Net aan het sleutelen geweest met de ruitenwissermotor van een Saab 99.
Viel tegen hoeveel werk het was om de motor te verwijderen:
Bevestigingsbeugel los, dop 13. Makkie
Dan blijft de motor dus hangen aan aandrijfstang ruitenwissers.
Op die stang zat een moer. Losgedraaid, maar dat had geen effect. Behalve dus een losse moer die om die aandrijfstang blijft hangen.
Ik had het idee dat de motor gewoon vast zat, wellicht door oud stijf vet.
Dus ronde "ton " aan onderkant verwijderd, terwijl de rest dus blijft hangen aan die aandrijving.
Maar dan heb je dus de helft van de electromotor in handen. Koolborsteltjes, veertjes etc.
De rest van de motor moest er dus ook uit, anders kreeg ik dit nooit weer in elkaar.
Aan de achterzijde zit een afdekplaat, met 5 boutjes dop 6,5. Had ik niet, dus combinatietang erbij. Werkt lekker, daar onder de rand waar die motor vast zit....
Plaat er af, ringetje loswippen en zo kwam de aandrijving van de ruitenwisserarmen los.
Motor mee naar binnen. Verder demonteren. Alles invetten. Koolborstels weer op hun plaats ( 3 stuks. 1 bleef mooi zitten, de andere 2 zaten los tegen hun veertje aan . 1 was scheef afgesleten, dus ik kreeg het idee dat de motor vaker uitelkaar was geweest en niet lekker inelkaar was gezet )
Toen weer proberen te monteren. Kreeg meer speling toen ik op het idee
Na wat fiedelen zit het zaakje weer. En wat belangrijker is, het wérkt weer.
Maar had dit nu ook eenvoudiger gekund? Kan die aandrijving ook bij de wisserarmen los
Oh ja, hoe gaat de wisserarm los? Ik verwachtte een kunststof kapje omhoog te wippen, en daar een moertje onder aan te treffen. Maar de voet van de arm lijkt massief aluminium??
Hoe dan ook, het Saabje kan weer vertrouwd door de regen naar de APK.
gr
Chris