De Leisteen Blauwe

1967-1984
Plaats reactie
Super72
Geregistreerd lid

Re: De leisteen blauwe | andere radio.

Bericht door Super72 » vr 03 nov, 2023 19:54

Oelo74 schreef:
vr 03 nov, 2023 19:19
Is dit nu een verbetering t.o.v. de vorige radio?
Ja! :!:
Qua looks niet
Welles! :!:

Heerlijk leesvoer weer. Die analoge radio hoort meer in een jaren '70-auto, vind ik. Ik denk dat de eerste eigenaar van je auto maar wat graag deze Phillips zou hebben gehad. Overigens gold in die tijd nog de overtuiging dat je met een grote boog om auto's heen moest lopen die 100.000+ km op de klok hadden. Dan waren ze namelijk wel zo'n beetje 'op'. Die advertentie van Phillips is dan ook vooral een ludieke manier om te zeggen dat de radio je auto zal overleven.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: De leisteen blauwe | andere radio.

Bericht door Oelo74 » za 04 nov, 2023 10:39

Super72 schreef:
vr 03 nov, 2023 19:54
Die analoge radio hoort meer in een jaren '70-auto, vind ik
Overigens gold in die tijd nog de overtuiging dat je met een grote boog om auto's heen moest lopen die 100.000+ km op de klok hadden.
Ik kocht in 1988 tijdens m'n studie een Renault 4 van 5 jaar oud met net geen ton op de teller. In 3 jaar daar een 50k bijgezet. Ingeruild op een wat versere Honda Civic, vooral ook omdat de roestduivel behoorlijk had toegeslagen. Beide auto's hadden nog een analoge radio, zo ook de Golf 2 (van1990) en Golf 3 (van 1992) die daarop volgde. Denk dat de eerste auto waar ik een digitale radio in heb gehad een Golf 2 turbo diesel uit 1989 was die we in 1995 kochten en waar geen radio inzat bij aanschaf. Auto werd na 6 weken gejat maar de radio, een Blaupunkt acr 3231 nog met cassettespeler, stond in z'n slede veilig binnen. Heb deze later nog in onze VW t2b westfalia Berlin ingebouwd. De radio welke naar diverse auto's meeverhuisde was een (analoge) Blaupunkt Porto 24, volgens mij ook van 1984. Ik kocht m'n eerst radio CD-speler in '99 voor een VW Golf variant (i.v.m. gezinsuitbreiding: een goede reden of excuus om een stationcar aan te schaffen), dat was een Sony cdx 4180R met een heus afneembaar frontje. Ik heb die radio nog steeds.
Super72 schreef:
vr 03 nov, 2023 19:54
Die advertentie van Phillips is dan ook vooral een ludieke manier om te zeggen dat de radio je auto zal overleven.
Dat is iig met dat Peugeotje wel gelukt.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: De leisteen blauwe | voor het laatst 4 weken op stok.

Bericht door Oelo74 » za 09 dec, 2023 12:06

De leisteen blauwe staat inmiddels al weer ruim een week in de schuur, daarbij plaatsgemaakt voor de 96. Dit jaar zit de auto nog in de overgangsregeling maar dat is ook voor het laatst. De belastingdienst denkt met me mee getuige onderstaande brief.

Afbeelding

In tegenstelling tot andere jaren heb ik dus geen aanbod voor de kwartaalregeling meer ontvangen maar zal het wel neerkomen op een rekening voor het eerste kwartaal vol tarief met een nacalculatie van de 2e helft daarvan. Dat was ook precies mijn bedoeling, daarmee beperkt de ophokplicht zich uitsluitend tot de maand december deze winter. Of de auto's in januari meteen gewisseld gaan worden gaan we zien. Ik geniet nu van de lichtvoetigheid als ik met de 96 op pad ben zoals vanochtend vroeg voordat het hier ging regenen in West-Brabant. Wat hangt dat bakkie toch heerlijk aan het gas. Zag alleen bij terugkomt het lichtbeeld op de poort v.d. carport niet deugen, de rechter koplamp deed niks. Met het vervangen van een gare zekering was dat ook snel opgelost.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: De Leisteen Blauwe | halve stoelverwarming...

Bericht door Oelo74 » vr 19 jan, 2024 9:49

Op 1 januari mocht de 99 de weg weer op. Het was droog en pekelvrij dus die kans natuurlijk meteen gepakt. Sinds ik hem heb was dit de eerste echte wintermaand dat ik met de Slate Blue onderweg was en kon genieten van de auto terwijl het buiten echt koud is. Wat een goede verwarming! Ik vroeg me af of de stoelverwarming het ook deed. Had de voorstoel er meermaals uit gehad en daarbij nooit het stekkertje terug geplaatst. Om te kijken of er leven in de matjes zat vooraf de weerstand gemeten en het circuit was iig gesloten, hij zou het dus kunnen doen.

