achterruitverwarming
-
Roel
- Geregistreerd lid
achterruitverwarming
Ik heb tijdens een weekendje Duitsland vrij veel in de regen gereden. 1 nadeel daarvan is dat je ruiten vanbinnenuit beslaan. Met name op de achterruit was dit heel vervelend aangezien de achterruitverwariming het soms wel, vaker niet deed. Iemand een idee waar dit aan kan liggen????
Heb het relais en de zekering al gecheckt en deze lijken in orde. Wat kan er nog meer aan de hand zijn?
Heb het relais en de zekering al gecheckt en deze lijken in orde. Wat kan er nog meer aan de hand zijn?
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Re: achterruitverwarming
Slecht contact ergens in de bedrading? Of een breukje in de achterruitverwarming zelf?Roel schreef:Ik heb tijdens een weekendje Duitsland vrij veel in de regen gereden. 1 nadeel daarvan is dat je ruiten vanbinnenuit beslaan. Met name op de achterruit was dit heel vervelend aangezien de achterruitverwariming het soms wel, vaker niet deed. Iemand een idee waar dit aan kan liggen????
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Niet makkelijk. Het is bij soms wel- soms niet problemen icm electriciteit vaak een kwestie van alle componenten en contacten op een slimme volgorde nalopen.Roel schreef:hoe kan ik dat makkelijk controleren?
Het relais is idd een verdachte. Maar je zou eigenlijk met een voltmeter aan de slag moeten gaan. Controleren tot welk punt je nog spanning hebt. Om te beginnen kan je op de achterruit zelf meten.
Aangezien je en cc hebt is de plek in de kabel waar die uit de auto komt en in de achterklep gaat een zwak punt. Ik zou daar zeker even kijken naar de staat van de kabel. Ik denk dat daar ook ergens het massapunt zit -> ook even checken, of nog beter -> schoonmaken.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Met een voltmeter alleen ben je er niet. Je ziet dan misschien wel dat je 12 volt op een aansluiting hebt staan, maar niet hoeveel ampère er doorheen komt. Controleer de zekering op corrosie. Ik heb dit probleem met het mistachterlicht gehad. De voltmeter gaf keuring 12 volt spanning aan, maar pas na het schoonmaken van de zekeringhouder ging de lamp weer branden.
Alex
Alex
-
Arnout99cc
- Donateur (4x)

Hey Roel,
Klinkt als een bekend probleem! Ik denk dat de achterruitverwarming van onze 99cc een van de zwakste punten is. Deze heeft het meer niet dan wel gedaan en doet het nu inderdaad ook niet. Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe de achterruitverwarming werkt zodat ik als leek eens zou kunnen kijken of ik er eventueel wat aan kan doen?
Groeten!
Klinkt als een bekend probleem! Ik denk dat de achterruitverwarming van onze 99cc een van de zwakste punten is. Deze heeft het meer niet dan wel gedaan en doet het nu inderdaad ook niet. Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe de achterruitverwarming werkt zodat ik als leek eens zou kunnen kijken of ik er eventueel wat aan kan doen?
Groeten!
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
De achterruitverwarming wordt toch ook door een tijdrelais aan/uit geschakeld...?Roel schreef:... de achterruitverwariming het soms wel, vaker niet deed.
-
Jessy
- Geregistreerd lid
[]
Bij moderne auto's wel, maar naar mijn weten bij de 99 nog niet. (mijn 90 trouwens ook niet) Die oudere auto's moet je het gewoon zelf tijdig weer uitzetten.
Bij moderne auto's wel, maar naar mijn weten bij de 99 nog niet. (mijn 90 trouwens ook niet) Die oudere auto's moet je het gewoon zelf tijdig weer uitzetten.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
OK, in de schema's van de 900 is een tijdrelais aangegeven. Als dat in de 90/99 niet zit is het makkelijk, net zo als in de 95/96;Jessy schreef:Bij moderne auto's wel, maar naar mijn weten bij de 99 nog niet...72sonett-III schreef: ... tijdrelais...?
Op het dashbord zit een schakelaar die een relais schakelt, dit relais schakelt de achterruitverwarming (in het geval van een tijdrelais schakelt dit relais regelmatig aan en uit). Als je de dashbordschakelaar 'aan' zet moet je het relais horen klikken en moet op één raamcontact van de achterruitverwarming +12 V komen te staan (linkerkant in de 95/96). Het andere contact van de achterruitverwarming zit aan de massa. Je kunt de verwarming checken met een lampje of een voltmeter tussen de 'hete' aansluiting op de ruit en massa (of het andere raamcontact).
Je kunt ook andersom werken; vanaf de zekering naar de schakelaar en relais, kijken of er overal 12V op staat als de schakelaar 'aan' staat.