De Aanjager Doet Het Niet

1967-1984
Plaats reactie
Zjaak
Geregistreerd lid

De Aanjager Doet Het Niet

Bericht door Zjaak » za 13 okt, 2007 18:31

De Aanjager doet het niet, maar....... De schakelaar werkt prima, de zekering is heel en als ik direct van af de accu spanning op de aanjager zet loopt hij als een trein, alle 2 de snelheden! Als ik de spanning aan de aanjager meet is deze ong. 3!! Volt en dat loopt dan langzaam terug naar 1 Volt. Ik snap er niks van. Er wordt ergens spanning verloren maar waar en hoe? Of heb ik het helemaal mis want erg veel verstand van elektronica heb ik nou ook weer niet.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 13 okt, 2007 19:01

Ergens zit een slechte verbinding in een plusdraad of de massa.
Als je alleen + vanaf de accu naar de aanjager brengt is en hij doet het dan goed dan mag je de massa buiten beschouwing laten.
Gewoon de bedrading nalopen en meten vanaf/tot welk punt de spanning ok is.
Cornell

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » za 13 okt, 2007 21:16

En als je er dan niet uitkomt heb ik voor een paar biertjes wel een werkende voor je.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 14 okt, 2007 1:29

Menno schreef:
En als je er dan niet uitkomt heb ik voor een paar biertjes wel een werkende voor je.

Maar hij doet het toch? Alleen nog niet via de reguliere weg...
Om welk bj aanjager gaat het eigenlijk? De vroege bouwjaren verschillen nl van de latere.

Cornell

Zjaak
Geregistreerd lid

Bericht door Zjaak » zo 14 okt, 2007 18:22

Het bouwjaar is 1983. Als ik een draad trek vanaf de plus naar de aanjager gebeurt er niks, alleen als ik de + en de - aansluit dan draait hij.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 14 okt, 2007 18:37

als je nou eens een extra massa maakt ben je dus klaar.

Zjaak
Geregistreerd lid

Bericht door Zjaak » zo 14 okt, 2007 19:09

Ja maar waar haalt de Aanjager normaal gesproken zijn Massa vandaan. Ik kan toch niet gewoon een draad aan de buitenkant bevestigen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 14 okt, 2007 19:17

Zjaak schreef:
Als ik een draad trek vanaf de plus naar de aanjager gebeurt er niks, alleen als ik de + en de - aansluit dan draait hij.

Dus als je goed begrijp allebei, dus + en - of toch 1 van de 2 ?(wat me logischer lijkt)

Een 83-er krijgt z'n massa volgens mij niet rechtstreeks van de body maar via een draad.
Mocht het de massa zijn, kijk dan goed waar het massapunt afgetakt wordt, er kunnen meer dingen niet goed werken/aanwijzen met een slechte massa.
Er zit oa een belangrijke aardverbinding via een bout onder de accubak en eentje achter het cockpitje.

Als voormalig auto-electriciën heb ik misschien wat makkelijker praten maar je bent al een heel eind gekomen zo en het werken met ouderwetse auto-electriciteit is echt niet zo lastig als wel eens gedacht wordt.

Suc6,
Cornell

Zjaak
Geregistreerd lid

Bericht door Zjaak » zo 14 okt, 2007 19:32

Je hebt 3 contactpunten in de stekker van de aanjager, 1 grijze, 1 gele en een zwarte. Als ik een draad vanaf de accu op de zwarte zet (dit contactpunt staat haaks op de andere twee) en ik verbind de andere daad aan de grijze of de gele dan gaat de aanjager draaien. Zowel een grijze als een gele draad zitten ook aan de schakelaar echter de zwarte niet aan de schkakelaar zit een blauwe.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 14 okt, 2007 21:50

Hoi Zjaak,
Je zou goed af zijn met een Haynes boek oid, een electrisch schema is o zo makkelijk bij zulke klusjes.
Zomaar spanning op iets zetten heeft niet altijd het gewenste effect.
Zelfs als je de draden verkeerd om aansluit kan dit problemen geven omdat borstels en collector van de aanjagermotor door de jaren ingesleten zijn op de looprichting. Ook de waaier draait dan evt de andere kant uit...

Die zwarte is de min. (die hangt via een centraal aardpunt aan de min van de accu)
De blauwe draad van de schakelaar is hoogstwaarschijnlijk de + toevoerdraad vanaf de zekering na aanzetten contact.
De schakelaar heeft een keuze van uit, stand 1 en stand 2. Voor de laatste 2 standen zijn de grijze en gele draad.
De ene loop via een voorschakelweerstand bij de ventilatormotor zodat de totale accuspanning spanning voor de motor zelf gedeeld wordt met die zekering zodat de motor niet op vol toerental loopt.
In stand 2 staat de hele voedingsspanning ter beschikking van de motor die dan ook vol draait.
Met een multimeter evt een simpel meetlampje kan je meten waar de storing zit.
Cornell

Zjaak
Geregistreerd lid

Bericht door Zjaak » za 20 okt, 2007 22:43

Ik snap er nu helemaal niks meer van, ik heb het even op me laten inwerken maar helaas. Zou er dan een ordinaire draadbreuk zijn? Ik heb werkelijk geen idee waar ik het zoeken moet maar waar de Aanjager zijn massa vandaan haalt weet ik ook nog niet. Ik heb een elektrisch schema van de 99 (olieslager) maar daar kan ik dus niets op zien. Ik weiger bijna te geloven dat het eeen draadbreuk is. Wie overtuigd me?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 21 okt, 2007 3:29

de centrale dikke zwarte massadraad zit onder je tellerhuis, aan je stuurkolom. Er komen daar meerdere zwarte draden op 1 punt uit. Dat is het massapunt.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 21 okt, 2007 9:53

In de electrische schema's in de Haynes worden locaties aangegeven.
Is een gepuzzel maar het klopt wel.
Als je nu niet kunt vinden waar deze kabel stuk is (gaat heel makkelijk met een meetlampje met een scherpe punt ,verkrijgbaar bij de automaterialenzaak) dan maak je gewwon een zgn jumperkabel, dwz je ontkoppelt de oude of laat 'm evt gewoon zitten en je zet er parallel een andere draad van de juiste dikte voor in de plaats. Dat kan op de originele locatie maar een massapunt kan je nl als het goed is op ieder stuk bodymetaal aftakken. Indien er niet al een schroef ergens zit kan je een gat boren (wel even goed kijken aan oa de achterkant dat je niets vitaals raakt) en mbv een parker, een beetje anti-corrosie vet oid en een veerringetje, de draad bevestigen nadat je een oogje eraan gemaakt heeft mbv een zgn AMP-schoentje of een gesoldeerde krul.
Cornell

Zjaak
Geregistreerd lid

Bericht door Zjaak » zo 21 okt, 2007 21:46

Juist ja, maar waar bevestig ik die Massa draad dan aan de aanjager motor?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 21 okt, 2007 22:11

Via de stekker met een "stekkerschuifje" of bij de andere massadraad vastsolderen.
Cornell

Plaats reactie