Nieuwe Saab 99 rijder

1967-1984
Plaats reactie
M&M
Geregistreerd lid

Nieuwe Saab 99 rijder

Bericht door M&M » do 18 jun, 2020 11:57

En dan is daar de zesde Saab in rij, een Saab 99GL uit 1984. De bron van deze obsessie is mede mogelijk gemaakt door mijn vader. Iedereen heeft recht op zijn jeugdtrauma's laten we maar zeggen. Zijn witte Saab 99 was het begin van mijn liefde voor dit merk, het kon dan ook niet anders dat mijn eerste Saab een orchidee witte Saab 99 uit 1973 was. Geen stuurbekrachtiging, geen airco, maar zoveel karakter en plezier met rijden.
Afbeelding

Na een verstandige en praktische fase door de komst van kinderen een uitstapje gemaakt naar een Saab 9-3og en een Saab 9-5 2.2TiD Estate. Om vervolgens uit te komen bij de Saab 900i Classic. Alles klopte voor mij, leer, dakraam, pamperpack, aero velgen, alleen de turbo ontbrak. Helaas was dit een klusproject en lieten de persoonlijke omstandigheden twee jaar geleden het niet toe om deze te houden. Het idee was om even richting een praktische nononsense auto te gaan en misschien zelfs van Saab af te stappen. Ja dit deed pijn en betekende dat ik niet met dezelfde glimlach zou rondrijden. Hoe blij werd ik dan ook toen mijn vader aanbod dat ik zijn Saab 900S Classic mocht rijden. Technisch een ontzettend goede en harde auto en de plus van een turbo, intercooler, Simons uitlaat om het geheel af te maken met een houten dashboard en Nardi stuur.
Afbeelding

Afbeelding

Ondanks de glimlach die deze auto bracht, begon het toch te jeuken om een weer stapje terug te doen naar een Saab 99. En daar was de Saab 99GL 4-deurs in Azuur blauw. Eerst eens een kijkje nemen, later toch maar een proefrit. En dat laatste gaf de genadeklap! Ik was om, ik wilde weer terug naar een Saab zonder stuurbekrachtiging, zonder airco, zonder turbo, zonder sportieve brom, maar tjonge wat een rijplezier. Ik vond de auto bij Tinga in Leimuiden. Een schitterend en hard exemplaar die de afgelopen zes jaar heeft stilgestaan. Een paar weken geduld om de o.a. het hemeltje opnieuw te bekleden en wat kleine puntjes aan te pakken en de Saab kon worden opgehaald.
Afbeelding

In de tussentijd had ik al mijn eerste wensenlijstje bij elkaar verzameld. Ik wilde graag de grill van een 82er, niet origineel maar geeft de auto een wat klassiekere uitstraling. Vervolgens moesten er worstvelgen komen, spatlappen, een imperiaal en een nieuw achterlichtkapje. Deze week was het dan zover en kon ik de auto ophalen. Het Nardi stuur uit de 900 hebben ze overgezet, dit is een soort van familie erfstuk dus die mocht niet achterblijven. De eerste rit naar huis was een waar feestje, zo’n rit waar je de glimlach niet van je hoofd af kan krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geduldig als ik ben direct thuis de grill vervangen om vervolgens de dag erna de velgen te laten monteren. Één velg bleek krom, dus volgende week mag ik nog een rondje op een oude velg doen om deze te laten richten. Ondertussen gaat mijn hoofd door in andere aanpassingen, maar dwing mezelf om eerst maar eens te genieten van mijn nieuwe droom Saab.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raggare
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe Saab 99 rijder

Bericht door Raggare » do 18 jun, 2020 13:17

Dat ziet er erg goed uit! Heb hem zelf ook in deze kleur maar met 2 deuren minder. De velgen zijn GB velgen die van Ronall zijn net wat anders en, naar mijn smaak, net wat mooier.
Grilletje staat hem goed.

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » do 18 jun, 2020 22:31

Ik zag hem laatst bij Tinga staan, hele leuke Saab. Zeker nu met je nieuwe velgen en grill, staat hem echt goed. Gefeliciteerd!

Freek Jansen
Donateur
Donateur

Bericht door Freek Jansen » vr 19 jun, 2020 11:46

Heel veel plezier met deze auto, ook ik ben door de Saab van m'n vader getroffen door het Saab virus. Ik ben een 99 aan het opknappen. Inmiddels rijdt mijn zoon ook Saab 99, 'n Turbo uit 1978.

