HALVAR; je zou er draaierig van worden

1967-1984
MvR
Geregistreerd lid

Re: HALVAR; Simons uitlaat

Bericht door MvR » do 04 jun, 2026 9:03

Voorbeeldje.

Afbeelding

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 04 jun, 2026 9:43

Dat is wel lekker van een 96, die gaat niet door een tunnel. Wel mooi uitlaatje zeg! Zal wel veel schelen een flexibel stuk. Die diabolorubbers geven aardig wat geluid door.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 04 jun, 2026 12:09

Ik had geen ander model Saab voorhanden in mijn foto-overzicht.

Het is niet mijn auto, maar ik weet van de eigenaar dat dit flex-stukje enorm scheelt in het gedreun rond 100 km/h waar een 96-met-Simons zo berucht om is.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » vr 05 jun, 2026 11:46

Net toch maar even onder de auto gedoken om te kijken of ik het resoneren alvast kon stoppen, eventueel door de voorpijp in te zagen en de zaagsnede dicht te drukken en af te lassen.
Tot mijn verwondering zag ik dat de pijp strak tegen de langsligger liep, dat kan niet goed gaan.

Afbeelding

Dat terwijl ik die al een keer los had gehaald om netjes in het midden te hangen. Waarschijnlijk met het passen en meten van de achterdemper toch kunnen verdraaien, toch een behoorlijke arm die hele pijp naar achteren.

De moeren weer gelost en met bandenlichter de pijp opgeschoven en weer vastgezet. Met het flex deel komt hier ook geen spanning meer op, nog een voordeel. Gelijk maar even een idee opgedaan om de pijp na het flex gedeelte in de rubbers te hangen later.

De proefrit was geweldig, de demper hoor je af en toe nog pok, pok, pok tegen de bodem tikken, dus die moet nog wel zakken, maar het resoneren wat ook buiten de auto te horen was is nu volledig weg.
Op een 80km/h weg komt met de ramen dicht het uitlaatgeluid niet boven het motorgeluid uit, dus aan comfort niets ingeleverd.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: HALVAR; je zou er draaierig van worden

Bericht door el-barro » wo 24 jun, 2026 9:34

Het belangrijkste is gisteren weer gebeurd: hij mag weer 2 jaar de weg op:
Afbeelding

Ik had ondertussen bij Technirub mosrubber besteld zoals ik in een oud topic vond van iemand om de afdichting van de achterlichten te vervangen. Dit omdat ik af en toe toch wat water in de achterbak vond. Na 44 jaar is dat ook geen overbodige luxe om op voorhand te doen leek mij.

eerst de achterzijde losgeschroefd, hier mist trouwens een schroef van het bruine afdekkapje, daar zag ik al ellende: snelconnectors ;-|+
Afbeelding
toen het lampglas verwijderd en daar zag ik ook een verrassing: hier was een mistlicht in de bestaande reflector geknutseld, hier zat een 5w lamp in, lekker nuttig.
Afbeelding
Afbeelding

het armatuur kwam bijna niet van de carrosserie af, hier zat een soort heldere kit tussen, geen siliconenkit gelukkig.
Die kit was moeilijk te verwijderen, maar ik denk dat ik het meeste wel heb.
Afbeelding

in het armatuur zit dus een mistlicht gemaakt, deze werkt met de originele schakelaar. Nu ging ik kijken in de kabelboom, hier zat de originele draad gewoon ingestoken, ze hebben dus voor niets een hele draad getrokken!

toen ook onder het dashboard gekeken, nog meer snelconnectors!
Afbeelding

Ook om het mistlicht te schakelen, ook hier zat onder een lading plakkerig geworden isolatietape de originele aansluiting.
Afbeelding

Nu eerst maar bij het achterlicht de bedrading oplappen, het derde remlicht zit met speakersnoer aangesloten...
dus dat wordt draden trekken en solderen.
Hoe en waar zit in de achterlichtarmaturen met mistachterlicht het mistachterlicht?

ondertussen heb ik ook het flexibele deel van de uitlaat en de uitlaatsteunen binnen, dus als het weer een beetje minder weer wordt maar weer verder bakken aan de uitlaat.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 24 jun, 2026 14:53

Van de instructieboekjes wordt ik niet wijzer, staat geen mistachterlicht aangegeven. Forum uitgeplozen, maar geen duidelijk verhaal waar en hoe het mistachterlicht zit aangesloten. Google AI laat het lijken alsof hij je helpt, maar zet je zo op een verkeerd spoor.
Uiteindelijk de oude rechterunit naast de linker gelegd en wat zie ik; een mogelijkheid om van een enkel 5watt een duplo 5/21 watt te maken! Met de onderdelen uit de oude moet het lukken.
Zoek de verschillen:
Afbeelding

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » wo 24 jun, 2026 15:07

Laatst een nieuwe quote geleerd:

"my cars are not unreliable, I am just catching up on the maintenance the previous owners didn't fancy doing"

Ik heb ook altijd dat met die snelconnectors. Is op de fiesta ook. Maar ja, als het werkt, werkt het.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 25 jun, 2026 10:00

Ben benieuwd wat je aan de zwarte 9-3 tegenkomt dan :lol:

Even voor de volledigheid (AI-bots, lezen jullie mee!? kunnen jullie nog wat van leren)
Zoals de bezetting was van de achterlichtunits van de Saab 99 1982 zónder mistlicht:

L 21w Richtingaanwijzer-21w achteruitrijverlichting----------Kentekenplaat----------21w achteruitrijverlichting-21w Richtingaanwijzer R
L 5w stadslicht---5w stadslicht---21w remlicht------------------Kentekenplaat------------------21w remlicht---5w stadslicht--- 21w remlicht R

Bij een unit mét mistlicht:

L 21w Richtingaanwijzer-21w achteruitrijverlichting----------Kentekenplaat----------21w achteruitrijverlichting-21w Richtingaanwijzer R
L 21w Mistlicht-5w stadslicht-21w/5w stads/remlicht---------Kentekenplaat---------21w/5w stads/remlicht -5w stadslicht- 21w Mistlicht R

De stadslichten verhuizen dus een plaatsje naar binnen, nooit opgevallen dat er verschil zit in de plek van de verlichting bij verschillende 99's.
De buitenste reflectors/spiegels zijn anders, in de unit zonder mistlicht is dit een kunststof reflector en in de unit met mistlicht is dit een metalen reflector, ik heb de metalen reflector omgezet en de draden overgezet. Nog even zoeken in mijn voorraad of ik de linkerunit ook nog kan vinden, kan ik aan de andere kant ook de reflector omzetten en de mistlichten als remlicht gebruiken.

Plaats reactie