Daihatsu in Saab museum?

1967-1984
Plaats reactie
gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Daihatsu in Saab museum?

Bericht door gj900 » vr 11 feb, 2005 0:14

Ik zag op de site van onze medeforummer Manic http://www.manicviking.nl een foto van een hele vroege 99 die in het Saab museum staat. Op de motorkap staat in mooie letters 'daihatsu'. Ik weet dat Saab Triumph motoren heeft gebruikt, maar hebben ze ook iets met Daihatsu gedaan in vroeger tijden?

Afbeelding

Groeten,
Gerrit Jan

panhead
Geregistreerd lid

Re: Daihatsu in Saab museum?

Bericht door panhead » vr 11 feb, 2005 1:13

Dat werd gebruikt als camouflage tijdens de testritten voor het toen nieuwe model en had te maken met de letters die door Saab gebruikt werden.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 11 feb, 2005 2:27

Ik heb altijd begrepen Daihatsu eind jaren 60, begin jaren 70 een bijzondere verschijning was op de europeese wegen. Daarom zou Saab voor die naam gekozen hebben. Omdat mensen Daihatsu toch niet kenden, dan konden ze denken: dus dit is nou een Daihatsu!

ss50marc
Donateur
Donateur

Bericht door ss50marc » vr 11 feb, 2005 14:47

leg mij eens uit waar die letters dan nog meer voor werden gebruikt.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 11 feb, 2005 17:31

Even snuffelen met behulp van google leverde het volgende resultaat op.
GM Canada schreef:Clever engineers promptly borrowed badge letters from the company parts bin, and came up with a badge for the still-secret 99 -- "Daihatsu" was the 99's new disguise, a good choice since the brand existed, but was nearly unknown in Sweden.
Dit is het hele verhaal: http://www.gmcanada.com/ssi/static/engl ... story.html

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » vr 11 feb, 2005 19:14

En zo staat het ook in de laatste Auto Motor Klassiek

ss50marc
Donateur
Donateur

Bericht door ss50marc » vr 11 feb, 2005 20:44

interessante site paul :)

panhead, ik dacht al dat je het in Auto Motor Klassiek had gelezen.

Maar aangezien in het artikel een beetje mysterieus gesproken wordt over geruchten over het uberhaupt bestaan van deze auto terwijl deze dus gewoon in het museum staat en ook in HET boek over de Saab 99 en 900 van Lance Cole (??) staat nam ik de zin over het makkelijk kunnen gebruiken van deze letters ook al niet echt meer serieus.

Daarom hoopte ik dat jij een andere ´bron´ had...helaas.

(Vond overigens het hele artikel in AM&T niet echt robuust aandoen en goed geschreven maar goed dat is offtopic en maar mijn mening)

panhead
Geregistreerd lid

Bericht door panhead » vr 11 feb, 2005 21:14

Nee, ik had geen andere bron. Maar dat artikel gaat wel mooi over mijn auto!

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » vr 11 feb, 2005 22:18

paul99gl83 schreef:Ik heb altijd begrepen Daihatsu eind jaren 60, begin jaren 70 een bijzondere verschijning was op de europeese wegen. Daarom zou Saab voor die naam gekozen hebben. Omdat mensen Daihatsu toch niet kenden, dan konden ze denken: dus dit is nou een Daihatsu!

Klopt helemaal! Er grappig om te zien. Er naast staat een 99 vermomd als 96. (eigenlijk de body van een 96 over het onderstel van de 99 geplaatst)Je loopt er langs heen en je ziet iets aan die auto.... Alles buiten proporties, vooral in de breedte... erg leuk om te zien.

Greetz,

Dennis

Plaats reactie