Onderweg bemerk ik al snel een warmer wordende rug, denk eerst nog dat het door mijn excitement komt maar al vlot moet ik concluderen dat het meer is dan dat. Toch lijkt de zitting fris te blijven.... dat lijkt me met een in serie geplaatst systeem (dat heeft de 99 toch ook?) best bijzonder. Als ik thuiskom en de stoel onderzoek kan ik het volgende concluderen: het matje in het ruggedeelte is heel en wordt warm. Er gaat vanaf het stekkertje slechts één kabel naar achter die niet aftakt, en ook nergens ooit afgetakt is geweest dus zonder beschadigingen, de rugleuning in. Ik voel in de zitting nergens een thermostaat zitten, zie ook geen verkleuring of slijtage op de zitting die er op kan wijzen. Ik kreeg ook de indruk dat de temperatuur van de rug gedurende de rit van zo'n half uur zeker niet afnam. Het matje in de rugleuning zit gelijmd aan het schuimrubber en aan de onderzijde ook aan de bekleding. Nu ik er wat beter op let lijkt deze geheel gelijmd aan de stof, je ziet een soort van grove ribbel in het deel waar deze zit aan de buitenzijde.

Heb het forumdeel 90, 99 en 900 classic doorgespit op dit onderdeel maar ik hou toch nog wat vragen:
Bestaan er matjes die afzonderlijk het vermogen aan kunnen zonder door te branden of gebeurt dat pas als deze langer aanstaat?
Het lijkt er het meest op dat deze er mogelijk pas later is ingezet (van een nieuwer type Saab? zonder thermostaat omdat die eigenlijk met een schakelaar aan en uit wordt gezet?) en dat daarbij het zittingdeel niet is geplaatst/vervangen.
Hoe loopt de draad precies vanaf de stekker naar rug- en zittingdeel? Gaat deze eerst de rug in en dan terug naar de zitting? Of andersom?

Eigenlijk zou ik het binnenwerk van de zitting eens goed moeten bekijken maar daar vind ik het te koud voor. En de bekleding zit nu netjes en krijg ik dat wel keurig terug? Ben er ook wel wat dubbel in: wil eigenlijk dat het werkt omdat het erop zit maar vind zo'n warme stoel niet eens echt lekker. Zelfde verhaal met de koplampwissers: de auto ziet zelden regen, wordt hooguit stoffig dus een noodzaak is er niet maar ik wil dat motortje toch komende zomer terug gaan plaatsen. Een verdere poging om de auto zo origineel mogelijk te maken...? Zoals hij 40 jaar geleden uit de showroom rolde...? Zoiets ja...

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: De Leisteen Blauwe

Bericht door Oelo74 » vr 02 aug, 2024 20:28

Vandaag is de 99 weer voor ruim 2 jaar goedgekeurd. Fijn dat er niks bijzonders was, je weet het nooit met een auto van 40 jaar ook al ben ik er best zuinig op. Geniet elke keer weer als ik met deze wagen op pad ben, maar dat geldt ook voor de 96.

Gisteren heb ik bij de 96 de sigarettenaansteker qua aansluiting veranderd zodat deze over het contact loopt. Dat staat bij de 99 ook nog op de planning al heb ik in het stroomschema al wel gezien dat het niet zo eenvoudig is als bij de 96 (de plus verplaatst in zekeringenkastje) omdat de klok er ook z'n spanning van krijgt en die kan niet over het contact. Denk dat ik de plus maar van de interieurventilator af ga takken, die ligt er naast.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 03 aug, 2024 8:54

Oelo74 schreef:
vr 02 aug, 2024 20:28
Gisteren heb ik bij de 96 de sigarettenaansteker qua aansluiting veranderd zodat deze over het contact loopt. Dat staat bij de 99 ook nog op de planning
Waarom eigenlijk? ik vind dat bij de 99 juist erg prettig t.o.v de 900.

Als je stil staat met de motor uit, kun je nog steeds de telefoon e.d. Opladen.
Bij de 900 moet hij dan op contact staan, waardoor er ook andere zaken spanning krijgen.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » za 03 aug, 2024 10:04

.
turbopilot schreef:
za 03 aug, 2024 8:54
Waarom eigenlijk?
Smaken verschillen, ik wil nou net niet dat die socket met het contact aan nog spanning levert. Kan ik ook niet vergeten om een verbruiker, oplader of wat dan ook eruit te halen als ik ergens stop onderweg. Aan opladen bij stilstand heb ik eigenlijk geen behoefte, ik snap je redenatie van andere verbruikers als je dat met het (accessoire)contact aan gaat doen.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: De Leisteen Blauwe | ...een Blaupunkt!

