Distributie b201 h-motor

1967-1984
Plaats reactie
Foll
Geregistreerd lid

Distributie b201 h-motor

Bericht door Foll » vr 17 jul, 2020 23:21

Het lijkt erop dat de distributie van mijn 84’er 99 aan het einde komt. Ik ga dat van het weekend nog even extra checken, maar spanner staat vrij ver uit, ketting zit niet mega strak en het is hoorbaar.

Nu heb ik al eens naar distributiedelen gezocht toen ik die motor aan het opbouwen was. Kon niks vinden, dus het oude spul er weer in gezet. Nu een halve ton aan km’s verder lijkt het toch op te zijn.

Wie weet wat er allemaal nog verkrijgbaar is? Heb al de nodige tijd gezocht en tot nu toe een ketting (RenD) en een spanner (RenD en Elferink) gevonden. Geleiders nog nergens tegen gekomen.. hoe doen alle b201 jongens dat meestal? Goede gebruikte zoeken? Tips zijn welkom!

Paul99
Geregistreerd lid

Re: Distributie b201 h-motor

Bericht door Paul99 » ma 27 jul, 2020 14:10

Ik heb jaren geleden eens een NOS geleider op de kop getikt. Weet even niet welke kant. Ik heb waarschijnlijk ook nog wel een goede gebruikte set. Als je tijd hebt kan ik wel ff zoeken.

Een aantal jaren geleden was het nog gewoon verkrijgbaar. Het gaat snel bergafwaarts met de onderdelen voorziening. Sommige prijzen zijn ook absurd, duidelijk gebaseerd op de schaarste.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 27 jul, 2020 14:30

Bij R&D zijn ketting en spanner (nog) leverbaar.
Momenteel van elk nog 1 stuks 'op de plank'

Geleiders zal waarschijnlijk een uitdaging worden. Maar wie weet, met de 3d-printtechniek van tegenwoordig...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 29 jul, 2020 17:17

De lining van een ander model geleider overzetten lijkt me ook te overwegen, als het echt niet anders kan. Maar ik zou eerder voor een goede 2e handse gaan. Iets nieuws gaan pionieren is leuk en zou kunnen lukken, maar als het fout gaat is het vrij snel desastreus omdat we het wel over de distributie hebben.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » vr 31 jul, 2020 9:27

@Jungleman: Scherp! Ben benieuwd of dat echt zo is, of die ketting oude voorraad is of dat het nog gemaakt wordt. Ketting maken moet niet al te spannend zijn lijkt me.

@Paul99: Klopt ja! Iets proberen is leuk en waardevol, of het nu lukt of mislukt.. Maar de gevolgen zijn wel dusdanig dat of de boel kapot loopt of je er weer een boel werk van hebt als het opnieuw moet. Iets voor de toekomst, voor als ook de gebruikte spullen op zijn.

Gaaf van de NOS geleider, mooi bewaren! Bedankt voor je aanbod om even te zoeken thuis, maar had echt net een lijntje uit staan en dat is gelukt. Het wordt een kaal donorblok waar, toen het nog verkrijgbaar was, nieuwe distributie in is gekomen. Heb ik ook mooi het een en ander aan reserve liggen, schijnbaar toch handig.

Klopt ja van de onderdelenvoorziening, vooral 99's en vroege 900's worden lastig wat dat betreft. Dat was voor mij ook één van de redenen om te stoppen met het dagelijks gebruiken van de 99 na dit seizoen. Echter heeft de auto nu zelf, met die distributie, besloten om iets eerder met pensioen te gaan. Vervanger is er al, de 99 gaat als hij weer klaar is als hobby auto verder. :O:

Na nog een ochtendje onderzoeken bleek dat bij mijn 99 de vaste geleider in minstens 2 stukken lag. Het kunststof deel heeft losgelaten van het stalen deel. Toen ik het kunststof eruit pakte had ik maar de (afgebroken) helft te pakken, of de andere helft ook losgelaten heeft kan ik niet zien.

Plaats reactie