Dubbele carburateurs??

1967-1984
900T-R
Geregistreerd lid

Re: Dubbele carburateurs??

Bericht door 900T-R » ma 01 mar, 2004 18:17

Gaat niet passen. De gezamenlijke ontwikkeling van Ricardo engineering voor Saab/Triumph liep in 1972 op zijn eind toen Saab de B20 introduceerde. Vanaf dat moment is niets meer hetzelfde tussen de twee motoren, zelfs niet de afstand tussen die cilinderboringen...

Je zou natuurlijk kunnen uitgaan van een originele 1.7/1.85 uitvoering of een latere kunnen terugbouwen naar die situatie, maar waarom? Het Triumph-blok was so wie so niet erg betrouwbaar, en dat werd met de 16-kleps kop niet echt beter... Bovendien blijft het (Engelse!) techniek uit begin jaren zeventig. Dan is het een betere optie een nieuw inlaatspruitstuk te (laten) maken voor een setje dubbele Webers op een Saab zestienklepskop. Heb zo'n idee dat Sweedspeed ook dààrmee zou kunnen helpen (als je de tijd hebt, want Frank zit minimaal tot ver in april volgeboekt...).

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » ma 01 mar, 2004 20:48

Thom ("Josephine") schreef:
"Ik heb nog eens vergeleken met de inhouden van benzinetanks, volgende info: 99 tot '78 had allemaal een 55 liter tank, cc of sedan"

Dat is niet juist, de 55 liter tank kwam pas in 1975. Daarvoor werd een 45 liter tank gemonteerd.

Eric schreef:
"Dan is het een betere optie een nieuw inlaatspruitstuk te (laten) maken voor een setje dubbele Webers op een Saab zestienklepskop".

Moet ik hieruit afleiden dat dit de voorkeur verdient boven het overbouwen van een injectieysteem vanuit een 900T16? Zo ja, wat zijn de argumenten tegen de tweede optie (behalve dat het meer werk zal zijn)?

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » ma 01 mar, 2004 21:21

De standaard toegepaste dubbele carburateurs op de 99 waren van het type Zenith Stromberg 150CD, de enkele was van het type 175CD.
Op het inlaatspruitstuk van de 175CD past ook een SU HIF44 carburateur, die dezelfde doorlaat heeft van 1,75". Het voordeel van de SU is een grotere bedrijfszekerheid, grotere gebruikersvriendelijkheid, betere onderdelenvoorziening en betere tuningsmogelijkheden vanwege het enorme assortiment aan verschillende naalden. Dit is de reden dat ik kort geleden zo'n SU heb gemonteerd. Binnenkort ga ik naar BCCP voor een dyno-sessie om de optimale naald erbij te laten zoeken. Dat is niet goedkoop, maar kan niet anders omdat er geen precedenten bekend zijn. M.i. moet het echter mogelijk zijn om op deze wijze eenzelfde vermogenswinst te verkijgen als met dubbele ZS-carburateurs, maar zekerheid daarover heb ik dus nog niet. Wordt vervolgd....

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 01 mar, 2004 21:32

gert schreef:
Eric schreef:
"Dan is het een betere optie een nieuw inlaatspruitstuk te (laten) maken voor een setje dubbele Webers op een Saab zestienklepskop".

Moet ik hieruit afleiden dat dit de voorkeur verdient boven het overbouwen van een injectieysteem vanuit een 900T16? Zo ja, wat zijn de argumenten tegen de tweede optie (behalve dat het meer werk zal zijn)?
Volgens mij houd je het óf elektrisch heel simpel en dus met carburateurs, óf je bouwt benzinetank en de hele draadboom over met all toestanden van dien, en hangt er gelijk een turbomotor in. Dan rechtvaardigt de winst in vermogen en souplesse tenminste de tijd en moeite. Aan de andere kant zal je met de standaard K-Jetronic (8v) en LH (16v) injectiesystemen niet gauw de messcherpe gasresponse bereiken van een setje dubbele Webers op een kort inlaatspruitstuk, en dat laatste zou nu juist weer een reden zijn om voor een natuurlijk aanzuigende motor te kiezen.

Een andere interessante optie is het installeren van een vrij programmeerbaar motormanagementsysteem. Daarvan zijn kabelbomen en aansluitingen voorbereid om achteraf in een auto gebouwd te worden, en je hebt iets van support van fabrikantzijde. Wél een flink aantal uurtjes rollenbank incalculeren om e.e.a. naar tevredenheid te 'mappen'.

In het laatste geval zou ik bij een niet-turbomotor altijd kiezen voor throttle body injection - d.w.z. vier aparte gasklephuizen. Ook weer vanwege de verhouding tussen kosten en moeite enerzijds en resultaat anderzijds. Sweedspeed reed in de Youngtimer Cup met een 99 EMS waarvan de B-motor op deze manier onderhanden genomen was - resultaat 217 pk bij 8.x00 tpm...

