K-jetronic zonder luchtmeter-contact
-
lex
- Geregistreerd lid
K-jetronic zonder luchtmeter-contact
Goeiemiddag allemaal,
Ik wordt een beetje moedeloos van mijn 99 uit 1979, automaat met K-jetronic. Alles wat ik kan vinden over dit inspuitsysteem gaat ervan uit, dat er een contact zit op de luchtmeter; dat kan je uitschakelen en zo metingen doen. Helaas heeft de mijne dit contact niet.
Ik vermoed, dat een relais de functie van dit contact heeft overgenomen, maar kom er niet uit.
Heeft iemand een schema of zelfs handleiding van de k-jetronic zonder dit contact?
Groet van Lex
Ik wordt een beetje moedeloos van mijn 99 uit 1979, automaat met K-jetronic. Alles wat ik kan vinden over dit inspuitsysteem gaat ervan uit, dat er een contact zit op de luchtmeter; dat kan je uitschakelen en zo metingen doen. Helaas heeft de mijne dit contact niet.
Ik vermoed, dat een relais de functie van dit contact heeft overgenomen, maar kom er niet uit.
Heeft iemand een schema of zelfs handleiding van de k-jetronic zonder dit contact?
Groet van Lex
-
Arnout99cc
- Donateur (4x)

Re: K-jetronic zonder luchtmeter-contact
Hi Lex in de rubriek saab extra/handleidingen staan veel links en info. Een topic vrijwel bovenaan. Misschien dat je daar wat kan vinden?
Wat bedoel je met een contact? Oftewel waar haal je jouw info vandaan?
Bij mijne uit 1975 zit wel een stekkertje verstopt waar je wat lastig bij kan.
Wat bedoel je met een contact? Oftewel waar haal je jouw info vandaan?
Bij mijne uit 1975 zit wel een stekkertje verstopt waar je wat lastig bij kan.
-
lex
- Geregistreerd lid
Hoi Arnout, Juist dat stekkertje bedoel ik, dat is er bij mij niet. Wellicht heb ik een relais meer dan jij?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Rico1303
- Donateur (2x)

Is het stekkertje niet voor de electrische variant ik meende kE-Jetrionic?
Het k-jetrionic systeem van de latere bouwjaren hebben helemaal geen stekkers. (bij mij weten)
Kan het niet zo zijn dat jij naar iets opzoek bent wat niet op je uitvoering zit?
Het k-jetrionic systeem van de latere bouwjaren hebben helemaal geen stekkers. (bij mij weten)
Kan het niet zo zijn dat jij naar iets opzoek bent wat niet op je uitvoering zit?
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Ik ken het stekkertje enkel van plaatjes. Volgens mij is dat stekkertje vanaf 1978 verdwenen en ik vraag me af waar het voor diende. In ieder geval hadden de turbo's van mij (1978/1979) het stekkertje niet.
Wat wil je meten? restdruk/stuurdruk e.d kun je zo doen toch (mits je de goede drukmeter daarvoor hebt) ?
In een bepaalde stap moet je dan het relais van de bezinepomp doorverbinden zodat hij continue draait; voor de rest weinig anders elektrisch volgens mij (enkel dat op de WUR continue spanning moet staan zodat het bi-metaaltje erin uit kan zetten en de "5e-injector" krijgt even spanning bij het aanzetten van het contact.)
Of vermoed je een ander elektrisch probleem; K-Jetronic is een behoorlijk mechanisch systeem waar het probleem meestal in de WUR, de accumulator of (in mindere mate) de drukregelaar bij de spinnekop zit.
Wat wil je meten? restdruk/stuurdruk e.d kun je zo doen toch (mits je de goede drukmeter daarvoor hebt) ?
In een bepaalde stap moet je dan het relais van de bezinepomp doorverbinden zodat hij continue draait; voor de rest weinig anders elektrisch volgens mij (enkel dat op de WUR continue spanning moet staan zodat het bi-metaaltje erin uit kan zetten en de "5e-injector" krijgt even spanning bij het aanzetten van het contact.)
Of vermoed je een ander elektrisch probleem; K-Jetronic is een behoorlijk mechanisch systeem waar het probleem meestal in de WUR, de accumulator of (in mindere mate) de drukregelaar bij de spinnekop zit.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Aan onze 1983 900 met K-Jetronic spinnekop zat geen enkel elektrisch ding, alles mechanisch.
Op de foto van lex zie ik ook niets elektrisch.
Op de foto van lex zie ik ook niets elektrisch.
-
Arnout99cc
- Donateur (4x)

In mijn herinnering zit er hier of juist aan de andere kant en connector. Volgens mij regelt die alleen of de brandstofpomp aan gaat als het contact aan staat.
Maar dit is allemaal uit mijn hoofd.
Behalve drukken en debietmetingen dacht ik dat er niet echt wat te meten viel.
Dus ik ben toch benieuwd naar waar je gevonden hebt dat er eea te meten valt.
Maar dit is allemaal uit mijn hoofd.
Behalve drukken en debietmetingen dacht ik dat er niet echt wat te meten viel.
Dus ik ben toch benieuwd naar waar je gevonden hebt dat er eea te meten valt.

