rechter aandrijfas laat versnellingsbak bewegen

1967-1984
Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: rechter aandrijfas laat versnellingsbak bewegen

Bericht door Ary van Hoorne » vr 24 jan, 2014 19:00

turbopilot schreef:als de bovenste draagarm op de rubbers steunt bij het opkrikken van de auto raakt de aandrijfas niet de onderkant van de asdoorgang.
Dat klopt, maar in dit geval is er vrijwel geen rubber waar de draagarm op steunt. In mijn geval was er zelfs helemaal geen rubber en ik heb die rand (meer schuurplek) ook in de aandrijfas. Ik denk dat het zo 'hoort' als er geen rubber is (en dat komt hoogst zelden voor in een klimaat waar dat rubber niet vergaat).

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » vr 24 jan, 2014 20:00

Ik heb dit nog niet eerder gezien.

De fuseehoek bij dit voorwiel klopt niet. Maar welk component veroorzaakt dit: veerpoot, triangel draagarmen, fuseekogels, fuseehuis ? Elk onderdeel én de bevestiging ervan controleren (bevestigingsoppervlakken weggeroest ? bij draagarm ? De bovenste draagarm ???). De hoek waaronder de fuseekogel nu staat schijnt verandert te zijn tegenover eerdere situatie. Wat heeft dat veroorzaakt ? Nog beter: Wanneer is deze klacht naar voren gekomen ? In de loop van de tijd (slijtage) of recent ? (vervanging onderdeel, aanrijding).

Een as mag niet torderen (tenzij bedoelt is om als torsieas te fungeren) . Het is niet gewoon als een as gaat wringen, schuren over een ander oppervlak.
Zoals het er nu uitziet - die eerste afbeelding - kan er niet mee gereden. Het aandrijfgedeelte heel houden. Eerst probleem ophanging/aandrijfas oplossen.

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » ma 27 jan, 2014 19:04

Ik heb de onderste fusee van de andere kant vervangen. Weer met een vuistje geprobeerd, maar dit keer ook een vuistje tegen de andere kant en rammen maar... Weer met geen mogelijkheid los te krijgen. Ik heb echt geen idee hoe andere dit voor elkaar krijgen, ik zou het graag eens met eigen ogen willen aanschouwen. Dus maar weer de goeie ouwe slijptol erbij gepakt, klein stukkie van de bout af geslepen, kogelpers erop en pang, geen enkel probleem.

Ik heb de lengte van de bout van de kogel zo lang mogelijk gehouden zodat ik em aan de andere kan als bovenste fusee kan monteren. Alleen om de maat te checken, daarna gaat de nieuwe weer terug, maar ik hoop zo duidelijkheid te krijgen of de nieuwe fusee iets met de foute maten te maken heeft.

Ik heb ondertussen het oude draagarmrubber verwijderd en een zelfbouwcontructie van aluminuim en autoband gemonteerd. Dit voorkomt te ver uitveren en daarmee ook dat het blok heen en weer wordt geduwd. Nu kan ik dus weer rijden.

Ik heb ook gezien dat als de auto op de wielen staat de foute kant hoger op de poten staat en dat lijkt (teminste gedeeltelijk) door de veer te komen. Als ik de vrije ruimte tussen aandrijfas en asdoorvoer meet, meet ik aan de goede zijde 3cm en aan de foute zijde 2cm. Dat staat dus los van het draagarmrubber. Ik heb de draagarm montage onder en boven bekeken en zover ik kan zien is daar niks mis mee. Zijn er veren van andere type saabs welke stijver of misschien zelfs iets hoger zijn? Misschien is er door een van de vorige eigenaren een andere veer opgezet welke wel past maar net effe anders is. Ik kan de veren een keer omwisselen, kijken of het probleem mee verhuist.

Nog beter, weet iemand een goeie saab kenner in de buurt van Grave (ligt tussen Oss en Nijmegen). Ik wil em niet naar een garage brengen, het is hobby, dus ik moet in de goede richting gestuurd worden, da's alles... Iemand met evaring ziet misschien binnen een minuut waar ik nu al een paar weken naar opzoek ben.

Tot die tijd blijf ik proberen...

