revalidatie witte 99 '72

1967-1984
Plaats reactie
JeeJee
Geregistreerd lid

revalidatie witte 99 '72

Bericht door JeeJee » ma 10 mar, 2008 1:29

Eindelijk jullie allen alhier maar eens op de hoogte stellen van de ontwikkelingen omtrent de witte 99 '72. Ik heb hem inmiddels al welhaast twee maanden in bezit, maar er zijn tot op nog toe maar weinig vorderingen. Weinig tijd (vakantie, arbeit en weekend bestedingen) komen de positieve bijdragen aan de witte 99 niet echt ten goede. Maar: het wordt weer mooier weer (dus er moet fijn gereden gaan worden) en er staan wat handig lange weekenden in de agenda (dus dan kan er mooi gerevalideerd worden). Er moet dus maar eens echt werk van de witte gemaakt worden, zodat ie weldra de weg weer op kan.

Dus allereerst maar eens een lijstje opstellen en hier posten in de hoop dat er nuttige feedback op komt om het revalidatieproces te voorspoedigen. Foto's volgen spoedig, nog even wachten op een combinatiemoment van daglicht + thuis, zit eraan te komen. Op volgorde van omvang en prioriteit (mijns inziens):

- roest: Er zitten zo'n 4 a 5 lelijk grote doorgeroeste gaten aan de onderzijde in het plaatwerk die er niet in thuis horen:
- uiteraard in de kofferbak in de hoek;
- ergens vooraan aan de onderzijde
- bij de hak van de voet voor het gaspendaal van de bestuurder
- onderzijde van de bijrijdersdeur, waar de rubberen strip aan vast hoort te zitten is onhandig weinig meer van over;
- ook vast nog ergens achter aan de onderzijde
Het roestpreventieplan bestaat eruit om een van de komede lange weekenden een bevriende lassert bereid zien te krijgen om me te helpen en dan flink aan de slag met slijpen en ook maar eens leren lassen.

- rechter voorwiel:
Deze hangt er een beetje onderuitgezakt bij: na opkrikken rust de aandrijving welhaast op de doorgang van binnen naar buiten. Lijkt me niet echt een onoverkomelijk probleem daar de aandrijving wel netjes op zijn plaats zit als de wagen op zijn wielen staat. Vers stukje rubber onder de oplegging van de bovenste triangel zal het geheel er wel weer frisser uit doen laten zien. Hoe gaat het ontspannen van de coil van de schokdemper vanuit zijn schoteltjes? Kan ik gewoon het eea loshalen of staan er flinke spanningen op de coil?
Daarnaast zit er aardig wat speling op het wiel: ook vast niet in orde. Ik heb het wiel al een eindje opengepeuterd (tot en met de horseshoe van de handrem, waarvan in het geheel een strip remmatriaal ontbreekt (Strange, dat kan vandaar toch niet zomaar verdwijnen lijkt me; wie heeft er dus nog een halve horseshoe over?), maar heb de lagering nog niet bereikt. Dat wordt de volgende stap.
Kan ik de speling in de lager als ik hem eenmaal bereikt heb zelf bijstellen of zal deze moeten worden vervangen?
Tenslotte missen bij dit voorwiel nog wat onderdeeltjes van het remsysteem: handrem: het dwarsdingetje voor achter de klauw + moertje en het veertje om de klauw terug te trekken; gewone rem: pin voor door remblokjes, plaatveer en afdekklepje. Heeft iemand deze onderdelen beschikbaar?

- koplampen
De stadsverlichting doet het wel; het groot licht deed het ook (sinds mijn poging gisteren de verlichting te fixen nu echter niet meer), maar de gewone koplampen willen niet schijnen. De lampen zelf, bekabeling en zekeringen lijken in orde. Zou de relais de spelbreker kunnen zijn? (Hoewel hij toch nog wel ijverig hard klikt.) Kan ik dit checken door hem even te bypassen? Direct met de voeding op de zekering en naar de lampen?

- Verder nog tal van kleine karweitjes:
- slot bij bestuurder is erg gaar
- slot bij bijrijder werkt evenmin goed
- bekleding bestuurdersdeur is erg rot, agv veel regen
- rubberen strips die er her en der los bijhangen
- kabeltje van de choke dat ik zojuist kapot trok
- biede spiegels waarvan de spiegels los van de armen zijn (een weinig robuuste verbinding heeft men daar ooit voor toegepast met solderen op een kogelgewrichtje)
- her en der wat plamuur in hoeken en gaten zal het geheel ook ten goede komen
- en vast nog veel meer dingetjes her en der
- audio-installatie

Dit lijkt me wel weer even voldoende tekst en statusinfo als opening van deze post. Iig hebben geinteresseerden zich bij deze op de hoogte kunnen stellen. En hoop ik natuurlijk nuttige tips en aanwijzingen te mogen ontvangen.

Binnenkort zal ik natuurlijk ook de foto's verzorgen en hoop ik verslag van de positieve vorderingen uit te kunnen brengen.

NB Zonder de wagen in gebruik te hebben genomen ben ik al wel in aanmerking gekomen voor een boete: blijkt dat je ofwel APK moet hebben ofwel netjes afgemeld moet zijn. Had de RDW me ook wel over mogen informeren ipv direct te sanctioneren, zou ik toch sympathieker van ze hebben gevonden. Ik zal maar eens een verweer opstellen in de trent van 'das habe ich nicht gewust' en 'weinig sympathiek om nieuwe eigenaren direct te beboeten'.

Plaats reactie