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » ma 01 mar, 2004 23:06

Eric schreef:
"zie Project Saabine op www.web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe"

Deze link werkt niet; het moet zijn: http://web.inter.nl.net/users/turbo-tea ... index2.htm

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » do 01 apr, 2004 20:39

Wat betreft die SU heb ik besloten geen "rolling road"-sessie bij BCCP te laten doen. Dit gaat namelijk naar schatting zo'n 5 tot 12 uur duren en zal best wel enkele pk's opleveren, maar daar schiet mijn 99 met zijn BW35 automaat niet veel mee op. Zelfs een Rover V8 met meer dan 150 pk en een soortgelijke automaat had meer dan 12 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren. Als je dan weet dat de kosten van zo'n sessie 135 euro per uur zijn.... :(
Persoonlijk zie ik een compressor als ideale oplossing, zoals die bv is ontwikkeld voor Volvo B18/B20 motoren, zie http://www.v-performance.com/products.html en sinds kort ook voor de MGB 1800, zie http://www.mossmotors.com/Shop/ViewProd ... exID=37878 :) Het zal dan ook een stuk gemakkelijker zijn om zo'n compressor op mijn PV-444/B20 te monteren. Maar ja, 3000 tot 3500 dollar, en dan moet ie nog naar Nederland.... :!:

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » vr 02 apr, 2004 12:16

Alles over compressors kun je bv lezen op http://www.coloradocobras.com/whipple/s ... rging.html
Roots compressors dateren in feite van eh... "voor de tachtigjarige oorlog", zoals een forumgenoot alle techniek uit het tijdvak van voor de Saab 900 pleegt aan te duiden. Maar hebben wel een ontwikkeling doorgemaakt. Zie ook http://www.superchargersonline.com/content.asp?id=22
De exemplaren in de door mij genoemde sites zijn m.i. gebaseerd op de "twin screw"-uitvoering. Zie http://www.superchargersonline.com/content.asp?id=20
Voor diverse merken kun je nu al een compressor kopen, ook voor sommige oudere types. Het is zoals een fabrikant het treffend uitdrukt, een "retro blessing...." Waarschijnlijk moeten we gewoon even doorsparen, want dat er hoop gloort is duidelijk :D

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » vr 02 apr, 2004 23:39

Nog meer info over compressors tref je hier aan: http://www.superchargersonline.com/cont ... nt=1&ID=76
En voor de verschillen t.o.v. een turbo (niet onaardig in dit gezelschap): http://www.superchargersonline.com/content.asp?ID=19

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » do 06 jan, 2005 13:55

Ik ben ook aan het denken aan een dubbele carberateur omdat ik de rompslomp niet wil hebben met de bedrading. Een dubbele Weber lijkt mij wel heel ruig. Het verbruik maakt mij niet zo veel uit, dat is bij mijn rijslijl toch al vrij hoog. Voor het afstellen van carberateurs heeft mijn vader nog een goed adres (Hij heeft een Volvo 122GT gehad).
Weet iemand hoeveel mij de onderdelen zouden gaan kosten??? Het inlaatspruitstuk en de dubbele Webers.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 06 jan, 2005 14:04

Ranja schreef:Ik ben ook aan het denken aan een dubbele carberateur omdat ik de rompslomp niet wil hebben met de bedrading. Een dubbele Weber lijkt mij wel heel ruig. Het verbruik maakt mij niet zo veel uit, dat is bij mijn rijslijl toch al vrij hoog. Voor het afstellen van carberateurs heeft mijn vader nog een goed adres (Hij heeft een V*lv* 122GT gehad).
Weet iemand hoeveel mij de onderdelen zouden gaan kosten??? Het inlaatspruitstuk en de dubbele Webers.
Informeer eens bij Sweedspeed...

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » vr 07 jan, 2005 16:40

Bij Sweedspeed hebben ze het spruitstuk en de Webers niet. Ze worden niet meer gelevert die Webers en het spruitstuk kon ik het beste op de sloop gaan zoeken. Dat wordt een leuke zoektocht voor de volgende maanden!!!!

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » vr 07 jan, 2005 16:55

Ik bedoel het spruitstuk voor een dubbele carberateur versie. In iedergeval dat denk ik dat de mensen van sweedspeed bedoelen. Die kan vast van een GLS komen. :?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 07 jan, 2005 18:22

Ik weet zeker dat als jullie mij op jullie blok zetten de motorkap aangepast moet worden. Verder heb ik enkel nadelen. Denk aan zicht naar voren. De auto wordt langzamer vanwege het extra gewicht enz enz 8) . :wink: :wink:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 07 jan, 2005 22:19

josephine schreef:Hmm, dubbele carburateurs heb ik eigenlijk al uit m'n hoofd gezet, wat ik over afstellen en verbruik heb gehoord/gelezen lijkt me dat niet praktisch voor dagelijks gebruik.
We zijn toch niet bang voor dubbele carburateurs he? Er is niets mooier dan tuning dmv andere carburateurs, het geluid van een paar goede carbs met mooie kelken, het gebrul bij volle acceleratie :D :D

Als de carburateurs in goede staat zijn en met de juiste apparatuur is het afstellen van twee carburateurs nog niet eens zo moeilijk, het kost alleen een beetje tijd. Als je het wil laten doen moet je naar een wat oudere alfa dealer gaan, die hebben hier vaak nog wel ervaring mee

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » zo 09 jan, 2005 18:31

josephine schreef: bij de voorkeurslijst even aannemende dat we het over een 2 liter carburatiemotor hebben!
Ja dat klopt, je hoeft het er niet zo klein bij te zetten hoor!!! :P

Plaats reactie