Vandaag het relais vervangen voor een 3-pootje.
De aansluitingen zijn geworden:
X = 49 = rood/wit
P = c = groen/wit
L = 49a = groen.
zwart vervallen.
Alles doet het perfect.
Aansluitingen zijn dus iets anders dan die van Rik Tuin. Het relais is een 20A standaard exemplaar bij Rijsbergen vandaan.
Richting aanwijzer relais
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Re: Richting aanwijzer relais
Ik heb na een paar lege accu's de wijziging doorgevoerd op de manier van Rik Tuin. Ik heb een MY83 99GL
Wat mij betreft mag dit topic rechtstreeks naar de handleidingen sectie.
Wat mij betreft mag dit topic rechtstreeks naar de handleidingen sectie.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Wat heet. In de electrische schema's van de US versie die ik gisterenavond onder ogen heb gehad (M73, 74, 75, service manual en instructieboekje) staan de "Duitse DIN codes", en in de Europese schema's de X-P-L letters.72sonett3 schreef:31, 49, 49a en C zijn de Duitse DIN 72552 codes zoals gebruikt door Bosch e.d. i.p.v. de X, P en L aanduidingen gebruikt op US/Asiatische knipperrelais.
[ .... ]
Het probleem is dat hier blijkbaar weinig standarisatie is/was;
In aanvulling op de rest van het onderwerp, in de US versies zat in de jaren 70 standaard de 4-potige aansluiting en relais.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Na werk even langs de stalling gereden en een dradendans gedaan op de fitting, volgens EU schema (zelfde draadkleuren) en het 3-polige relais. Werkt nu naar behoren.
Suggestie van Paul lijkt me een goede. Handleiding.
Suggestie van Paul lijkt me een goede. Handleiding.
-
Mr.Polaroid
- Geregistreerd lid
Graag wil ik nog even doorgaan met dit onderwerp.
In mijn 99 MY 1982 zit een 4-poot waarbij het controle lampje niet of heeeeel soms werkt.Bijna nooit dus.
Nu heb ik bij Brezan een 3-poot gekocht met de cijfers 31 49 en 49a.
Als ik het aansluit zoals van Rik Tuin dan werkt het niet, het relais gaat dan zoemen (met wel oplichten controlelampje).
Als ik het juist aansluit, zonder controlelampje en met massa, werkt het o.k.
Ik vraag me af of ik een juiste 3poot heb omdat de 31 immers massa is.
Zou ik een andere nodig hebben? Met de letters waarbij kennelijk geen massa zit? Of is het binnenwerk gewoon identiek?
Ik kom er niet meer uit...
Of weer een 4poot aanschaffen? De 4poot kan wellicht stuk zijn op het punt vd C.
In mijn 99 MY 1982 zit een 4-poot waarbij het controle lampje niet of heeeeel soms werkt.Bijna nooit dus.
Nu heb ik bij Brezan een 3-poot gekocht met de cijfers 31 49 en 49a.
Als ik het aansluit zoals van Rik Tuin dan werkt het niet, het relais gaat dan zoemen (met wel oplichten controlelampje).
Als ik het juist aansluit, zonder controlelampje en met massa, werkt het o.k.
Ik vraag me af of ik een juiste 3poot heb omdat de 31 immers massa is.
Zou ik een andere nodig hebben? Met de letters waarbij kennelijk geen massa zit? Of is het binnenwerk gewoon identiek?
Ik kom er niet meer uit...
Of weer een 4poot aanschaffen? De 4poot kan wellicht stuk zijn op het punt vd C.
-
windekind
- Donateur

Het is voor mij alweer een tijdje terug.
Zoals ik het aangesloten heb is volgens het deelschema in de Olyslager.
49= rood/wit= spanning van de accu
49a = groen= alarmschakelaar met controle lampje
C= 31= groen/wit en gaat via het gloeilampje in het dashboard naar massa.
Kennelijk is er dus sprake van 2 controle lampjes, 1 in de alarmschakelaar en 1 in de klok.
Zoals ik het aangesloten heb is volgens het deelschema in de Olyslager.
49= rood/wit= spanning van de accu
49a = groen= alarmschakelaar met controle lampje
C= 31= groen/wit en gaat via het gloeilampje in het dashboard naar massa.
Kennelijk is er dus sprake van 2 controle lampjes, 1 in de alarmschakelaar en 1 in de klok.
-
Mr.Polaroid
- Geregistreerd lid
De oplossing lag in een gebruikt relais 3 poot van een 96. Ferry FHR tipte mij hiervoor en in Dalfsen hielp Johan mij met het testen en plaatsen. Het blijkt een typisch 1982 probleem met de toen geplaatste 4 poot te zijn.
Nogmaals dank aan Ferry en Johan
Nogmaals dank aan Ferry en Johan