HALVAR; Simons uitlaat

1967-1984
Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 20077
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: HALVAR; distributie

Bericht door brinky » ma 23 mar, 2026 14:41

In mijn glazen bol zie ik dat de distributie al eens is vervangen... :)
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: HALVAR; distributie

Bericht door Foll » ma 23 mar, 2026 23:43

Dat van de ruitenwissermotor stekkertjes klopt idd. 4 connectors op de motor en 3 stekkers om aan te sluiten. Ze horen zoals onderstaand aangesloten:

Afbeelding
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'07 Saab 9-5 Linear sedan 2,0t smoke beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: HALVAR; distributie

Bericht door el-barro » di 24 mar, 2026 23:07

Helaas was de glazen bol van Brinky wat beslagen, maar er zit toch echt een suïcidale spanner in... ;-(+

Afbeelding
Afbeelding


Eerst hebben we de vsnaar eraf gehaald en de motor laten lopen, maar dat maakte geen verschil in geluid, het ruisende geluid is nog steeds te horen. Toen kleppendeksel gelicht.
Helaas, maar er is nog mee te rijden.
Toch worden er al plannen gemaakt voor een snelle hijs actie om de distributie te vervangen.
Iedereen dank voor het meedenken en de adviezen.

Wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door el-barro op do 26 mar, 2026 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2040
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: HALVAR; distributie

Bericht door silvandam » di 24 mar, 2026 23:37

We hebben het geprobeerd, brinky…

Succes met het vervolg!
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: HALVAR; distributie

Bericht door simon_bergman » do 26 mar, 2026 10:14

Distributie op een B201 H motor is best gemakkelijk, afgezien van het feit dat je hele aandrijflijn eruit moet :mrgreen:
Ik heb het toen ooit gedaan in twee middagen, met een bierkrat om het motorblok op te zetten. Dat werkt echt als een trein.

Afbeelding

De versleten geleiders heb ik toendertijd maar terug geplaatst, met de kennis dat nieuwe toch niet aan te komen waren; met een nieuwe ketting en spanner staat ie weer een stuk strakker en loopt de ketting er beter overheen. Dan is de slijtage op de hoeken ook een stuk minder.
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: HALVAR; distributie

Bericht door Saapie » do 26 mar, 2026 10:50

Humm. Ik moet nog ergens meerdere setjes nieuwe geleiders hebben liggen. Wist niet dat die niet meer te krijgen zijn. Zorgelijk dat dit soort onderdelen niet meer geleverd worden.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
babbel
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 106
Lid geworden op: za 26 apr, 2008 23:53
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: HALVAR; distributie

Bericht door babbel » do 26 mar, 2026 15:13

Doel introductie H-motor in 1981:
Verbeterde functie van critische delen, waaronder een nieuw vereenvoudigd type distributiespanner.

Chronologische service-informatie:
- maart 1982: "betere" uitvoering met gehard deel om slijtage te voorkomen geintroduceerd.
- mei 1982: productieproblemen/fouten vereenvoudigd type door foute aanhaalmomenten in de fabriek.
- november 1983: introductie modificatie nieuw type spanner en geleider.
- februari 1984: extra uitgave "nieuw type" distributie.
- mei 1984: vervangings-, reparatie instructie oude type/nieuwe type (modificatie)
- vanaf 1984: modificatie wordt nu standaard vanaf de fabriek gemonteerd bij alle H-motoren.


Doel introductie H-motor in 1981:
Verbeterde functie van critische delen, waaronder een nieuw vereenvoudigd type distributiespanner.
Afbeelding

Chronologische service-informatie:
- maart 1982: "betere" uitvoering met gehard deel om slijtage te voorkomen geintroduceerd.
Afbeelding

- mei 1982: productieproblemen/fouten vereenvoudigd type door foute aanhaalmomenten in de fabriek.
Afbeelding
- november 1983: introductie modificatie nieuw type spanner en geleider.
Afbeelding
Afbeelding
- februari 1984: extra uitgave "nieuw type" distributie.
Afbeelding

Afbeelding



- mei 1984: vervangings-, reparatie instructie oude type/nieuwe type (modificatie)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



- vanaf 1984: modificatie wordt nu standaard vanaf de fabriek gemonteerd bij alle H-motoren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: HALVAR; distributie

Bericht door el-barro » do 26 mar, 2026 16:26

Dank Babbel voor het bij elkaar verzamelen van de info, dat komt men vanzelf tegen als je ernaar zoekt.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: HALVAR; distributie en stoelmat

Bericht door el-barro » ma 06 apr, 2026 21:26

De bestuurdersstoel voelde wat doorgezakt, mijn idee was dat er een metalen matje in moest.
Toch even een blik onder de stoel geworpen en wat bleek; er zat een metalen matje onder, maar waarschijnlijk waren er wat problemen om de veren vast te krijgen, want die zaten vast met ty-raps.

Gelijk maar even een inbussleutel gepakt en de stoel eruit gehaald, voorste inbussen los en achter eruit gehaakt, 5minuten werk en toen lag hij naast de auto.
Afbeelding


Met de ringsleutelmethode zat het matje 10 minuten later weer vast en kon weer in de auto.

Afbeelding

Het terugplaatsen was nog het meeste werk. Deze stoelen zitten iets anders vast dan ik me van de latere types kan herinneren, ik ben gewend dat de platen op de balken steunen en de bout door deze platen en balken heen in een aangelaste moer gedraaid worden. Bij deze vallen de platen aan de stoelen met een aangelaste moer ónder de balken en komt er een losse plaat over de balk waar de bout doorheen steekt. Ook goed te zien bovenin de eerste foto.
Afbeelding

Alles recht onder elkaar krijgen viel niet mee, maar even pauze tussendoor en opnieuw beginnen werkte en toen zat alles zo op zijn plek.

De latere versie is een stuk makkelijker. Deze stoelen schijnen ook iets lager te zijn, dat zou voor mij wel beter zijn, ik zit behoorlijk de hemel te borstelen met mijn haar.
Ach, voor een auto van 44 jaar oud zit het prima.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: HALVAR; distributie en stoelmat

Bericht door simon_bergman » ma 06 apr, 2026 22:30

el-barro schreef:
ma 06 apr, 2026 21:26
De bestuurdersstoel voelde wat doorgezakt, mijn idee was dat er een metalen matje in moest.

...

Met de ringsleutelmethode zat het matje 10 minuten later weer vast en kon weer in de auto.

Afbeelding

Ik snapte nooit hoe je hier een ringsleutel voor zou moeten gebruiken... Nu ik het plaatje erbij zie voel ik me een totale idioot dat ik dit niet heb kunnen bedenken :lol:
Het hielp niet dat ik er een gehaakte ringsleutel bij had ipv een rechte
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: HALVAR; aka Japie Krekel

Bericht door el-barro » wo 20 mei, 2026 9:05

Ondertussen zijn beide stoelen voorzien van nieuwe matjes. Eigenlijk vind ik de bestuurdersstoel te hoog, ik zit met m'n hoofd tegen de hemelbekleding. Een stoel uit een jonger bouwjaar zou een paar centimeter lager moeten zijn, maar of dat in de bekleding of het frame zit weet ik niet. Dat zoeken we nog wel een keer uit.

Als ik reed met m'n raam open hoorde ik een tjirpend geluid linksvoor vandaan komen, echt een krekel geluid. Het kwam bij het wiel vandaan, dus afgelopen zaterdag maar even naar werk gereden om daar in de verwarmde werkplaats te kijken.
Wiel er af en wat bleek; het buitenste veertje van de remblokken zat verkeerd gemonteerd.
Op deze foto is het te zien, dit is rechts, maar hij zit hetzelfde:
Afbeelding

De armpjes horen óver de u-vormige glijpen te zitten.
Waarschijnlijk kwam hij tegen de schijf aan, wat het geluid veroorzaakte.
De boel zat niet vast, dus alles even los gemaakt. Het betreffende veertje was krom, dus ik wilde hem weer in model brengen.... krak, toen had ik er twee.

Ik ben van mening dat hij niet heel noodzakelijk is, dus de boel maar in elkaar gezet en nieuwe bevestigingsets besteld.

Gisteren avond weer terug de werkplaats in met de glimmende onderdelen, de boel was weer zo los gelukkig, nieuwe veer op zijn plaats, blokken erin, U-beugel stukkie naar binnen tikken en ondertussen de veer wat helpen de goede positie aan te nemen.
Afdek/verende plaat op zijn plek, u-beugel stukkie verder, plaat indrukken, beugel weer een tikkie, o, plaat scheef, stukkie terug, poiing!, plaat door de werkplaats, zoeken onder een pompwagen, schoonmaken, want alles plakt aan het kopervet, weer monteren, zo nu alles op zijn plek....

De u-beugel moet op het laatst door de remcilinder heensteken, maar dat ging voor geen kant, de beugel begon al een andere vorm aan te nemen, dus ben ik gestopt.

Met een doorslag vanaf de binnenkant gelukkig de beugel terug kunnen tikken en weer in vorm gebracht met de bankschroef.

Toen ben ik droog gaan passen, maar de diameter is gewoon te groot! De oude beugel past goed, mag van mij iets strakker, maar die is al een paar keer in en uit geweest. De diameter van de beugel is wel goed, maar het geribbelde uiteinde is te dik. Ik had geen zin en tijd om die pas te gaan vijlen, dus de oude maar gebruikt.
Afbeelding

Tijdens monteren viel het me op dat de remschijf kon bewegen, alsof de borgboutjes los zaten. Schroevendraaier gepakt en.... borgboutje weg... die lag op de grond zonder schroefdraad.... de andere eruit gedraaid en die was ook kaal.
Hoe kan dat???
Afbeelding

Ik vond de vorm van de kop wat vreemd, wel verzonken, maar een halfbolle kop, dat steekt toch uit?
Een blik aan de binnenzijde van het wiel zei genoeg:
Afbeelding

Afbeelding

Die koppen steken uit en zijn in het lichtmetaal gedrukt en in de draad geduwd!
Om de draad op te schonen wil ik de schijf eraf halen, nu kan er rotzooi tussen zijn gekomen. Voor nu de borgboutjes maar weg gelaten.

Andere zijde hetzelfde... alleen hadden daar de boutjes nog draad, die boutjes er ook maar uitgehaald.

Dus klus geklaard, nieuwe klus erbij.. blijft hobby!
En nog een voordeel, ik verdacht een fuseekogel omdat ik soms een tik hoorde en voelde uit de ophanging, maar dat is nu ook weg.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1596
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: HALVAR; aka Japie Krekel

Bericht door Bummer » zo 24 mei, 2026 21:09

Mbt de hoogte van de stoel - heb je 'm achter wel op de laagste stand staan? Dan kantelt 'ie iets naar achteren en afhankelijk van hoe je te hendel vooronder kantelt, komt de zitting van de voorkant omhoog.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: HALVAR; Simons uitlaat

Bericht door el-barro » di 02 jun, 2026 22:44

De stoel staat uiteraard in de laagste stand.

Vandaag heel wat anders gedaan, ik was er achter dat mijn uitlaat niet helemaal lekvrij was en dat er nogal wat aan gelast is, dus op zoek naar een verse.
Dat valt niet mee, ik heb nergens een complete uitlaat kunnen vinden.

Uiteindelijk voor een Simons gegaan, leek me wel wat.

Oude eraf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe ernaast
Alleen de voorste en de achterste pijp waren zwart, de twee middelste metaalkleur, die heb ik een likje verf gegeven.
Toen ik klaar was vond ik m'n pot hittebestendige verf... kijken hoelang dit blijft zitten.

Afbeelding

Best wel passen en meten, schuiven en draaien. Ook moeten er twee nieuwe ophanghaken geboord worden, dat is ook goed opletten, want de bocht over de achteras loopt óf tegen de panhardstang óf tegen de plaat waar de veerstop is bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb m'n 4 assteunen goed kunnen gebruiken om de uitlaat op te laten rusten.
Ik zit nog te denken om er een flexibel stuk tussen te lassen, de voorpijp komt nu net te hoog uit, dus resoneert de eerste "demper" tegen de bodem, die zou een tikkie omlaag moeten.
Ook zit de einddemper net niet recht onder de auto, die zou een paar graden moeten draaien, maar dat zit niet meer in het afstellen, maar daar zou de pijp opnieuw gelast moeten worden.

Eerste indruk; best nog een beschaafd geluid, met cruisen hoor je hem niet en als je gas geeft gaat hij mooi sportief brommen. Ik had toen ik door de dempers heen keek verwacht datt hij veel meer geluid zou maken.

Morgen maak ik de foto's groot, nu even rust na een dag op de grond gekloot te hebben.
Laatst gewijzigd door el-barro op do 04 jun, 2026 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: HALVAR; aka Japie Krekel

Bericht door simon_bergman » wo 03 jun, 2026 16:34

Ziet er top uit!
Ophanging van de uitlaat bij de 99 vond ik ook lastig, gezien je orgineel niet gek veel hebt om mee te werken :/
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 657
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: HALVAR; Simons uitlaat

Bericht door el-barro » do 04 jun, 2026 8:59

Ondertussen is een flexibel stuk al binnen om tussen de voorpijp te lassen.
De eerste demper resoneert heel erg tegen de bodem, daar moet snel wat aan gebeuren.
Ik kan natuurlijk de pijp wat naar beneden buigen, maar om het direct goed te doen komt er een flexstuk in.
Wel moet ik dan ook aan de voorkant de pijp voorzien van ophangrubbers.
Ik denk niet dat dit voor woensdag is uitgevoerd, dus even kijken of ik naar Kaffe och Saabs ga.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58