drupdrupdrup… grmbl.

1967-1984
FHR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: drupdrupdrup… grmbl.

Bericht door FHR » di 18 okt, 2011 20:17

Afbeelding

Deze moet je monteren in een B - Injectie

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » di 18 okt, 2011 23:12

Je weet zeker dat drupdrupdrup niet uit het draingat van je waterpomp komt?

Dit kan er bij een B20 soms misleidend uit zien.

Verder verse pakking monteren met een beetje Hylomar of gelijksoortig LocTite produkt (blauwe vloeibare pakking). Verkrijgbaar bij de proffessionele gereedschaphandel. Siliconenkit is hiervoor niet geschikt.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 19 okt, 2011 0:14

Bart M schreef:Je weet zeker dat drupdrupdrup niet uit het draingat van je waterpomp komt?

Dit kan er bij een B20 soms misleidend uit zien.

Verder verse pakking monteren met een beetje Hylomar of gelijksoortig LocTite produkt (blauwe vloeibare pakking). Verkrijgbaar bij de proffessionele gereedschaphandel. Siliconenkit is hiervoor niet geschikt.
Dat was de eerste verdachte inderdaad. Waterpomp lekte bij het warmdraaien ook wel een beetje, maar dat was op een gegeven moment over. FHR heeft er een nieuwe ingezet voor ons, en waarschuwde al dat-ie in het begin wat kon lekken.

Toen ik via de verdeler onder de inlaatkanalen van cilinder 3 en 4 keek, zag ik een klein straaltje van tussen de koppaking vandaankomen (zo leek het althans).

Afbeelding

Ben nou in de war… Erik zei ook dat de pakking in ieder geval niet groen was. Apart besteld bij SCP, in ieder geval… in het sleufje tussen inlaatkanaal en koelkanaal hebben we wat rode pakking gedaan.

FHR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door FHR » wo 19 okt, 2011 8:41

Afbeelding

Voor alle duidelijkheid: alle 4 op een rij. Let op de pijlen en zoek de verschillen en de overeenkomsten !
De kleur van de pakkingen zegt helemaal NIETS ! [ ligt aan de fabrikant ].
Je kunt ze NIET door elkaar gebruiken; ook niet met een emmer kit.
Ter aanvulling: nr. 3 de Hi[njectie] moet je ook voor de 8 v turbo H - motor gebruiken.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 19 okt, 2011 10:58

Wacht eens even…

Zijn de koppen van een b20i en een b20c ook verschillend? Nee toch?

Dit is de kop die erop is gegaan:

Afbeelding

Ik kan me niet herinneren dat ik verschillen heb gezien. Wel was het spruitstuk op de vorige kop met bergen siliconenkit vastgezet.

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » wo 19 okt, 2011 11:35

@ JW: Kop weet ik niet zeker (maar ik vermoed van wel gezien de vorm van het gat tussen de binnenste twee cylinders), nokkenas is in elk geval wel verschillend (kleptiming is anders, grotere overlap en andere lichthoogte).

Suggestie: kijk nog eens rustig en goed naar de foto van FHR, en vertel of je de bovenste of de tweede hebt gebruikt. (nee, kleur laat ik even in het midden, gaat puur om de vorm).
Ik vermoed de bovenste vanwege het gat in de kop midden tussen cyl 2 en 3, en dat is dus niet de goeje :)...

Nogmaals, alleen maar goedbedoeld advies hoor, maar je zal de eerste niet zijn die deze fout maakt (vandaar mijn eerste reaktie).

:O:

Jan

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 19 okt, 2011 11:41

Overleg met partner-in-crime leerde mij dat de pakking 100% goed is. Dat zal het dus niet zijn.

Blijft over: kopbouten of toch onregelmatigheden in het pasvlak.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 21 okt, 2011 12:35

Kop nagetrokken, hielp weinig. Vandaag via FHR een nieuwe pakking voor de inlaatspruit gekregen, die gaan we nu vervangen.

Nogmaals gechecked: maar de pakking die nu op de inlaat zit is groen.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 21 okt, 2011 13:25

bouten zitten nu op 95Nm, na warmdraaien en 30min. afkoelen. Helemaal zoals het 'hoort' volgens de fabriekshandleiding.

Kijken of vandaag de inlaat er nog afkan, dan zullen we het zien.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 22 okt, 2011 21:22

En wat is de uitslag?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 22 okt, 2011 22:20

Uitlaatspruit Inlaatspruit losgehad, pakking leek doorgeslagen. Op advies van FHR de pasvlakken met een vlakschuurmachine bewerkt, zwarte pakking aangebracht en vloeibare pakking om de koelwater-openingen aangebracht. (aan beide kanten van de pakking).

Lekkage lijkt hiermee opgelost, foto's volgen. Dank voor de adviezen!

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 22 okt, 2011 23:19

Goed gedaan hoor!

Tool
Geregistreerd lid

Bericht door Tool » zo 23 okt, 2011 11:46

Mag hopen dat je toch de inlaatspruitstukpakking hebt vervangen/afgekit en niet de uitlaatspruitstukpakking, maar blij dat het gevonden is :D

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » zo 23 okt, 2011 12:27

scherp gezien :D

Jan

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » zo 23 okt, 2011 15:46

Scherp :) en aangepast. Ik zal zo even foto's online zetten, kunnen jullie zien waar alle verwarring over was qua pakkingvorm en kleur. We blijken een soort hybride vorm bij de hand te hebben gehad.

Plaats reactie