Tanisha's 99

1967-1984
tanisha
Geregistreerd lid

Re: Tanisha's 99

Bericht door tanisha » zo 05 apr, 2020 23:10

Had trouwens precies dezelfde plunjerpomp als op jouw foto bij mij was het puur benzine lekkage.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 06 apr, 2020 5:38

Het vorkje zit aan de kant vd nokkenas :wink:

De pomp op de foto had ik ook lek, maar ook de pomp op de foto van R&D.
Meestal benzine zijdig, maar ook wel eens oliezijdig

Benzine zijdig verdenk ik de slechte kwaliteit benzine van tegenwoordig

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 06 apr, 2020 10:16

Tja mijn planning is toch om t.z.t naar trionic te gaan.

Ethanol in de benzine mag de Saab zelf wel geen probleem vinden de aftermaket onderdelen hebben er meestal wat meer problemen mee.

Een modernere injectie heeft daar totaal geen problemen mee en hoop ook een stuk zuiniger te kunnen draaien.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 06 apr, 2020 19:31

tanisha schreef:
ma 06 apr, 2020 10:16

Een modernere injectie heeft daar totaal geen problemen mee en hoop ook een stuk zuiniger te kunnen draaien.
dat weet ik wel zeker, maar ga je dan naar T16?

aan de andere kant, ik rij mrb vrij met omgebouwd naar H motor en elektronische ontsteking met carburateur op lpg en lange 4 bak
doortrappen 1op 10 zuinig rijden 1 op 11 ( en ik heb er 1 met zo'n oude vialle grote pot, die lopen zo maar 1 op 13)

wil je zuiniger, begin met de remmen, als je die goed voor elkaar hebt (netjes vrijlopen na het remmen) gaat het zo van 1 op 10 naar 1 op 11
en een goed werkende vacuüm vervroeger

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 06 apr, 2020 19:47

16v met turbo was idd wel mijn bedoeling.

Weet nog niet precies wat allemaal op elkaar past dit is weer nieuwe materie voor mij dus tips zijn meer dan welkom! :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 29 jun, 2020 21:43

Vandaag maar even een 2.0 16v van '91 opgehaald bij het uitblijven van tips gaan we zelf maar weer eens eventjes de boel uit dokteren! :lol:

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » ma 29 jun, 2020 21:50

Style heeft meen ik, ook zo'n conversie.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 29 jun, 2020 22:24

Mijne is een i-tje dus blokje moet nog eventjes geopereerd worden als ik het zo in schat kunnen er wel zuigers in van een b204 turbo.
Als ik zo in de haynes kijk zouden er olie sproeiers onder de zuigers moeten zitten en anders zijn die er vast in te schroeven zoals bij de hele vroege b204i.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 30 jun, 2020 19:22

Benieuwd of dat werkt. Originele zuigers (Mahle of KolbenSchmidt) zijn niet meer te krijgen.
B234L zuigers zouden moeten werken volgens http://www.saabrally.com/forums/viewtop ... f=2&t=3843

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 30 jun, 2020 21:26

Nu heb ik toevallig nog 7 stuks b234 zuigers in het archief liggen waar ik zelf ook al aan zat te denken toen ik de B202 turbo zuigers op google afbeeldingen zat te bekijken.
De holling in de b202 zuigers lijkt meer overeen te komen met de b234 zuigers als met de b204 waarbij ik het vermoeden heb dat de compressie te hoog blijft.

En dat stukje van de zuiger sproeiers in de haynes is volgens mij een foutje de afbeelding ziet mij er meer uit als een b204 door de gleuven naar de balans assen.
Nu had ik de b204 zuigers met hogere compressie op zich nog wel aangedurfd met olie sproeiers onder de zuigers maar zonder wil ik de compressie wel wat lager hebben.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » wo 01 jul, 2020 9:18

In een B202 blok passen van het oude type B234 de zuigers. Je hebt dan een iets lagere compressie.
Ik heb in mijn b202 namelijk nieuwe orginele overmaat b234 zuigers geplaatst.
Volgens mij is daarnaa de slag verkort en de diameter van de zuigers vergroot.

Enkele dingen om op te letten bij de ombouw in de 99:
-Om er niet achteraf achter te komen zoals mij :oops: Saab 99 Aandrijfassen zijn korter!
-1 motorsteun (die aan de kop zit) moet gemaakt/aangepast worden om een 16 klepper in een 99 te plaatsen. de rest is over te zetten.
-meeste mensen gebruiken een enkele (afgedraaide) krukas poly icm waterpomp en dynamo.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 01 jul, 2020 10:52

Ik heb weleens waar een motor en bak gekocht maar de bak bij de motor is uitdrukkelijk bij gezegd stuk.
De bak van de 99 bevalt mij best goed en wil die dan ook houden ik had begrepen omdat ik een 84er heb dit zou moeten passen.

Die poelie's had ik ook al wat over gehoord ik overweeg om ruimte te maken op de carrosserie omdat ik nog aan het overwegen ben het trigger wiel op de poelie te plaatsen.
De duurdere vliegwiel route heb ik ook overwogen maar volgens mij moet je met een abs ring met het zelfde aantal tanden een mooier resultaat kunnen halen.

Met die vliegwielen heb ik zo mijn vraagtekens of het netjes geklokt is met gedraaide poelie en abs ring weet ik 100% zeker dat het goed gaat.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » wo 01 jul, 2020 11:50

Ik heb inmiddels meerdere vliegwielen laten frezen en ik weet uit ervaring dat er nog geen halve graad afwijking in zit. met het bijstellen van de senor kan ik ook deze er nog uit krijgen. Het bewerken van een vliegwiel is niet heel goedkoop(+/- €150 voor bewerking), maar vind ik toch wel de mooie oplossing. vooral omdat bij een 99 elke mm in de motorruimte gevuld gaat worden met een 16v.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 01 jul, 2020 11:54

Dat was dus het gene waar ik al bang voor was.
Een abs ring over een gedraaide poelie is dan een goedkoper en makkelijker alternatief om die weer bij te klokken.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » wo 01 jul, 2020 12:02

De afwijking zit hem voornamelijk in het monteren van de sensor. en niet in het frezen van het vliegwiel.

Plaats reactie