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » di 28 jan, 2014 9:51

Wat ik nog niet beschreven heb en misschien wel een belangrijke aanwijzing is... als ik het stuur helemaal in de hoek draai, ontstaat het gevoel dat de wielen het laatste stukje omvallen.
Hierna moet je actief het stuur recht zetten, dus het stuur loslaten lijkt niet voldoende om de wielen weer naar voren te laten wijzen. In de uiterste stand lijken de banden ook te schuren.
Ik heb de kunststofbus uit het stuurhuis vervangen voor een messing variant en daarna nog niet uitgelijnd, dus ik dacht dat dit probleem veroorzaakte, maar misschien zit de oorzaak in de ophanging.

Wellicht moet ik toch nog beter de draagarm rubbers controleren, is daar een specifieke methode voor en kan iemand die beschrijven?
Moet ik iets opkrikken, breekijzer ergens tussen en welke speling is dan toegestaan?

Alvast bedankt!

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » wo 05 feb, 2014 21:53

Ik ben bij een vriend (VW expert) geweest en de saab op de brug gehad, ook hij kon niet 1-2-3 zien wat er mis was. Hij zag wel dat de draagarm rubbers nog in orde waren, dus daar moet ik het niet zoeken.

Wel vond hij het opvallend dat de aandrijfas aan de bijrijders (foute) zijde nogal "strak" tussen bak-homokineet zat. Er hoort een heel klein beetje speling van ongeveer 1mm voelbaar zijn als je de aandrijfas in de lengte richting beweegt (dit voel je wel aan de goede zijde). Aan de bijrijders zijde zit de as, als de wielen van de grond staan, eigenlijk strak en voel je nul speling. Vandaar ook het heen en weer bewegen van het blok.

Ook hing de ophanging aan de bijrijders zijde lager (zoals al eerder beschreven in dit topic) en het laat me niet los, er moet een verklaring voor zijn ;-|+ .

Is er een manier om vast te stellen of er misschien ooit verkeerde onderdelen gemonteerd zijn zoals een aandrijfas van een 900. Ik heb ergens gelezen dat deze iets langer zijn ivm verschil in spoorbreedte. Of is dit verschil zo groot dat zo'n aandrijfas nooit zou passen? Of misschien wijken de maten van een later model 99 af van een '73 model. Want wellicht zijn in zo'n geval de maten van het stuurhuis ook wel verschillend en veroorzaakt dat de lagere wielophanging aan de bijrijders zijde.

Hopelijk kunnen jullie me weer verder helpen.

Niels

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » wo 05 feb, 2014 22:43

Vervelend probleem , je zal het denk ik inderdaad moeten zoeken in de lengte van de aandrijfas .
Wanneer de tripoide en de homokineet goed gemonteerd zijn moet er bij een aandrijfas van de juiste lengte een kleine speling zijn .
Is de as , waarover het gaat , altijd gemonteerd geweest , dan zit ergens anders iets fout .

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » di 11 feb, 2014 0:50

Weer een update, ik heb de aandrijfas verwijderd om de bakklos en tripoide te bekijken.
Bakklos:
Afbeelding
Afbeelding

Tripiode:
Afbeelding
Afbeelding

En de homokineet:
Afbeelding

Ik zie geen sporen van slijtage en voel ook nergens speling (zover je dat met de hand vast kan stellen). Het lijkt in orde te zijn. Is er een manier om vast te stellen of het idd in orde is? De ashoezen zijn erg slecht, dus die vervang ik en kan meteen vers vet in beide koppelingen proppen. Ik zie nog steeds niet waardoor het blok heen en weer beweegt als de ophanging helemaal uit de vering is, dat kan toch niet de bedoeling zijn ook al is het aanslagrubber slecht.

Ik zie nog geen licht aan het einde van de tunnel ;-(+ .

Niels

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 11 feb, 2014 8:20

meet in iid geval de lengte op
liefst met foto van waar tot waar je hebt gemeten :wink:

is de aandrijfas voorzien van een soort groef ( dacht bij 900 links wel, rechts niet)

je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurt zonder de hoezen erop, let wel op stof en vuil.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » wo 12 feb, 2014 15:41

Controleer voor de zekerheid of de versnellingsbak pré MY75 is. Jij moet een bak hebben met smal diff. De >75 bakken hebben een breder diff. Als je zo'n bak hebt, zijn de aandrijfassen te lang (voor die bak). Sapphire weet doorgaans aan de hand van het nummer op de bak wat voor soort bak het is.

