bob_z
Geregistreerd lid

Saab 99 ophalen, eindelijk!

Bericht door bob_z » vr 21 dec, 2012 20:35

Ben benieuwd!!!

DaVinz
Geregistreerd lid

Re: Saab 99 ophalen, eindelijk!

Bericht door DaVinz » vr 21 dec, 2012 20:41

The Devil's Own V4 schreef:Goed uitkijken bij het oversteken, ze rijden daar als gekken heb ik gehoord.
:lol:

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 27 dec, 2012 0:20

Nou daar is ie dan

De Saab 99GL van 1982.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerste indruk erg goed. Harde carrosserie, gaaf interieur, strak hemeltje, paar kleine plekken, vervelende deuk in de motorkap, remt niet, schokbrekers achter moeten vernieuwd worden, loopt erg mooi op LPG maar op benzine kapt ie er direct mee.

Ben nog wel benieuwd hoe we hem netjes op kenteken krijgen. We zouden hem het liefst meteen op LPG goedgekeurd zien te krijgen. Begrijp niet goed waarom die LPG installatie er dan eerst uit moet. Maar goed, gaan we ons in verdiepen. Auto is erg de moeite waard!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 27 dec, 2012 0:46

Arbilen schreef:loopt erg mooi op LPG maar op benzine kapt ie er direct mee.
Heeft men misschien de carburateur naald met zuiger gedemonteerd om slijtage hieraan te voorkomen? Of misschien is het membraan gescheurd?

Wel een wagen met potentie. Mijn idee: remklauwen meteen reviseren, voor en achter, eventueel nieuwe blokken er op gelijk. Werkje van niks, kitjes heeft Elferink. LPG alleen verdamper en tank uitbouwen en kijken of je 'm gekeurd krijgt daarmee, dan valt het enorm mee. Schokdempers achter vervangen is ook zo gedaan, als de onderste bout vast zit de hele veerschotel demonteren en de bout er uit meppen op de werkbank met een kilo hamer. Die dingen kunnen erg vast zitten.

Succes!

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » do 27 dec, 2012 1:14

Zie, daar heb ik de instructie al helemaal compleet Lennard :-) Dank je!

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat deze schoonheid niet verkwanseld wordt op MP Willeme, ik heb wel iets met zilverkleurige 99's :-)

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » do 27 dec, 2012 1:22

[beetje offtopic] die bus moet wel lekker licht gestuurd hebben met die kogeldruk doordat de 99 lekker ver naar voren was gezet op de ambulance :shock:

Dax
Geregistreerd lid

Bericht door Dax » do 27 dec, 2012 17:54

Ondanks z'n mankementen ziet ie er netjes uit. Veel plezier ermee!

joy
Donateur
Donateur

Bericht door joy » do 27 dec, 2012 19:41

Regels voor LPG inbouw downloaden bij RDW of LPG leverancier, eventueel aanpassen en keuren bij de RDW, simpele oplossing lijkt mij.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 29 dec, 2012 14:32

Sapphire schreef:
Arbilen schreef:loopt erg mooi op LPG maar op benzine kapt ie er direct mee.
Heeft men misschien de carburateur naald met zuiger gedemonteerd om slijtage hieraan te voorkomen? Of misschien is het membraan gescheurd?
Succes!
Vanmorgen hebben we de carburateur los gehaald en alles gecontroleerd. Membraan was als nieuw, naald en zuiger goed op de plek en daar dus niets raars te ontdekken. Zag er goed uit. Brandstoftoevoerslang er even afgehaald en de motor even rond laten lopen en er kwam meteen ook benzine uitlopen. Ik ben niet zo goed thuis in de 99, maar vraag me af wat er nu nog mis zou kunnen zijn. Op LPG is het namelijk starten en direct lopen. En hij loopt me dan mooi zeg. We zagen ook dat e zo'n druppelsysteem voor de kleppen gemonteerd is. LPG inbouw is dus serieus aangepakt.

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » za 29 dec, 2012 17:11

Het kan zijn dat de gas/benzine schakelaar niet meewerkt of er is een zekering defect.
Heb je de vlotterkamer ook bekeken ?

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 29 dec, 2012 17:35

Ah, dat zijn ook mogelijkheden. Ga ik bekijken. Schakelaar lijkt wel z'n werk te doen omdat ie gas wel afsluit....

