resonantie bij hogere toeren (vanaf ongeveer 3000)

1967-1984
Plaats reactie
catch222
Geregistreerd lid

resonantie bij hogere toeren (vanaf ongeveer 3000)

Bericht door catch222 » ma 29 okt, 2007 17:56

Het viel mij op dat mijn saabje nogal resoneert als hij in hoge toeren komt. Nu rijd ik tot en met de 4e versnelling nauwelijks in deze toeren, maar op de snelweg in de 5e versnelling toch wel, en dan begint ie ook wat te brommen.

Is dit ook bij anderen bekend? En zo ja, is er een remedie? Het lijkt wel een beetje te klinken als een uitlaat of iets dergelijks, maar lek is die in ieder geval niet...

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 29 okt, 2007 18:05

Loopt de uitlaat niet ergens tegen je koets aan? Zou prima zo'n resonantie kunnen veroorzaken.

Kheb het bij mijn 900 een tijdje gehad bij 3500 rpm. Na het opnieuw stellen van de uitlaat was het weg.
Is erg hinderlijk inderdaad.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 29 okt, 2007 18:09

Bij de 95 en 96 V4 "hoort" (zo begreep ik) een resonantie bij de 60, 90 en 110 km/uur, maar bij de 99 is dit volgens mij niet het geval. Moet te verhelpen zijn dus, zie tip vorige beantwoorder. Succes ermee.

catch222
Geregistreerd lid

Bericht door catch222 » ma 29 okt, 2007 22:01

ik zal even kijken, volgens mij zit overal ruimte tussen, maar een extra check kan geen kwaad, zaterdag op mn klusdag maar es goed kijken.

catch222
Geregistreerd lid

Bericht door catch222 » zo 04 nov, 2007 22:11

heb vandaag even gekeken en gespeurd: de uitlaat komt niet tegen de bodem aan. De achterdemper zit vrij dicht bij de bodem, ongeveer 1 cm zit ertussen. Bij het rijden viel me op dat het boven de 110 km/h begint, en dat het meteen ophoudt als ik het gas loslaat.

Ik dacht ook aan het wiellager, maar, in principe zou toch die geluid moeten blijven maken als je het gas loslaat?

Thom
Donateur
Donateur

trilling

Bericht door Thom » ma 05 nov, 2007 8:20

motorsteun, accubevestiging of rubbers dynamo heb ik eens gehad.

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » ma 05 nov, 2007 9:02

Ik wilde eerder al vragen of het niet eerder snelheids- dan toerenafhankelijk was. Ik verdenk versleten aandrijfklossen, maar ik hoop het niet voor je (=rotklus). Bij veel oude Saabs geven die trillingen, vooral bij accelereren op hoge snelheid, en die trillingen kunnen van alles laten resoneren. Maarrrr, dan zou je ook het stuur behoorlijk moeten voelen trillen.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 05 nov, 2007 15:50

schotje los in een van de dempers?

catch222
Geregistreerd lid

Bericht door catch222 » ma 05 nov, 2007 16:59

hmm, ja, er zijn geen trillingen in het stuur, en het klinkt als snelrepeterend maar laagfrequent geluid (het is niet bonkend, maar meer brommend).

De achterdemper heb ik vorig jaar nieuw onder de auto gehangen. Zitten er in de middendemper ook schotjes?

Ik zal het hitteschild en de accu ook nog goed bekijken, misschien dat daar iets aan trillen slaat...

Plaats reactie