Verder vindt ik het kantelen van de wielen apart. Dat duidt erop dat de wielen te stijl staan (onderin te ver naar binnen) waardoor de aandrijfassen ook klem kunnen komen te zitten. Dan moet je hem dus uitlijnen, niet alleen om rechtuit te kunnen rijden (toe-in), maar ook camber/caster.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 12 feb, 2014 21:19

Even voor mijn begrip: er was geen probleem, fuseekogel vervangen, resultaat: probleem. Dan moeten we het toch niet zoeken in bv de lengte van de aandrijfas? Wat wel weet ik even niet maar laten we reële opties benoemen

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » wo 12 feb, 2014 22:10

Even om het een en ander op een rijtje te zetten. Toen ik de Saab net gekocht had merkte ik dat er iets rammelde als ik over een klinkerweg reed, de vorige eigenaar had iets gezegd over de fuseekogel dus ik dacht dat daar het probleem zat. Dus heb ik nieuwe fusees besteld.

Ook merkte ik dat het stuur in de rechter en linker aanslag positie een schurend geluid maakt en niet uit zichzelf recht trekt. Na een check bleek dat de kunstofbus in het stuurhuis weg was en dat veroorzaakte het gerammel. Deze vervangen door een messing variant en stuurhuis weer terug geplaatst. Klein test rondje gereden en het gerammel was weg, maar het schurende geluid in de aanslag is er nog en het stuur trekt zich ook nog niet recht.

De fusees waren binnen dus heb ik aan de linkerkant onder en boven fusee vervangen. Proefritje gemaakt en toen hoorde ik het geknoep, thuis op gekrikt en toen begon dit item.

Ik weet niet of het geknoep is gekomen nadat ik het stuurhuis onderhanden heb genomen, ik heb maar een kort proefritje gemaakt en daarna de fusees aangepakt.

Thom, goed idee, ik ga effe bij de vorige eigenaar checken wat zijn ervaringen waren. Ik merkte trouwens dat als ik wat langer reed het geknoep wel hoorbaar was tijdens acceleren, dat hoorde we niet toen we samen een proefritje maakte. Zal wel het demonstratie effect zijn...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 13 feb, 2014 11:43

Maar even voor de duidelijkheid... als je volledig uitstuurt links of rechts, dan lijkt het idd alsof je wielen omklappen en zal het stuur niet vanzelf meer naar de middenstand terug gaan. Je zult dan eerst een stukje moeten terugsturen, voordat het stuurwiel weer vanzelf terug gaat. Dat is bij elke 99/90/900 zo... en gevolg van het ontwerp.

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » zo 16 feb, 2014 14:45

Ik heb de vorige eigenaar gevraagd naar zijn ervaringen, deze eigenaar was naar eigen zeggen niet erg technisch en had wel ooit iets gehoord over 900 aandrijfassen onder deze saab. Hij verwees me naar mede forummer FHR welke er eventueel meer van zou weten, ik heb een PB gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen. Dus dat wacht ik nog even af.

Thom, ik heb de asdoorgangen aan bij zijdes opgemeten en deze zijn gelijk. Het lijkt er dus op dat het laswerk correct uitgevoerd is, zie:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook de aandrijfas opgemeten. Ik hoor van meerdere bronnen dat uitwisseling niet mogelijk is omdat "nieuwere" aandrijfassen (99, 90, 900) niet eens passen. Ik zou graag willen weten wat de maatvoering van al deze verschillende aandrijfassen is, zodat ik dit na kan meten. Gewoon om 100% zeker te zijn.
Hier foto's van de maten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga nog het type nr van de versnellingsbak zoeken om zeker te dat deze van het juiste bouwjaar is en dus de smalle diff heeft.
Ik zal ook een filmpje maken, als ik de aandrijfas weer gemonteerd heb, om te zien hoe de tripoide in de bakklos zit.

Thom, je had verteld dat je hulpveren bij de achterveren had gemonteerd, waar kan je die dingen kopen? Misschien dat het scheef staan (door doorgezakte achterveren) ook een onderdeel van dit probleem is.

Ik ga deze week weer verder, dus update volgt...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 16 feb, 2014 18:48

als je mij je privé adres even mailt, zal ik je een nieuwe rolmaat sturen :wink:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 17 feb, 2014 8:15

nog even een keer bij het begin;

de Saab was goed, dus dit probleem was er niet, totdat er een fuseekogel vervangen werd?

overigens is dit de blauwe 99 de blue arrow?

Plaats reactie