Saab 99 T5-16 ombouw

1967-1984
simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door simon_bergman » vr 25 apr, 2025 10:05

Ik ben er intussen uit; het was niet de DI zie het probleem geeft, maar de injectoren! De tweede injector was helemaal niet aan het vuren, en bij het wisselen van nr 1 en 2 verplaatste het probleem zich mee. Conclusie: injector #2 is stuk. De theorie ook nog gecontroleerd door een oude injector van de B202 (die intussen allemaal vervangen waren door de grotere rode injectoren van de ng900) op de plek van de defecte injector te zetten. Dit maakte het probleem stukken minder aanwezig. Uiteraard loopt het met één afwijkende injector nog niet helemaal goed, maar hij vuurt nou tenminste op alle 4 de kaboutertjes.

De oplossing is dus duidelijk; even een nieuwe rode injector scoren, en dan weer verder met inlopen van de motor!

Afbeelding

(De bougies bevestigden inderdaad dat de motor voorheen op 3 cilinders heeft gelopen...)

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » vr 25 apr, 2025 11:27

Toch meevallertje dan. Gaan met die banaan!

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 26 apr, 2025 8:57

De injector kan ook "vast" zitten. Ultrasoon laten reinigen kan wonderen doen. (wel alle 4 doen uiteraard, dan weet je ook meteen of het sproeibeeld nog goed is)

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » za 26 apr, 2025 21:25

Krizzie schreef:
za 26 apr, 2025 8:57
De injector kan ook "vast" zitten. Ultrasoon laten reinigen kan wonderen doen. (wel alle 4 doen uiteraard, dan weet je ook meteen of het sproeibeeld nog goed is)
Ik heb voor montage alle vier de injectoren een paar uur in de ultrasoon gegooid, dus dat is helaas niet het probleem. Ik heb ter vervanging nou een tweedehands injector gekocht bij Peter Heijnes, en daarmee was het probleem opgelost!
De auto is duidelijk veel blijer nou op 4 pitjes; hij trekt nou geweldig door, ook laag in de toeren. :O:

droptop
Geregistreerd lid

Bericht door droptop » di 29 apr, 2025 15:22

Leuk project om te volgen!

heb je nog iets aan de ECU gedaan? start blokkering of tune oid?

blijf ook voor de updates plaatsen.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 30 apr, 2025 9:39

droptop schreef:
di 29 apr, 2025 15:22
Leuk project om te volgen!

heb je nog iets aan de ECU gedaan? start blokkering of tune oid?

blijf ook voor de updates plaatsen.
De ECU heb ik opgestuurd naar DionHPT, om een basistune erop te zetten met al mijn eisen. Startblokkering en dat soort ongein vind ik niet nodig, een oude (semi brakkke) auto met een handbak en geen stuurbekrachtiging is al moeilijk genoeg voor de meeste dieven :lol:

Ik denk er over om de brandstofpomp op een losse knop te zetten, dat werkt dan een beetje als een startonderbreker. (Tis vooral dat het ding niet uit gaat als ik de auto af zet, en dat vind ik bijzonder hinderlijk)

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 07 mei, 2025 15:16

Afgelopen weekenden weer lekker aan de slag geweest; de 99 heeft nu een echte uitlaat!
Het was nog knap lastig om onder de auto een uitlaat te improviseren, terwijl het ding op een paar houtblokken staat :?

Afbeelding

Op deze manier stukje bij beetje uitgepuzzeld hoe de bochten aan elkaar zouden moeten, waar er ingekort zou moeten worden en misschien zelfs een klein stukje lassen

Afbeelding

Afbeelding

De schitterende 'kant en klare' cardanbocht die ik had gekocht om mijn leven makkelijker te maken bleek totaal verkeerd, gezien de zeer driedimensionale bocht die de orginele Saab uitlaat maakt rond de achteras. Zeker de hoeken van allemaal net geen 90 graden hebben mij wel eventjes zoet gehouden :lol:

Uiteindelijk met een boel passen en meten de cardanbocht helemaal in stukjes geslepen, en in een andere rare hoek terug in elkaar gelast. Zodoende kom ik met twee 90 graden bochten, een 45 graden S bocht en een stukje pijp best prima uit, door het roteren van de Pijp stukken ten opzichte van elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Het uiteindelijke resultaat is stukken stiller dan het gebeuren was zonder complete uitlaat, maar met toch wat roffel en rally-sound. Naar mijn idee maakt de auto nog altijd een echt Saab geluid, ondanks de zelf bedachte uitlaat en spruitstuk. Een last minute aanpassing om het geluid voor omstanders te verminderen is het toevoegen van een klein knikje aan het einde van de pijp, die het geluid naar de grond toe richt in plaats van recht naar achteren.
Een vriend attendeerde mij erop dat het er een beetje uit ziet als de uitlaat van een 1973er Saab 99... Dus dat is maar weer mooi meegenomen en ik kan mijn knutselwerk een echte Saab uitlaat noemen 8)

Afbeelding

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » wo 07 mei, 2025 17:18

Die vriend van jou heeft er maar kijk op, zeg :wink: .

