Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

1967-1984
Minick
Geregistreerd lid

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door Minick » ma 09 mar, 2015 14:00

Ik heb op vrijdag met de garage nog een telefoontje gehad. Met de juiste type bougies draait hem wel, CO iets versteld, maar hij sloeg blijkbaar aan zonder problemen. Geen probleem! Naja, ik heb besloten, mij niet meer aan deze fout te ergeren... :evil:
De turbo blijkt een groter probleem te worden, het is een van een 9000. Dus is de werkwijze van de regeling totaal anders, wastegate moet anders, downpipe moet anders, enz. Naja, ik heb besloten, mij ook an deze fout niet meer te ergeren... :evil:
Ik hou jullie op de hoogte, misschien komen er in de volgende weken nog news. Tot eind juni willen wij hem klaar hebben, maar ik moet eerst een turbo kopen en laten reviseren, ergens de dichting van het wastegate vinden en en en. Een kwestie van tijd en budget dus.
Philipp (tot nu toe is de wagen een absoluut tegenvaller)

Gebruikersavatar
gws
Geregistreerd lid

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door gws » ma 09 mar, 2015 16:43

Veel ellende dus met deze Saab , jammer , is er niet iets afgesproken met de verkoper over garantie ? persoonlijk vind ik dat je een auto niet in deze toestand mag afleveren , tenzij de prijs er naar is .

Gebruikersavatar
DaVinz
Geregistreerd lid

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door DaVinz » ma 09 mar, 2015 16:55

nu we toch begonnen zijn met punten...

ook niet helemaal origineel ...
Afbeelding

:wink:

leuk als hij het gaat doen 8)
Turbo van 9000 er bij... heftig

Minick
Geregistreerd lid

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door Minick » ma 09 mar, 2015 17:04

DaVinz schreef:ook niet helemaal origineel ...
Hehe, en jij hebt nog niet eens naar binnen gekeken. Het middentunnel (?) tussen de voorstoelen is van een 900.
DaVinz schreef:Turbo van 9000 er bij... heftig
Mischien was de intentie: hoe meer getallen, hoe meer vermogen? :shock:

Minick
Geregistreerd lid

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door Minick » ma 09 mar, 2015 17:17

gws schreef:is er niet iets afgesproken met de verkoper over garantie ?
Hm, ik heb het officieel "van privé" gekocht. En ik heb de wagen vooraf gezien. Dus heb ik nu eigenlijk geen grote kans op garantie of zo iets.
Maar ik zal in de toekomst zeker beter opletten, als ik nog iets van hem zou kopen.
gws schreef:persoonlijk vind ik dat je een auto niet in deze toestand mag afleveren
Ik persoonlijk vindt het ook.
Speciaal als ik naar oliewissel en nieuwe bougies van een speciaal type vraag en iets van Champion ingebouwd werd. Zo iets is niet nodig.
gws schreef:tenzij de prijs er naar is .
Viel mee, een 99 turbo in echt goede staat kost zeker een bedrag met 5 getallen. Ik heb er iets minder betaald. Maar met al de reparatie's, vervanging van foute onderdelen en een grondige opknapbeurt binnen (misschien zelfs nieuwe voorstoelen) zit ik er zeker in de beurt van 20k.
Mijn 900 is nu ook drie keer de koopprijs, maar dit was voor 70% enkel voor fun, niet omdat het technisch gezien nodig was.

Groetjes, Philipp

Gebruikersavatar
ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door ingka » ma 09 mar, 2015 22:38

Philip,

Heb je nu uiteindelijk die coc nodig gehad, ik neem aan dat je hem op een O kenteken geregistreerd hebt?
Ik zal van de zomer mijn Nederlandse geregistreerde 900classic moeten overzetten op een Belgisch kenteken, dus ben zeer benieuwd ... Mercikes

Minick
Geregistreerd lid

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door Minick » ma 09 mar, 2015 23:39