Arbilen
Geregistreerd lid

Saab 99 GL van Arbilen

Bericht door Arbilen » za 23 mar, 2013 17:24

Vandaag lekker aan de klus gegaan met de 99 GL die we in december hebben opgehaald.

Eerst even wassen
Afbeelding
Afbeelding

To do list:

Op benzine laten lopen, hij loopt alleen op LPG
Motorkap vervangen door een ongedeukt exemplaar
Schokdempers achter vervangen
Remmen gangs maken
Roestvrij maken
Remblokken vervangen
Op LPG laten keuren

Vandaag begonnen met het benzineprobleem. Carburateur gereinigd met remmenreiniger.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dat hielp! Hij loopt nu op benzine. Wel opvallend is dat ie na omschakeling naar LPG eerst even wat beroerd loopt op LPG. Maar hij loopt en daar ben ik blij om!

Meteen even een motorkap van de Saab 90 gewisseld en dat past. Moesten de haak iets naar beneden draaien om hem te laten vergrendelen. Niet origineel zo'n kap met een logo erop, maar wel mooier....
Afbeelding
Afbeelding

Remblokken zitten muurvast. We zijn hier gestopt. Volgende keer weer verder.....
Afbeelding
Afbeelding

Met deze temperaturen heerlijk om dan in de hal te kunnen klussen!
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lampen schoon gemaakt, waren nogal groen uitgeslagen:
Afbeelding
Afbeelding

Die bekabeling van de LPG installatie ligt er niet netjes in:
Afbeelding
Afbeelding

Voor de rest is een mooi exemplaar. Zo op de brug hem goed kunnen nalopen. Enig laswerk kom je wel tegen. Als de bovengenoemde punten klaar zijn ga ik hem aan de onderkant helemaal nalopen. Zwakke plekken en beginnende roest wegborstelen met de staalborstel en behandelen met fertan en loodmenie.

Wat betreft de LPG heb ik nu ook meer duidelijkheid. LPG tank en randapparatuur verwijderen en dan APK laten keuren, dan LPG installatie er weer in en dan op LPG laten keuren door RDW. Of auto door RDW in 1 keer APK en op LPG laten keuren. Dat moet hem dan maar worden.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 99 GL van Arbilen

Bericht door Areyonga » za 23 mar, 2013 19:13

Heb je hem eerst de benzine laten opmaken uit de vlotterkamer voordat je doorschakelde naar lpg? Dus eerst schakelaar naar tussenstand, wachten totdat hij slecht begint te lopen (benzine bijna op) en dan door op lpg...

Blokken gaan er beter uit als je de schijven in de juiste stand zet (bij de kleine inhammetjes in de rand, daar bouwt de schijf geen rand op en trek je met een blokkentrekker ze er meestal zo uit. Klauw lijkt buitenste blok op te eten, wat wijst of niet soepel lopen van het "zadel". An sich niet gek gezien de staat van de klauw, zou hem open maken en kijken of hij nog te reviseren is is en anders vervangen door een verser exemplaar.

Heb je het certificaat van de tank met daarop de nummers van de verschillende afsluiters etc ook nog, is is dat niet meer nodig tegenwoordig bij een lpg keuring bij de RDW?

Arbilen
Geregistreerd lid

Re: Saab 99 GL van Arbilen

Bericht door Arbilen » za 23 mar, 2013 19:31

Ah, geweldig! Ik vroeg me al af waar die tussenstand op de schakelaar voor was. Daar dus voor. Bonkig lopen duurt eventjes en komt dan natuurlijk overeen met het moment waarop de benzine op is.

Dank je ook voor de tip van de remblokken. Ik heb echt nog nooit iets technisch gedaan aan een 99 en heb ook geen handboek. Dat ga ik scoren, want zonder is het geen doen :-)

Ik was toevallig net aan het lezen op de RDW site en daar staat dat je de auto inderdaad kunt laten keuren, maar dat je dan een certificaat van de LPG installatie moet inleveren. Dat zit er helaas niet bij. Heb ze maar gemaild en gevraagd wat ik nu moet doen...

We komen er wel zo, hartelijk dank Areyonga!

Plaats reactie