Hij is gooeeeeeed gelukt!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 07 mei, 2025 22:35

simon_bergman schreef:
vr 25 apr, 2025 10:05
Ik ben er intussen uit; het was niet de DI zie het probleem geeft, maar de injectoren! De tweede injector was helemaal niet aan het vuren, en bij het wisselen van nr 1 en 2 verplaatste het probleem zich mee. Conclusie: injector #2 is stuk. De theorie ook nog gecontroleerd door een oude injector van de B202 (die intussen allemaal vervangen waren door de grotere rode injectoren van de ng900) op de plek van de defecte injector te zetten. Dit maakte het probleem stukken minder aanwezig. Uiteraard loopt het met één afwijkende injector nog niet helemaal goed, maar hij vuurt nou tenminste op alle 4 de kaboutertjes.

De oplossing is dus duidelijk; even een nieuwe rode injector scoren, en dan weer verder met inlopen van de motor!

Afbeelding

(De bougies bevestigden inderdaad dat de motor voorheen op 3 cilinders heeft gelopen...)
Ik heb me onlangs laten vertellen op de Saab inspectiedag, dat een DI cassette het doet of niet doet. Vaak niks er tussenin…
Dus als je een misfire hebt of iets ander met de ontsteking ligt de oorzaak vaak ergens anders.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 07 mei, 2025 22:38

Het is wel raadzaam om speciaal vet te gebruiken om een DI cassette te monteren.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » vr 09 mei, 2025 23:40

Di vet denk ik ?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 10 mei, 2025 0:03

Ik gebruik hitachi 134097. Het wordt ook wel bougie(dop) vet genoemd….

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 10 mei, 2025 0:08

Kan ook

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 21 mei, 2025 8:26

Gisteren meegedaan met de avondrit van de Saabclub, waar de 99 zich keurig gedroeg.
Menig lid van de club rijdt niet zo enthousiast als ikzelf, dus ik kon tijdens de rit regelmatig het vermogen inzetten om erlangs te komen op de krappe Brabantse wegen :O:

Ook leuk om mensen te horen die 'het hadden gelezen op het forum' toen ik de kap even open klapte, toch leuk om een gezicht te zien bij de vriendelijke mensen die mee lezen en praten :))

Afbeelding

Nou moet ik nog de waterkoeling en de wielsnelheid (bil_hast) toevoegen, en dan kan het ding naar Dion om m echt op te fokken :twisted:

simon_bergman
Geregistreerd lid

Gezocht; Saab B202 krukaspoelie

Bericht door simon_bergman » wo 05 nov, 2025 18:30

Dag allemaal,

Eventjes geleden dat ik hier heb gepost... Ik heb het nogal druk gehad sinds de laatste post.
De auto heeft het in de eerste maanden na de swap prima gedaan. Startte goed, liep mooi, en trok als een werkpaard. :O:

Aan het einde van een vakantie begon het echter minder goed te gaan; zuigerveer van cilinder no.2 begon te lekken, het ding blies heuvelaf rookwolken en hij blies olie door alle openingen.
Daarop heb ik besloten de auto weg te zetten tot ik weer meer tijd had. Dat liet helaas op zich wachten door school, een verbouwing thuis en een drukke thuissituatie.

Tot ik vanmiddag een telefoontje kreeg van een Journalist, of ik misschien een special wilde doen met hen...

:shock: :shock: :shock:

Uiteraard volmondig JA! op gezegd, in de volle kennis dat ik nu in anderhalve week tijd de auto moet gaan oplappen.
Motor eruit, helemaal uit elkaar, zuigerveren vervangen, terug in elkaar, terug erin. Ik heb allerlei spulletjes besteld om het te gaan doen, maar er ontbreekt me één cruciaal ding: een nieuwe krukaspoelie. Om iedereens geheugen op te frissen; de oude had ik verknald op de draaibank.

Is er toevallig iemand die een lijntje weet voor een B202 krukaspoelie? Alle hulp is welkom. Foto's van de race tegen de klok zullen uiteraard volgen.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie