99 tikkert met vacuümvervroeger aangesloten
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 99 tikkert met vacuümvervroeger aangesloten
En, Ben je er al verder mee?
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Foll
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Nog niet verder mee, moet er nog mee aan de gang. Huis, andere hobby auto, hobby's genoeg..
.
Maar bedankt voor alle tips en suggesties!
Gevlakte kop, meer compressie, dat zal zeker het geval zijn. In ieder geval een beetje, het doet altijd iets. Ik snap dat een motor gevoeliger wordt voor pingel als de compressie hoger wordt. Maar ik zie alleen niet hoe een latere ontsteking dat weer compenseert? Als de brandstof uit zichzelf gaat ontbranden vanwege (te) hoge compressie, dan helpt later ontsteken ook niet meer toch? Of zie ik dan wat over het hoofd.
De halve maantjes ken ik inderdaad, die zijn nog ruimschoots aanwezig. Fotootjes gevonden!

Zoals turbopilot schrijft heb ik tijdens de kopwissel het nokkenastandwiel met tie wraps aan de ketting vast gezet, die is dus niet versprongen. Wel kan hij natuurlijk altijd op het krukas tandwiel een tandje verspringen. Heb de boel toen wel bewust op tijd gezet, maar een extra check kan nooit kwaad. Zodra ik er weer mee verder ga, ga ik het kleppendeksel even lossen en checken of alles inderdaad wel goed op tijd staat. Kan nooit kwaad, nog even checken!

Maar bedankt voor alle tips en suggesties!
Gevlakte kop, meer compressie, dat zal zeker het geval zijn. In ieder geval een beetje, het doet altijd iets. Ik snap dat een motor gevoeliger wordt voor pingel als de compressie hoger wordt. Maar ik zie alleen niet hoe een latere ontsteking dat weer compenseert? Als de brandstof uit zichzelf gaat ontbranden vanwege (te) hoge compressie, dan helpt later ontsteken ook niet meer toch? Of zie ik dan wat over het hoofd.
De halve maantjes ken ik inderdaad, die zijn nog ruimschoots aanwezig. Fotootjes gevonden!

Zoals turbopilot schrijft heb ik tijdens de kopwissel het nokkenastandwiel met tie wraps aan de ketting vast gezet, die is dus niet versprongen. Wel kan hij natuurlijk altijd op het krukas tandwiel een tandje verspringen. Heb de boel toen wel bewust op tijd gezet, maar een extra check kan nooit kwaad. Zodra ik er weer mee verder ga, ga ik het kleppendeksel even lossen en checken of alles inderdaad wel goed op tijd staat. Kan nooit kwaad, nog even checken!
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'08 Saab 9-3 sport sedan Linear TiD jet black
'87 Skoda 120L
'87 Skoda 120L
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Ik zie ook nog een “half maantje” dus die kop lijkt mij goed en niet te veel gevlakt.
Wel lijkt 1 inlaatklep een iets andere kleur te hebben
Stekker op de ontsteking wel goed en niet gammel, overigens heeft hij elektronische ontsteking?
Stekker op de ontsteking wel goed en niet gammel, overigens heeft hij elektronische ontsteking?
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- gertram
- Donateur (3x)
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Hoe vroeger de ontsteking hoe meer hitte je in de motor brengt. De ontsteking begint al wanneer de zuiger nog aan het comprimeren is, alle verbrandingsenergie gaat tot aan BDP in warmte en druk zitten. Alle onderdelen worden heter en één punt hiervan kan later zelfontbranding in gang zetten.
Ik denk nog steeds aan koolresten in de verbrandingskamers, mede gezien je opmerking over rijk mengsel. Er bestaan tegenwoordig camera's op flexibele stelen, met een achtklepper kun je denk ik via de bougiegaten een aardig beeld krijgen.
Ik denk nog steeds aan koolresten in de verbrandingskamers, mede gezien je opmerking over rijk mengsel. Er bestaan tegenwoordig camera's op flexibele stelen, met een achtklepper kun je denk ik via de bougiegaten een aardig beeld krijgen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-88 met defect.
- Foll
- Geregistreerd lid
De kop kwam van een andere motor af, had bij het maken van deze fotos nog niet op/in mijn 99 gedraaid. Stekkertje van de ontsteking is nog goed en zit er strak op. En inderdaad dus met elektronische ontsteking.turbopilot schreef: ↑vr 22 sep, 2023 22:20Ik zie ook nog een “half maantje” dus die kop lijkt mij goed en niet te veel gevlakt.
Juist, nu begrijp ik wat er bedoeld werd. Duidelijk verhaal, van de vroege ontsteking en meer hitte.gertram schreef: ↑zo 24 sep, 2023 9:03Hoe vroeger de ontsteking hoe meer hitte je in de motor brengt. De ontsteking begint al wanneer de zuiger nog aan het comprimeren is, alle verbrandingsenergie gaat tot aan BDP in warmte en druk zitten. Alle onderdelen worden heter en één punt hiervan kan later zelfontbranding in gang zetten.
Wat je zegt van de koolresten vanwege rijk lopen, dat kon best wel eens kloppen ja, denk er nu zelf ook steeds meer aan. Ben er een tijdje niet mee bezig geweest.. Maar van de week bleek bij de apk dat hij te rijk liep (6% co). Verder kan ik ook niet echt een andere oorzaak bedenken. De naalden in de carburateurs konden nog flink zakken, die stonden vrij hoog. Dus heb ze behoorlijk armer gesteld totdat hij nog net lekker rijdt. Zal bij de herkeuring het co percentage wel weer horen.
Ik zal mee eens in zo'n cameraatje verdiepen. Ben nu wel benieuwd!
Wat ook nog kan zijn, omdat een rijk mengsel sneller ontbrandt dan een arm mengsel, dat de armere afstelling opzich ook al helpt. Ik ga maar weer even een testritje doen met de vervroeger aangesloten.
'87 Skoda 120L
'87 Skoda 120L
- gertram
- Donateur (3x)
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
6% CO
Persoonlijk zou ik een wideband lambda setje installeren om een goed beeld te krijgen van het mengsel. En dan gaan spelen met naaldsettings, sproeiers en CO-schroef. Ik krijg al jaren een mooi beeld met VEMS round 52mm metertjes met Bosch LSU sensoren.

https://shop.vems.hu/catalog/roundv2-wb ... p-166.html

Persoonlijk zou ik een wideband lambda setje installeren om een goed beeld te krijgen van het mengsel. En dan gaan spelen met naaldsettings, sproeiers en CO-schroef. Ik krijg al jaren een mooi beeld met VEMS round 52mm metertjes met Bosch LSU sensoren.

https://shop.vems.hu/catalog/roundv2-wb ... p-166.html
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
- Foll
- Geregistreerd lid
Mooi klokje! Ja dat is het allerbeste. Ik heb in mijn 900T16 zo'n setje van Innovate zitten met een wideband sensor. Ooit met de gedachte gespeeld om die uitwisselbaar te maken. Maar dan moet ik alsnog een extra kabel kopen voor tussen de sensor en het klokje en dan heb je steeds dat werk met wisselen. Misschien toch ook maar een 2e setje kopen dus voor in de 99.
'87 Skoda 120L
'87 Skoda 120L