Bericht door Oelo74 » di 17 sep, 2024 20:09

Niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik was behoorlijk tevreden met m'n laatst ingebouwde radio maar toen ik 'voor koffiegeld' een paar maanden geleden een erg leuke Blaupunkt bij een garagesale op de kop had getikt ging het toch weer kriebelen. Dit heeft niks meer te maken met periode correct, de enige gelijkenis met een radio uit 1984 is dat je er (nog) een cassette in af kunt spelen. Toch vond ik hem té leuk om niet eens in te bouwen en ik kan het altijd weer terugdraaien want zowel de analoge als digitale Philips uit de jaren '80 bewaar ik bij de auto.
Het gaat hier dus om een Blaupunkt Milano rcr 45 uit 1996. Geweldig geluid, een hoop voorkeuzezenders, cassettespeler met vol geluid én autoreverse, balansregeling, zowel li-re als voor-achter waardoor ik nu alles zo kan afregelen dat je beide deurspeakers én de luidsprekers onder de radio alle 4 goed en even luid kunt horen. Wat een verwennerij. Het zal vast niet de laatste radio in de 99 zijn maar voor nu is het genieten!!

Afbeelding

Afbeelding

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » zo 08 jun, 2025 17:08

Een tijd geleden had ik op beide voorportieren winddeflectoren geplaatst, ik vond het wel wat hebben, daarnaast een stuk minder tocht in de auto met de ramen een stuk open. Dat de laatste 10 cm de ramen wat moeizamer sloten nam ik voor lief. Ik wilde de tekst op de ruit onderaan volledig kunnen lezen dus die laatste centimeters kosste wel wat kracht bij het dichtdraaien. Vorige maand merkte ik dat de zijruit aan de bestuurderskant wat rammelde als deze een cm. of 10 naar beneden was gedraaid. Heb er niet direct iets mee gedaan maar een week later was het raak, bij het omlaag draaien gebeurde er in eerste instantie niks maar kort daarna viel de ruit scheef omlaag. Bij het omhoog draaien kwam ie weer terug op z'n plaats en heb ik de boel maar tot thuiskomst zo laten zitten. Daar het deurpaneel eraf en bleek het glas uit z'n geleider te zijn, waarschijnlijk door het herhaaldelijk op de hoogste stand klem zetten in de sponning. Heb er meteen die deflectoren afgehaald en het glas, wat gelukkig nog heel was, teruggeplaatst in de geleider.

Sinds enige tijd had de auto last van piepende remmen, daarnaast bleek zowel de rechter achterrem als de linker voorrem fors aan te lopen. Schoonmaken en ontluchten lostte het probleem niet op en toen ik bij het terugplaatsen van de voorste remblokken deze met ingeschoven zuiger met geen mogelijkheid meer op hun plek kreeg, werd het tijd m'n plaatselijke garage op te zoeken. Daar zijn de voorste remschijven en blokken én de hoofdremcilinder vervangen. De auto rijdt inmiddels weer als vanouds.

Verder heeft er nog even een Blaupunkt Stockholm RCM 104 ingezeten. Erg leuke en complete radio, met losse CD-wisselaar. Helaas klonk deze minder mooi dan gehoopt, denk dat m'n luidsprekers te licht zijn voor het uitgangsvermogen want in proefopstelling binnen klinkt ie veel beter. Of ik verwachtte er teveel van. Ook was het display niet zo verzot op de kou afgelopen winter: het onderste deel werd wat vaag, een bekend euvel bij deze 30 jaar oude set. Blijf vooralsnog maar bij de Milano want die klinkt geweldig.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » ma 09 jun, 2025 16:13

Blijft toch lekker bezig zo! En goede muziek is toch wel het belangrijkste in de auto!

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » ma 09 jun, 2025 18:08

Jarenlang heb ik geen radio in de klassiekers gehad, heerlijk rustig. Máár ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel erg overweeg om een goede set in de 90 te bouwen. Geen idee wat een goede setup is, maar de muziek wordt nogal gemist.

En wat blijft dit toch een mooie 99!

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » ma 09 jun, 2025 19:02

Ideeën voor in de 90 heb ik genoeg :wink:

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » ma 09 jun, 2025 19:24

davidd schreef:
ma 09 jun, 2025 18:08
Jarenlang heb ik geen radio in de klassiekers gehad, heerlijk rustig. Máár ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel erg overweeg om een goede set in de 90 te bouwen. Geen idee wat een goede setup is, maar de muziek wordt nogal gemist.

En wat blijft dit toch een mooie 99!
Dank je David, over 3 weken gaat ie mee naar Best. Bij de vorige editie daar al eens geopperd om een slateblue hoekje te maken, met de 90's van jou en Rik erbij.

De radio staat lang niet altijd aan maar als ik hem gebruik moet het wel een beetje klinken. Verder vind ik autoradio's gewoon leuk, beetje mee rommelen en prutsen.
Tissa schreef:
ma 09 jun, 2025 19:02
Ideeën voor in de 90 heb ik genoeg :wink:
Wat zijn de ideeën Thijs?

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » ma 09 jun, 2025 21:35

Als er dan toch al 2 90's in een hoek staan, mag die van mij er nog bij :-P+

Mijn ideeën gaan meer over de verschillende radio's en boxen en plaatsen van de boxen. Dus als je er een keer over wil sparren, David...

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » ma 09 jun, 2025 22:08

‘Helaas’ ben ik er, wegens vakantie, niet bij in Best.
Dus geen leisteen blauwe aanvulling van mij kant, wie weet bij een volgende gelegenheid

Plaats reactie