Na een verstandige en praktische fase door de komst van kinderen een uitstapje gemaakt naar een Saab 9-3og en een Saab 9-5 2.2TiD Estate. Om vervolgens uit te komen bij de Saab 900i Classic. Alles klopte voor mij, leer, dakraam, pamperpack, aero velgen, alleen de turbo ontbrak. Helaas was dit een klusproject en lieten de persoonlijke omstandigheden twee jaar geleden het niet toe om deze te houden. Het idee was om even richting een praktische nononsense auto te gaan en misschien zelfs van Saab af te stappen. Ja dit deed pijn en betekende dat ik niet met dezelfde glimlach zou rondrijden. Hoe blij werd ik dan ook toen mijn vader aanbod dat ik zijn Saab 900S Classic mocht rijden. Technisch een ontzettend goede en harde auto en de plus van een turbo, intercooler, Simons uitlaat om het geheel af te maken met een houten dashboard en Nardi stuur.

Ondanks de glimlach die deze auto bracht, begon het toch te jeuken om een weer stapje terug te doen naar een Saab 99. En daar was de Saab 99GL 4-deurs in Azuur blauw. Eerst eens een kijkje nemen, later toch maar een proefrit. En dat laatste gaf de genadeklap! Ik was om, ik wilde weer terug naar een Saab zonder stuurbekrachtiging, zonder airco, zonder turbo, zonder sportieve brom, maar tjonge wat een rijplezier. Ik vond de auto bij Tinga in Leimuiden. Een schitterend en hard exemplaar die de afgelopen zes jaar heeft stilgestaan. Een paar weken geduld om de o.a. het hemeltje opnieuw te bekleden en wat kleine puntjes aan te pakken en de Saab kon worden opgehaald.

In de tussentijd had ik al mijn eerste wensenlijstje bij elkaar verzameld. Ik wilde graag de grill van een 82er, niet origineel maar geeft de auto een wat klassiekere uitstraling. Vervolgens moesten er worstvelgen komen, spatlappen, een imperiaal en een nieuw achterlichtkapje. Deze week was het dan zover en kon ik de auto ophalen. Het Nardi stuur uit de 900 hebben ze overgezet, dit is een soort van familie erfstuk dus die mocht niet achterblijven. De eerste rit naar huis was een waar feestje, zo’n rit waar je de glimlach niet van je hoofd af kan krijgen.

Geduldig als ik ben direct thuis de grill vervangen om vervolgens de dag erna de velgen te laten monteren. Één velg bleek krom, dus volgende week mag ik nog een rondje op een oude velg doen om deze te laten richten. Ondertussen gaat mijn hoofd door in andere aanpassingen, maar dwing mezelf om eerst maar eens te genieten van mijn nieuwe droom Saab.