pook ronddraaien

1967-1984
Plaats reactie
ruter001
Geregistreerd lid

pook ronddraaien

Bericht door ruter001 » di 25 sep, 2007 8:35

Hoi,
De versnellingspook in mijn 99 kan ik helemaal ronddraaien. Ik dacht eerst dat het alleen de knop was, maar die zit wel goed vast. Ik heb het nog niet uit elkaar gehad, maar heeft iemand dit ook al gehad en hoe los ik het op?
Grtz,
Guido

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 25 sep, 2007 10:03

Heeft te maken met de witte bol van het schakelmechanisme. Die kom je tegen onder de pookhoes. Aan de witte bol zit oorspronkelijk een puntje en dit valt weer in een uitsparing van een witte ring die om de bol heen zit. Als dat puntje is afgebroken of versleten is de pook niet meer gefixeerd en kan deze gaan ronddraaien. Haal de pookhoes maar eens los en verwijder vervolgens de pook door het verwijderen van de drie schroeven. Dan zie je wel wat ik bedoel. Een goede bol met ring kan je van een slopertje halen.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 25 sep, 2007 12:45

Wouter schreef:Heeft te maken met de witte bol van het schakelmechanisme. Die kom je tegen onder de pookhoes. Aan de witte bol zit oorspronkelijk een puntje en dit valt weer in een uitsparing van een witte ring die om de bol heen zit. Als dat puntje is afgebroken of versleten is de pook niet meer gefixeerd en kan deze gaan ronddraaien. Haal de pookhoes maar eens los en verwijder vervolgens de pook door het verwijderen van de drie schroeven. Dan zie je wel wat ik bedoel. Een goede bol met ring kan je van een slopertje halen.
Een goede bol van een 900 past ook. En ik heb begrepen dat de dealer ze redelijk schappelijk nieuw levert. Dan loop je niet het risico dat je een versleten bol er in zet die kan resoneren in de schakelstang.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » wo 26 sep, 2007 17:19

dat resoneren is zeker te merken aan dat fijne hoge geluidje wat in sommige versnellingen (en dan vooral de 5e) dan optreedt of niet... :roll: ???

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 26 sep, 2007 19:41

Areyonga schreef:dat resoneren is zeker te merken aan dat fijne hoge geluidje wat in sommige versnellingen (en dan vooral de 5e) dan optreedt of niet... :roll: ???
Nee. Wat ik bedoel is een hele irritante, harde rammel. Bij mij bij 1750 rpm. Ik heb nu 2x een 2ehands-bol erin gezet waarna de rammel weg is. Maar ook nu het is weer terug.... :evil: . Blijkbaar is het gat in mijn schakelstang ook wat groter geworden waardoor de bol snel weer gaat rammelen. Toch maar eens de dealer bellen wat een verse kost....

Om te testen of de bol versleten is: tijdens het rammelen de pook vastpakken en eventueel een beetje opzij drukken. De pook op spanning zetten zeg maar. Als de rammel dat weg is, dan is het hoogstwaarschijnlijk de bol.

Plaats reactie