-
lex
- Geregistreerd lid
Ik ken inspuiting nog niet en doe er nu wat ervaring mee op.
Ik begrijp uit jullie reacties, dat de eerste modellen een contact op de luchtmeter hadden en vanaf 1978 niet meer.
Dat contact laat de pomp afslaan als de luchtklep niet wordt opgelicht, dus de motor niet draait. Als mijn informatie gaat over dit type, maar op de wagen zit het nieuwere type.
De nieuwere modellen hebben iets anders in plaats van dat contact, waarschijnlijk een relais (of een ander relais dan in de oudere modellen). Heeft iemand daar informatie over????
(Het gaat dus niet om de electronisch geregelde K(e)-jetronic.)
Ik begrijp uit jullie reacties, dat de eerste modellen een contact op de luchtmeter hadden en vanaf 1978 niet meer.
Dat contact laat de pomp afslaan als de luchtklep niet wordt opgelicht, dus de motor niet draait. Als mijn informatie gaat over dit type, maar op de wagen zit het nieuwere type.
De nieuwere modellen hebben iets anders in plaats van dat contact, waarschijnlijk een relais (of een ander relais dan in de oudere modellen). Heeft iemand daar informatie over????
(Het gaat dus niet om de electronisch geregelde K(e)-jetronic.)
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Kijk hier eens viewtopic.php?f=47&t=169763
Maar wat wil je testen ?
Zet de auto op contact en dan zou het kunnen dat de brandstofpomp gaat draaien ( eigenlijk niet want dat betekend dat er druk al weg was)
Dan start je 1 keer je auto, niet de motor aan en dan hoor je de brandstof lopen
Test
Je haalt de injectors eruit
Dan de zwarte lucht aanzuig eraf
In eerste instantie verbind je het brandstof pomp relais door ( als het goed is kun je dat horen)
Dan til je de lucht weger op en zouden de injectoren moeten gaan spuiten
Kijk naar het sproeibeeld
Vergelijk de opbrengst
En kijk ook of de injectoren niet nadruppelen
En luister naar het geluid van de injectoren
Controleer eerst de simpele dingen , zit er voldoende benzine in.
Kan het zijn dat hij vreemd doet tijdens het rijden, geen goede aanzuiging in de tank
Er zitten een paar dingetjes op met elektrische aansluiting ( ik heb een turbo)
Zit in klepje ergens tussen met dunne leidingen
Zit een schakelaar op het gasthuis voor rijker mengsel bij volgas
Geen idee wat er aan de hand is, maar kijk eerst eens na die linkjes, ga niet zo maar overal aan draaien
Maar wat wil je testen ?
Zet de auto op contact en dan zou het kunnen dat de brandstofpomp gaat draaien ( eigenlijk niet want dat betekend dat er druk al weg was)
Dan start je 1 keer je auto, niet de motor aan en dan hoor je de brandstof lopen
Test
Je haalt de injectors eruit
Dan de zwarte lucht aanzuig eraf
In eerste instantie verbind je het brandstof pomp relais door ( als het goed is kun je dat horen)
Dan til je de lucht weger op en zouden de injectoren moeten gaan spuiten
Kijk naar het sproeibeeld
Vergelijk de opbrengst
En kijk ook of de injectoren niet nadruppelen
En luister naar het geluid van de injectoren
Controleer eerst de simpele dingen , zit er voldoende benzine in.
Kan het zijn dat hij vreemd doet tijdens het rijden, geen goede aanzuiging in de tank
Er zitten een paar dingetjes op met elektrische aansluiting ( ik heb een turbo)
Zit in klepje ergens tussen met dunne leidingen
Zit een schakelaar op het gasthuis voor rijker mengsel bij volgas
Geen idee wat er aan de hand is, maar kijk eerst eens na die linkjes, ga niet zo maar overal aan draaien
-
Arnout99cc
- Donateur (4x)

Voor de volledigheid foto's van mijne
Vandaag kwam de wagen toevallig op bezoek

Vandaag kwam de wagen toevallig op bezoek

-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Zo te zien geen brandstofpomp relais bij Arnout. Dan zal die luchtmetersensor overgenomen zijn door het brandstofpomprelais wat volgens mij een puls van de ontsteking krijgt (zelfde blauwe draad die de toerenteller aanstuurt) om te 'voelen' dat de motor nog loopt.
-
lex
- Geregistreerd lid
Mooi zo, bedankt, nu begrijp ik het. Zonder contact op de luchtklep zit er een ander (hoger) pomprelais op dan bij eentje met een contact op de luchtklep. Nu begrijp ik het doorverbinden van dat relais ook; dat komt in de plaats van het lostrekken van het stekkertje aan de luchtklep.
Groet van Lex
Groet van Lex