Hej Ingka,

ich heb er geen CoC of gelijkvormigheidsattest nodig gehad. Enkel de gewone papieren (deel I en II), en ja, het is een "O"-plaat. Blijkbaar zal het mogelijk zijn, het auto naar een jaar van een "O" naar een "1" te wisselen, zonder het CoC te moeten naleveren.
Ik had er geen zin in bureaucratie, daarom heb ik voor een "O"-plaat gekozen. Was al voldoende bureaucratie :)

Hehe, de eerste keer was ik speciaal op een woensdag bij de DIV, omdat in het internet (en bij de DIV) stond: "douane enkel op woensdag". Maar de dame vertelde mij: "Invoeren, daar moet u naar de douane." "Maar, Mevrouw, ik dacht dat ik op woensdag al de douane-acties hier kan uitvoeren? Er staat toch op het papier "douane op woensdag"?" "Ja, maar dit klopt niet. U moet naar de douane kantoor in Antwerpen".
En men zegt, Duitsland is een land van bureaucratie.

Groetjes, Philipp

Gebruikersavatar
ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door ingka » ma 09 mar, 2015 23:44

Bedankt ... Goed te weten, ik hoopte al dat het met een o plaat simpeler zal zijn.
Kan je de juiste stappen nog eens kort geven ? Ik kan de procedure voor oldtimers nergens vinden

Ennuh ... Ik zal er een weekje vrij voor nemen :lol:

Minick
Geregistreerd lid

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door Minick » di 10 mar, 2015 0:05

Hm,
ik denk, dat het volgende de beste volgorde is:
1) Het douane kantoor met alle papieren (kentekenbewijs deel I en II, eigendomsbewijs) bezoeken, jij ontvangt het roze formulier met een stempel en jouw NL-papieren worden afgekeurd. Kost 10 Eurocent of zo iets :)
2) Roze formulier naar een verzekering van jouw keuze sturen, komt terug met sticker.
3) Naar de DIV gaan met alle papieren en roze formulier, het auto wordt in hun systeem ingegeven.
4) Naar de keuring gaan met het roze formulier, jij ontvangt de keuringsbewijs.
5) Terug naar de DIV, roze formulier, originele documenten, keuringsbewijs afgeven.
6) Kentekenplaat wordt met B-post naar jouw verstuurt, duplicaat voor voorn moet jij zelf laten aanmaken.

Interessant om te weten:
- Jij kunt het kentekenplaat ook naar een andere adres laten sturen als jij s'voormiddags niet thuis bent, bespaart een weg naar het postkantoor. Jij moet ongeveer 30 Euro (?) betalen aan de courier van de post.
- Als jij nog een geldig NL-plaat heeft, kan jij daarmee naar de keuring rijden, bespaart een opdracht bij een handelaar met Z-plaat. Keuring op nummer 1) dus. Best vooraf bevestigen, of het gaat lukken.
- Ik heb het roze formulier niet naar de verzekering gestuurd, zij hebben mij gewoon de sticker per post gestuurd.
- Heel heel heel vroeg bij de DIV klaar staan. Vanaf de tweede bezoek moet jij niet meer aanschuiven, jij mag gewoon naar het loket gaan.

Groetjes, Philipp (ik heb een andere volgorde toegepast, trial-and-error)

Gebruikersavatar
ingka
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door ingka » di 10 mar, 2015 8:50

Super bedankt!!

Minick
Geregistreerd lid

Re: Invoeren Saab 99 turbo naar België: vragen

Bericht door Minick » vr 10 apr, 2015 22:34

Hej,

de Turbo is nu terug van de specialist, volledig gereviseerd en bijna te mooi om te gebruiken :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De spruitstukken zijn ook aangekomen, de flensen ontbreken nog. Deze gaat de garagist van mijn keuze nog aanmaken en dan alles inbouwen en de motor goed afstemmen.
Misschien kan ik deze seizoen nog mee rijden... Maar er is wel hoop. En als het auto terug is, moet ik nog enkel 1000 dingetjes doen, om hem mooi te maken. Dit is wel minder erg, daarvoor heb ik een oude auto :)

Beste groeten, Philipp

Plaats reactie