Saab 99 Trilling/geluid bij sturen

1967-1984
Plaats reactie
Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Saab 99 Trilling/geluid bij sturen

Bericht door Rico1303 » ma 11 mei, 2020 8:44

Mijn 99 heeft tijdens het sturen (vooral naar rechts) een trilling in de aandrijving / ophanging zitten.
Je kan het duidelijk in de auto voelen aan carrosserie en in het stuur.
De eerste gedachte was de homokineet, dus deze zijn links en rechts vervangen. dit loste het probleem niet op.

Om enkele dingen uit te sluiten, overzicht met nieuwe onderdelen:
-Homokineet L+R
-Wiellagers voor
-Alle fuse kogels
-Andere velgen+banden geprobeerd.

Samenstelling auto:
-1972 4 deurs 99
-T16 motor met 45710 versnellingsbak
-1992 ABS aandrijfassen + fuse gedeelte
-De wisebones van de auto zijn de standaard armen van de 1972 99
-rondom 4cm verlaagt met killen veren

Ik heb de uitlijning al deels gecontroleerd en doe toe in staat goed (+/- 0.7°), camber is iets te veel.(+/- 1°)

Het enigste wat ik nog kan bedenken is dat de as klossen + tri pods stuk zijn. maar deze hadden nog geen problemen uit de donor waar ik ze uit gehaald heb. (10.000km mee gereden)
Of aandrijfassen te lang of te kort.

Misschien heeft iemand dit probleem ook gehad en weet die een oplossing.
Graag hoor ik mogelijke oplossingen of dingen om te controleren.

brinky
Donateur
Donateur

Re: Saab 99 Trilling/geluid bij sturen

Bericht door brinky » ma 11 mei, 2020 9:19

Als ik het zo lees heb je de assen van een 900 gebruikt? De aandrijfassen van een 900 zijn langer dan van een 99...

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » ma 11 mei, 2020 9:39

brinky schreef:
ma 11 mei, 2020 9:19
Als ik het zo lees heb je de assen van een 900 gebruikt? De aandrijfassen van een 900 zijn langer dan van een 99...
Toch wel.
Ik had er al een discussie over met iemand die dat ook dacht. maar niet zeker wist.
dat wordt even heel goed zoeken naar de originele aandrijfassen van mijn 1983 99 die ik ooit gehad heb..

EDIT:
Ja ik heb de 900 aandrijfassen gebruikt

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 11 mei, 2020 23:42

Als ik denk wie die persoon is, heeft hij gelijk en brinky ook, die persoon heeft volgens mij ooit een klant gehad die zelf een aandrijf as had vervangen en naar later bleek 1 van een 900

As klossen kan ook, maar dan heb je soms meer en minder last,

Maar ik zet mijn geld op verkeerde lengte aandrijfassen

Je hebt ook pb

Oja aandrijfassen links en recht door elkaar gehaald ? ( doe het even uit mijn hoofd) maar volgens mij heeft de linker een extra groefje als kenmerk

Volgens mij zit er ook verschil in draagarmen, maar dan moet je iemand hebben met een onderdelen boek en nummers die dat kan controleren.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 12 mei, 2020 0:19

D'r zit wel zoveel verschil qua lengte in die assen dat je wel heel erg je best moet doen, wil je die omwisselen...

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » di 12 mei, 2020 8:14

Gisteren naar aanleiding van de bevestiging van Brinky even het forum doorgespit en hieronder de link naar mijn antwoord.
viewtopic.php?f=3&t=46834&start=30

Ik ben het eens met de mensen die zeggen van had het van te voren opgezocht.
Maar dit was mijn 3de 99 ombouw naar een turbo. echter was dit de eerste ombouw naar een t16 met nieuwe klossen.
In het verleden heb ik dit probleem niet gehad omdat ik de assen van de 99 altijd bij de 99 heb gehouden.

Inmiddels ben ik op zoek naar de 87 Saab 90 assen om niet alles om hoeven te bouwen, maar ik heb ook al mijn aandrijfassen eens gesorteerd en de kortere 99 assen apart gelegd.
brinky schreef:
di 12 mei, 2020 0:19
D'r zit wel zoveel verschil qua lengte in die assen dat je wel heel erg je best moet doen, wil je die omwisselen...
Dan moet je echt wel heel veel moeite doen ja :D
turbopilot schreef:
ma 11 mei, 2020 23:42
Als ik denk wie die persoon is, heeft hij gelijk en brinky ook, die persoon heeft volgens mij ooit een klant gehad die zelf een aandrijf as had vervangen en naar later bleek 1 van een 900
toevallig was het iemand anders, maar ik heb al wel contact met hem gehad en hij wist het allemaal nog precies 8)
turbopilot schreef:
Maar ik zet mijn geld op verkeerde lengte aandrijfassen
Ik weet het nu wel zeker, sleutel altijd eerst en bij problemen ga ik pas opzoek wat anders is.
turbopilot schreef:
Volgens mij zit er ook verschil in draagarmen, maar dan moet je iemand hebben met een onderdelen boek en nummers die dat kan controleren.
Mijn 72 draagarmen heb ik gecontroleerd met 92 draagarmen en hier kan ik gemonteerd op de auto geen verschil in meten.

Dank voor de hulp!
Ik weet wat me te doen staat.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » ma 18 mei, 2020 10:53

Kleine update:

Ik heb van weekend met blok en bak nog in de auto de asklossen vervangen voor het oudere type.
Met originele 99 ("83) aandrijfassen en abs homokineten kan ik weer zonder geluid of trillingen de bocht door!
Het was dus 100% het probleem van te lange aandrijfassen.

Dank voor de reacties.

Afbeelding

Plaats reactie