nokkenaslagerschaal bouten doorgedraaid

1967-1984
Plaats reactie
martijnn
Geregistreerd lid

nokkenaslagerschaal bouten doorgedraaid

Bericht door martijnn » wo 13 feb, 2008 18:04

vorig jaar bij t klepstellen kwam ik erachter dat van de vijf nokkenas schalen er vijf redelijk los zaten doordat van de tien bouten er vijf waren doorgedraaid. goed dit kan want aluminium is zacht, ik zou bij eentje doordraaien verstandig zijn geworden, maar goed, vijf dus.
ik heb het opgelost door vijf iets langere bouten te plaatsen in de hoop dat er nog wat draad over was, dit lukte gelukkig, maar ik dacht dat gaat geen twee keer op.(maar dan draai ik er helicoils in) en dat klopt ook, de kleppen waren weer aan de beurt en van de 10 bouten wilde er eentje niet meer pakken.
ik heb net contact gehad met een monteur die wel helicoils kan plaatsen maar die vroeg of er wel ruimte was in het blok om zo'n ding te plaatsen ?want het zijn M8 bouten en voor zo'n helicoil is M10 ruimte nodig. Of dat het niet beter was om het draad wat dieper door te tappen?, nu heb ik de nokkenaslagerschaal er nog niet afgehad dus ik zou het eigenlijk niet weten,

maar is er hier iemand op het forum die in dit geval weet wat wijsheid is ??

- Doortappen !!
of
- Helicoil !!

en heeft er al eens iemand doorgereden met een lagerschaal voor de helft vastgezet? omdat een bout geen vlees meer had.

alvast bedankt
gr martijn

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: nokkenaslagerschaal bouten doorgedraaid

Bericht door 72sonett3 » wo 13 feb, 2008 18:10

martijnn schreef:...of er wel ruimte was in het blok om zo'n ding te plaatsen? want het zijn M8 bouten en voor zo'n helicoil is M10 ruimte nodig.
Het gat wordt wel opnieuw (en iets groter) getapt, maar nadat er een helicoil in gezet is, heb je de oorspronkelijke M8 draad terug.
en heeft er al eens iemand doorgereden met een lagerschaal voor de helft vastgezet? omdat een bout geen vlees meer had.
Ik niet en het lijkt mij ook niet gezond. Er komen nogal wat krachten op die lagers door het indrukken van de kleppen en als die krachten ook nog eens asymetrisch opgenomen moeten worden door losse bouten, dan is het snel afgelopen...

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » wo 13 feb, 2008 18:25

je kunt ook kiezen voor tapeinden ipv bouten, belast je de draad niet meer zo met in en uitdraaien.

er is wel ruimte voor helicoils.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 14 feb, 2008 22:04

Is het niet een kwestie van gewoon een ander nokkenasbruggetje monteren? Da's toch quite simple :roll: ?
Cornell

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » do 14 feb, 2008 22:13

sb153b schreef:Is het niet een kwestie van gewoon een ander nokkenasbruggetje monteren? Da's toch quite simple :roll: ?
Cornell

volgens mij lopen de bouten door naar de kop

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 14 feb, 2008 22:28

Daar zou je eigenlijk best wel eens gelijk in kunnen hebben. Tenslotte zou het anders best knap zijn dat het alu bruggetje alle krachten kan weerstaan met 2 bouten en paspennen op de hoeken.
Maar ik zal komend weekend eens kijken...
Cornell

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 15 feb, 2008 10:19

De bouten voor de nokkenaslagerschalen lopen volgens mij door tot in de kop. Het zijn dan ook knap lange bouten.
Bij gestripte draad is het plaatsen van een helicoil in de kop een prima oplossing die in de industrie veel wordt toegepast.

In de industrie worden tapgaten in aluminium soms al uit voorzorg van helicoils voorzien. De schroefdraad is dan sterker en zal minder snel slijten.

Plaats reactie