Ruitenwissermotor Saab 99

1967-1984
Plaats reactie
Impala72
Geregistreerd lid

Ruitenwissermotor Saab 99

Bericht door Impala72 » ma 13 aug, 2007 20:27

Hallo,

Net aan het sleutelen geweest met de ruitenwissermotor van een Saab 99.
Viel tegen hoeveel werk het was om de motor te verwijderen:

Bevestigingsbeugel los, dop 13. Makkie

Dan blijft de motor dus hangen aan aandrijfstang ruitenwissers.
Op die stang zat een moer. Losgedraaid, maar dat had geen effect. Behalve dus een losse moer die om die aandrijfstang blijft hangen.

Ik had het idee dat de motor gewoon vast zat, wellicht door oud stijf vet.
Dus ronde "ton " aan onderkant verwijderd, terwijl de rest dus blijft hangen aan die aandrijving.

Maar dan heb je dus de helft van de electromotor in handen. Koolborsteltjes, veertjes etc. :(

De rest van de motor moest er dus ook uit, anders kreeg ik dit nooit weer in elkaar.

Aan de achterzijde zit een afdekplaat, met 5 boutjes dop 6,5. Had ik niet, dus combinatietang erbij. Werkt lekker, daar onder de rand waar die motor vast zit....

Plaat er af, ringetje loswippen en zo kwam de aandrijving van de ruitenwisserarmen los.
Motor mee naar binnen. Verder demonteren. Alles invetten. Koolborstels weer op hun plaats ( 3 stuks. 1 bleef mooi zitten, de andere 2 zaten los tegen hun veertje aan . 1 was scheef afgesleten, dus ik kreeg het idee dat de motor vaker uitelkaar was geweest en niet lekker inelkaar was gezet )

Toen weer proberen te monteren. Kreeg meer speling toen ik op het idee :idea: kwam de ruitenwissers met de hand een halve slag te laten maken.

Na wat fiedelen zit het zaakje weer. En wat belangrijker is, het wérkt weer. :wink:

Maar had dit nu ook eenvoudiger gekund? Kan die aandrijving ook bij de wisserarmen los :?:

Oh ja, hoe gaat de wisserarm los? Ik verwachtte een kunststof kapje omhoog te wippen, en daar een moertje onder aan te treffen. Maar de voet van de arm lijkt massief aluminium??

Hoe dan ook, het Saabje kan weer vertrouwd door de regen naar de APK.

gr

Chris

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » ma 13 aug, 2007 20:48

Ha Chris,
Ik heb hem al eens uit elkaar gehad(en toen deed hij het ook weer ), maar was me niet bewust dat hij weer vast zat..
Ik heb namelijk altijdl een soort Rain-x erop, en dan gebruik je ze nooit. 8)
Maar mooi dat het weer werkt!

(let wel op, er zit van dat spul op de voorruit, als je dan (veel) gaat wissen, dan word je zicht er niet beter op) beter eerst verwijderen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Ruitenwissermotor Saab 99

Bericht door 72sonett-III » ma 13 aug, 2007 21:23

Impala72 schreef:... Koolborstels weer op hun plaats ( 3 stuks. 1 bleef mooi zitten, de andere 2 zaten los tegen hun veertje aan . 1 was scheef afgesleten
O.a. bij Hofman in Leek hebben ze een koolborstelsetje voor dit type motor, is ook op veel UK auto's gebruikt, MG etc..

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 13 aug, 2007 21:31

en als je toch bezig bent en wilt dat de ruitenwissers aan de andere kant afslaan na het wissen kun je op de motor het afslagmechanisme 180 omdraaien.

ik heb me altijd afgevraagd waarom die wissers nu in je gezichtsveld zitten terwijl het ook anders kan, saab-veiligheid was nog niet doorgedrongen tot de wissers.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » ma 13 aug, 2007 21:37

baszwolle schreef:en als je toch bezig bent en wilt dat de ruitenwissers aan de andere kant afslaan na het wissen kun je op de motor het afslagmechanisme 180 omdraaien.

ik heb me altijd afgevraagd waarom die wissers nu in je gezichtsveld zitten terwijl het ook anders kan, saab-veiligheid was nog niet doorgedrongen tot de wissers.
Zou dat met de history te maken kunnen hebben?
Links rijden in Zweden.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 13 aug, 2007 21:49

zou je denken? maar ze zaten wel links in de auto dus ehh....

Impala72
Geregistreerd lid

Bericht door Impala72 » ma 13 aug, 2007 22:23

Hee,

Bedankt voor de reacties. Rain X, werkt dat echt? Hoe dan ook, ik denk niet dat ze dat woensdag pikken bij de APK haha.
Was echt wel tijdje prutsen, maar het werkt weer.

Een volgende keer zou een setje koolborstels wellicht aan te bevelen zijn.
( Kan ik ook eens bij Hofman in Leek kijken )

gr

Chris

Impala72
Geregistreerd lid

Bericht door Impala72 » ma 13 aug, 2007 22:25

baszwolle schreef:en als je toch bezig bent en wilt dat de ruitenwissers aan de andere kant afslaan na het wissen kun je op de motor het afslagmechanisme 180 omdraaien.

Maar staat dat niet wat typisch? ruste de ene dan tegen de rechter A stijl aan??

gr

Chris

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 13 aug, 2007 22:39

@ impala

nee hoor, totaal symetrisch dus zoals het links nu is staan ze dan rechts.
ik moet het nog doen bij mijn 99 nu maar in het verleden heb ik meerdere 99's zo gezien en mijn ex 99 aangepast. staat keurig

de draaipunten zitten netjes symetrisch vanuit de midden bij een 99

Impala72
Geregistreerd lid

Bericht door Impala72 » ma 13 aug, 2007 22:43

Okee, toch wel een aardig idee.
Nu is de auto wel bedoeld voor verkoop, maar het is toch handig om te weten.

gr

Chris

Plaats reactie