Richting aanwijzer relais
-
windekind
- Donateur

Re: Richting aanwijzer relais
Mijne in ieder geval en dat is een "84-er. Hiervoor een "82-er en die ook.
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Dan zal ik eens naar de mijne kijken, eveneens een "84-er.
Ik heb het volgende rare probleem. Als de alarmverlichting brandt dan knippert het groene indicatorlampje in het dashboard gewoon mee.
Geef ik richting aan, dan brandt het indicatorlampje alleen de eerste keer dat de ri. aanwijzer brandt, daarna niet meer. De ri.aanwijzers zelf doen het wel gewoon en je hoort het relais ook gewoon tikken. Of ik naar rechts of links richting aan geef maakt niet uit.
Voldoet elk type driepoots relais?
Ik heb het volgende rare probleem. Als de alarmverlichting brandt dan knippert het groene indicatorlampje in het dashboard gewoon mee.
Geef ik richting aan, dan brandt het indicatorlampje alleen de eerste keer dat de ri. aanwijzer brandt, daarna niet meer. De ri.aanwijzers zelf doen het wel gewoon en je hoort het relais ook gewoon tikken. Of ik naar rechts of links richting aan geef maakt niet uit.
Voldoet elk type driepoots relais?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Nee. Bij de contacten op het relais staan vaak de letters X, P en L. Soms is de plaats van de contacten P en L verwisseld en dan werkt het niet goed, tenzij je ook de kabelaansluitingen verwisseld (hebt).Rik Tuin schreef:...Voldoet elk type driepoots relais?
X krijgt spanning van zekeringkast/accu
P (pilot) gaat naar controlelampje
L (load) gaat naar het middencontact van de richtingaanwijzerschakelaar en naar de alarmschakelaar, en van daar naar de (linker of rechter of alle) richtingaanwijzerlampen.
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Beste forummers/techneuten,
In mijn 84-er Saab 99 zit inderdaad het 4 poots relais. Daarop staan de nummers 31, 49, 49a en de letter C. Ik heb een driepoots liggen van VW waarop eveneens 31, 49 en 49a staat aangegeven.
Als ik dit relais aansluit volgens het fotootje op het forum, dan werkt het knl niet. Hij wordt alleen maar warm. Verderop in dit item wordt gezegd dat het relais de letters X P en L dient te hebben. Die letters heeft mijn 4-poots relais dus niet.
Wie weet wat het probleem is? Hoe het relais aan te sluiten, of heb ik een verkeerd 3 poots relais?
Groet,
Rik Tuin
In mijn 84-er Saab 99 zit inderdaad het 4 poots relais. Daarop staan de nummers 31, 49, 49a en de letter C. Ik heb een driepoots liggen van VW waarop eveneens 31, 49 en 49a staat aangegeven.
Als ik dit relais aansluit volgens het fotootje op het forum, dan werkt het knl niet. Hij wordt alleen maar warm. Verderop in dit item wordt gezegd dat het relais de letters X P en L dient te hebben. Die letters heeft mijn 4-poots relais dus niet.
Wie weet wat het probleem is? Hoe het relais aan te sluiten, of heb ik een verkeerd 3 poots relais?
Groet,
Rik Tuin
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Richtingaanwijzerrelais
31, 49, 49a en C zijn de Duitse DIN 72552 codes zoals gebruikt door Bosch e.d. i.p.v. de X, P en L aanduidingen gebruikt op US/Asiatische knipperrelais.
31 = massa
49 = van +12 V (X)
49a = naar schakelaar (L)
C = naar verklikkerlichtje (P)
Onder op dit knipperrelais van Tung-Sol ("Made in USA") uit mijn '79 96 staat in kleine lettertjes X, P en L bij de contacten. Het probleem is dat hier blijkbaar weinig standarisatie is/was; de P (C) en L (49a) zijn soms omgewisseld op andere merken relais.
In het schema van de 96 staat bij het relais (18) ook X, P en L.

31 = massa
49 = van +12 V (X)
49a = naar schakelaar (L)
C = naar verklikkerlichtje (P)
Onder op dit knipperrelais van Tung-Sol ("Made in USA") uit mijn '79 96 staat in kleine lettertjes X, P en L bij de contacten. Het probleem is dat hier blijkbaar weinig standarisatie is/was; de P (C) en L (49a) zijn soms omgewisseld op andere merken relais.
In het schema van de 96 staat bij het relais (18) ook X, P en L.

-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Oké, maar ik heb geen nummer 30 maar nummer 31, normaliter de massa. Bovendien heeft het driepoots relais geen letter C maar enkel de cijfers 31, 49 en 49a.
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
De aansluiting C is niet van toepassing bij, in elk geval de SAAB 900 Classic, omdat de controlelampjes aangesloten zitten met de bij elk lampje corresponderende lampen aan de buitenkant en ik heb het sterke vermoeden dat dat bij de SAAB 99 en uiteraard ook de SAAB 90, net zo is. 
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Niet goed gelezen... Ja, 31 is altijd massa, doorgaans met een zwarte draad (die je volgens charles dus door moet knippen...), 49 ('relais in') zal dan +12 V zijn.Rik Tuin schreef:...ik heb geen nummer 30 maar nummer 31, normaliter de massa. Bovendien heeft het driepoots relais geen letter C maar enkel de cijfers 31, 49 en 49a.
Hoe staat het aangegeven in het electrisch schema van de 99? Heeft de 99/90 twee verklikkerlampjes, voor L en R apart, of één (L/R samen)? Ik herinner het me niet goed van de 90 die ik (gelukkig) niet meer heb, een 99 heb ik nooit gehad.
Dit is het type wat jij hebt;

Die is dus net anders als deze;

-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

In mijn Haynes staat in de electrische schema's van zowel 99 als 900 enkel het driepoots relais met daarop cijfers ipv de letters. Enkel in het schema van de 99 turbo 1980 (UK) staat het vierpoots afgebeeld wederom met de cijfers en de letter C.
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

De vraag niet goed gelezen (het is nog vroeg). De 99 heeft er ééntje voor links en rechts samen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dan kunje met je Haynes dus ook nagaan hoe je de bedrading op het driepoots 31, 49 en 49a relais moet aansluiten. Ik gok opRik Tuin schreef:Haynes ... 99 als 900 enkel het driepoots relais met daarop cijfers ipv de letters.
31 = schakelaar (en via lampen naar massa)
49 = +12 V
49a = verklikkerlichtje.
en dan kom je waarschijnlijk toch weer uit bij de foto van charles1...
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Goede gedachte. In combinatie met jouw gok en Haynes ben ik eruit. De ombouw naar driepoots is gelukt en het indicatorlampje op het dashboard knippert weer gewoon mee.
Op de foto waar je naar verwijst dienen (tenminste bij mij) de linker en rechterdraad verwisseld te worden.
Het wordt dan dus als volgt;
49a is de groenwitte draad
49 is de rood/witte draad
31 is de groene draad
De zwarte komt dan inderdaad te vervallen.
Iedereen dank voor het meedenken.
Groet,
Rik
Op de foto waar je naar verwijst dienen (tenminste bij mij) de linker en rechterdraad verwisseld te worden.
Het wordt dan dus als volgt;
49a is de groenwitte draad
49 is de rood/witte draad
31 is de groene draad
De zwarte komt dan inderdaad te vervallen.
Iedereen dank voor het meedenken.
Groet,
Rik
-
FHR
- Donateur (2x)

Ik doe de zwarte altijd wel met een oog aan massa.
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Met welk doel? De zwarte draad komt toch al van een massapunt?