bejaarde dynamo?
-
frans bouwer
- Geregistreerd lid
bejaarde dynamo?
Mijn getransplanteerde 99 H motor maakt, ook na de overbouwoperatie, een raar maar mij al langer bekend geluid. Eerder dacht ik dat het rammelende en vervolgens in een hoog jankende zoem overgaand geluid werd veroorzaakt door een bejaarde waterpomp. Die is ondertussen vervangen, maar het rammelden en vervolgens zoemende geluid dat varieert met het toerental van de motor en na enige tijd verdwijnt bestaat nog steeds.
Mijn plan is om daarom de dynamo te gaan vervangen. Is dat een goed idee?
Mijn plan is om daarom de dynamo te gaan vervangen. Is dat een goed idee?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Je zou om te controleren of dit geluid veroorzaakt wordt door een onderdeel die aangedreven wordt door de V-snaar op
kunnen sporen na het verwijderen van die snaar.
Je zegt immers dat je de waterpomp vervangen hebt en die eigenlijk uitsluit.
Heb jij toen ook de V-snaar vervangen?
Zou ook geluid kunnen maken, die verdwijnt naarmate de temoeratuur stijgt.
Overigens als je de motor start zonder V-snaar dan kun je dat wel een minuut of 5 doen, maar houd de temperstuur
van de motor in de gaten en zet alle elektrsiche verbruikers uit.
Veel succes hiermee.
kunnen sporen na het verwijderen van die snaar.
Je zegt immers dat je de waterpomp vervangen hebt en die eigenlijk uitsluit.
Heb jij toen ook de V-snaar vervangen?
Zou ook geluid kunnen maken, die verdwijnt naarmate de temoeratuur stijgt.
Overigens als je de motor start zonder V-snaar dan kun je dat wel een minuut of 5 doen, maar houd de temperstuur
van de motor in de gaten en zet alle elektrsiche verbruikers uit.
Veel succes hiermee.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
frans bouwer
- Geregistreerd lid
vraag nog niet opgelost
ik heb de v snaar nog niet gelost. nog wel een keer goed geluisterd. klinkt eerder als afkomstig vanonder het kleppendeksel. het begint met een ratelend/rammelend geluid dat overgaat in een zeurderig geluid, dat lijkt op het geluid van een pomp. de v snaar draait trouwens keurig.
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Als het geluid vanonder het kleppendeksel komt heb je een paar mogelijkheden.
Een aantal zijn:
01. Versleten distributieketting.
02. Gebroken klepve(e)r(en).
03. Gescheurde stoterbus.
04. Gebrekkige smering van de nokkenas.
05. Benzinepompstangetje.
___Die heeft een kunstof busje, die kunnen poreus worden.
Ik hoop voor je dat het geen distrubutieketting en/of cilinderkop is, want dat is wat meer werk.
Gebruik voor deze punten de zoekfunctie boven aan de pagina.
Een aantal zijn:
01. Versleten distributieketting.
02. Gebroken klepve(e)r(en).
03. Gescheurde stoterbus.
04. Gebrekkige smering van de nokkenas.
05. Benzinepompstangetje.
___Die heeft een kunstof busje, die kunnen poreus worden.
Ik hoop voor je dat het geen distrubutieketting en/of cilinderkop is, want dat is wat meer werk.
Gebruik voor deze punten de zoekfunctie boven aan de pagina.
-
frans bouwer
- Geregistreerd lid
afstreeplijstje
bedankt 900cGAS voor het afstreeplijstje. ik ga het volgend weekend verder uitzoeken. de motor maakte hetzelfde geluid ook al toen die in mijn vorige 99 lag. ik heb er dus al enige tijd mee gereden. het merkwaardige is dat het rammel en vervolgens zeur geluid er een poosje is en daarna gewoon verdwijnt. zou het desondanks toch iets structureels kunnen zijn als een kapotte klepveer?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Een klep veer zou eerder een rammelend/tikend geluid geven, maar je weet soms gewoon niet hoe een geluid zich
ontwikkeld en dit blijft uiteraard vanaf een afstand zonder het gluid zelf te horen ook een beetje gokken.
Maar het probleem zul je toch onder het kleppendeksel moeten gaan zoeken, wanneer het geluid daarvandaan komt.
ontwikkeld en dit blijft uiteraard vanaf een afstand zonder het gluid zelf te horen ook een beetje gokken.
Maar het probleem zul je toch onder het kleppendeksel moeten gaan zoeken, wanneer het geluid daarvandaan komt.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Dat ligt eran waar de klepveer gebroken is.72sonett-III schreef:Een gebroken klepveer geeft ook 0,0 compressie, als je goede compressie meet, kun je een gebroken klepveer dus uitsluiten.De900C-GAS schreef:Een klep veer zou eerder een rammelend/tikend geluid geven
Als de klepveer halverwege de hoogt bijvoorbeeld gebroken is, dan heb jij gelijk.
Maar een klepveer kan ook bijna aan de uiteinde gebroken zijn en dan heb je kans dat de klep
geheel of gedeeltelijk geopend wordt.
En aan zo'n behoorlijk zeldzaam geval denk ik als het in dit geval een gebroken klepveer zou zijn.
Ik heb dit ooit eens in de praktijk meegemaakt, weliswaar bij een ander automerk, maar toch, iets
dat toen een behoorlijk zoekplaatje opgeleverd heeft.
Dit zijn van die dingen die ik versta onder: "Het geval l**lig"!
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Dat zou kunnen, dan heb je ratelen én kompressie.De900C-GAS schreef:Maar een klepveer kan ook bijna aan de uiteinde gebroken zijn en dan heb je kans dat de klep geheel of gedeeltelijk geopend wordt.
Ik ook, één keer bij de '78 95. Onderweg van werk naar huis begon de motor ineens te klapperen en te ratelen en verloor vermogen, maar bleef wel lopen. Thuis de compressie gemeten en cilinder #3 gaf 0,0 compressie. Kleppendeksel eraf gehaald en toen bleek een klepveer middendoor gebroken te zijn. Andere veer geplaatst (zonder de kop er af te halen) en probleem opgelost.Ik heb dit ooit eens in de praktijk meegemaakt