achteruitrijverlichting apk eis?

1967-1984
sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 26 jan, 2008 23:01

Ooit nachtwerk gemaakt van het werkend maken van de achteruitrijverlichting van een Zastava :roll: GTL55 (Fiat 128 kloon).
Vertelt de keurende monteur de andere dag doodleuk dat ie niet hoefde te werken voor de APK.
Toen de APK net ingevoerd was moest alles wat gemonteerd was ook werken, de reden dat ik nog tijdens een keuring de verstralers van m'n chromen bumper stond te schroeven. Deze eis verviel al een paar jaar later.
Vind het overigens nog steeds gek dat eisen veranderen en daarna weer teruggedraaid worden (bijv vetdicht zijn van hoezen)
Cornell

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 26 jan, 2008 23:38

sb153b schreef:Toen de APK net ingevoerd was moest alles wat gemonteerd was ook werken...
Dat geldt toch nog steeds voor b.v. een mistachterlicht?
In ieder geval voor het controlelampje; als ik op mijn '79 96 een mistachterlicht zou maken, moet het controlelampje binnen wél werken... dat zou natuurlijk onzin zijn als het mistlicht zelf niet hoefde te werken - want niet verplicht

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 26 jan, 2008 23:49

72sonett3 schreef:
sb153b schreef:Toen de APK net ingevoerd was moest alles wat gemonteerd was ook werken...
Dat geldt toch nog steeds voor b.v. een mistachterlicht?
In ieder geval voor het controlelampje; als ik op mijn '79 96 een mistachterlicht zou maken, moet het controlelampje binnen wél werken... dat zou natuurlijk onzin zijn als het mistlicht zelf niet hoefde te werken - want niet verplicht
Klopt ben ik met je eens. Heb het ook gehad bij de APK onlangs.

Mistacherlicht deed het niet. Controlelampje wel. Dus de lamp moest het uiteindelijk wel doen (bleek aan de schakelaar te liggen.

Azul
Geregistreerd lid

Bericht door Azul » ma 28 jan, 2008 20:36

Bij APKWERK staat vermeld:

Viergasmeting

Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

Mijn vraag: wordt nu het bouwjaar bedoeld of de datum dat het voertuig op kenteken is gekomen?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 28 jan, 2008 20:40

Met bouwjaar wordt datum eerste toelating (op je kentekenbewijs) bedoeld.

Plaats reactie