remlichtschakelaars

1967-1984
Plaats reactie
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

remlichtschakelaars

Bericht door Rik Tuin » zo 07 jun, 2026 12:38

De remlichten van mijn 99 uit 6-1972 blijven soms hangen. Nu zag ik dat er twee schakelaars naar het rempedaal gaan. Eén type dat doorgaans wordt gebruikt voor de remlichten en een, voor mij compleet onbekend, type waarvan ik niet direct de functie herken. Het is een soort staaf die gemakkelijk in en uit te trekken is. Zie de foto uit Haynes.

Kan iemand me uitleggen wat deze doet en hoe de werking is?

[url=https://postimg.cc/5jjgnhWj][img]https://i.postimg.cc/5jjgnhWj/Remlicht-schakelaars.jpg[/img][/url]

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: remlichtschakelaars

Bericht door Ronnes » zo 07 jun, 2026 14:10

Die “staaf” is het remwaarschuwingslampje. Bij versleten remschoenen of een te laag remvloeistofniveau duw je het rempedaal dieper in en gaat het lampje aan. Resetten doe je door het staafje terug te trekken. :)

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » zo 07 jun, 2026 20:25

Dank voor jouw reactie. Bijzondere constructie, maar daar is het dan ook een Saab voor.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » ma 08 jun, 2026 6:07

Extra veiligheidssysteem, de 96 heeft hem ook. Betwijfel of m'n late 99 hem nog heeft, denk van niet.

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » ma 08 jun, 2026 17:19

Is afstellen van de remlichtschakelaar mogelijk? Zo te zien valt er niets aan af te stellen en bovendien kun je er heel erg lastig bij.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 09 jun, 2026 9:49

Waarom zou je de schakelaar willen afstellen? Gaan de remlichten vanzelf branden tijdens het rijden? Of gaan ze te laat branden wanneer je remt? In beide gevallen zou ik eerst kijken of er speling zit op het pedaal.

Li
Geregistreerd lid

Bericht door Li » di 09 jun, 2026 10:19

Toen de mijne kapot was, heb ik me een ongeluk gezocht. Ondersteboven op de bestuurdersstoel met m'n hoofd bij de pedalen.

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » di 09 jun, 2026 20:40

Ik zou ze willen afstellen, indien mogelijk, omdat de remlichten soms blijven branden. Moet dan met mijn voet onder het pedaal het pedaal de laatste mm terug halen. Schakelaar staat dus erg 'scherp' afgesteld.

Plaats reactie