M&M
Geregistreerd lid

Bericht door M&M » di 14 jul, 2020 21:31

Raggare schreef:
do 18 jun, 2020 13:17
Dat ziet er erg goed uit! Heb hem zelf ook in deze kleur maar met 2 deuren minder. De velgen zijn GB velgen die van Ronall zijn net wat anders en, naar mijn smaak, net wat mooier.
Grilletje staat hem goed.
Dankjewel, niet helemaal origineel maar word blij van de wat meer klassieke uitstraling met deze grill.
Freek Jansen schreef:
vr 19 jun, 2020 11:46
Heel veel plezier met deze auto, ook ik ben door de Saab van m'n vader getroffen door het Saab virus. Ik ben een 99 aan het opknappen. Inmiddels rijdt mijn zoon ook Saab 99, 'n Turbo uit 1978.
Het lijkt wel besmettelijk zo'n virus, al kun je het erger treffen :wink:

M&M
Geregistreerd lid

Bericht door M&M » di 14 jul, 2020 21:55

De eerste maand met de Saab 99 zitter er bijna op en de nodige dingen zijn alweer aangepakt.
Naast mijn eigen wensenlijstje:
- GB worstvelgen (de kromme velg is gericht en nu weer vier rechte nieuwe velgen onder de Saab)
- Spatlappen
- Grill
- Dakrek
- Achterlicht kappen vervangen (oude was kapot)

Kwamen wat kleine dingen op die natuurlijk direct aangepakt moesten worden. Zo begon de v-snaar geluid te maken en de spanner bleek kapot. Gelukkig heb ik een erg fijn adres in Dalfsen die me helpen alles weer in top staat te brengen. De nieuwe kilometerteller week 20km/u af. Niet heel spannend als je het weet, maar toch praktischer als hij de juiste snelheid aangeeft. En het Nardi stuur stond een fractie scheef, dus deze is weer netjes recht gezet.

En als bijna alles dan weer klaar is, begint het te kriebelen naar een nieuwe optie. Ik wilde graag verstralers voorop de auto hebben. Niet te groot, ik ga er geen rally's mee rijden, en de kleinere maat benadrukt het klassieke karakter iets meer (in mijn ogen dan :wink: ). Gezien ik uit een Saab familie kom, zijn er nog wel eens wat onderdelen over, zo ook de lampen. Deze zijn vandaag geplaatst en zorgen ervoor dat je nooit meer bang hoeft te zijn in het donker.

Afbeelding

Afbeelding

Nu rest alleen nog het vervangen van een bus in de stuurkolom. Het stuur trilt storend bij bepaalde toerentallen en op hobbelige wegen. Zo hou je nog wat te wensen over. En om af te sluiten een paar sfeerplaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 15 jul, 2020 11:23

Fijn project, fijne plaatjes!

Thijs Leuven
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs Leuven » wo 15 jul, 2020 16:01

Leuke wagen! Ik had je puur toevallig ook al ontdekt op Instagram, mooie plaatjes allemaal. :) :O:

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » ma 24 aug, 2020 21:55

Leuk om je verhaal te lezen M&M, prachtige wagen die je al aardig naar je persoonlijke wensen hebt aangepast. Had je topic al wel gezien en gevolgd maar merk nu een vernieuwde belangstelling omdat ik afgelopen zaterdag ook een 84er heb gekocht, een 2 deurs.

Gr. Jan

M&M
Geregistreerd lid

Bericht door M&M » di 06 jul, 2021 15:10

Het is even stil geweest in dit topic, maar de Saab heeft niet stilgestaan. Bijna een jaar verder en iedere keer streep ik weer iets meer af van mijn wensenlijstje. Het mooie van wensenlijstjes is dat voor ieder item dat ik afstreep er weer twee nieuwe punten bijkomen. Maar nu voelt alsof ik het merendeel wel heb staan. Wat is er in de tussentijd allemaal gedaan?

- Verlaging van 3cm (Ik vond de 99 wat hoog op de poten staan, en met de verlaging klopt de verhouding meer voor mijn gevoel)
- De middendemper is verwijderd en het eindstuk is vervangen voor een dubbelloops uitlaat (uitgevoerd door Tammeling Autotechniek en wat een fantastisch geluid geeft dat)
- EMS spoiler aan de voorzijde geplaatst
- Bumpers inclusief sierstrips vervangen voor die van een type 78
- Chromen raampezen vervangen
- Voorzijde steenslag aangepakt en opnieuw gespoten
- Koppeling en drukgroep vervangen
- Rubber kofferbak vervangen
- Regulier onderhoud

Zo dromen we langzaam verder en zien wat ik verder nog van het lijstje af kan strepen. Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden, voeg ik die ook nog maar even toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » di 06 jul, 2021 15:19

Nice. Ik krijg hierdoor weer heel veel zin en inspiratie! Geniet van de mooie auto!

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 06 jul, 2021 15:30

Ik zag je inderdaad al bieden op Marktplaats, De Roest :D

Goed bezig, Michiel

toinel
Geregistreerd lid

Bericht door toinel » do 09 mar, 2023 17:42

Ik kwam toevallig zojuist nog een toepasselijke foto tegen van een tijdje geleden (2005) ;-)
Het is fijn te zien dat ie nog steeds 'alive and kicking' is na al die jaren

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 09 mar, 2023 19:39

Wat een super leuke auto. Thumbs up!

Plaats reactie