Afgelopen weekend vol goede moed het gereedschap gepakt om mijn kilometerteller te demonteren (de stand loopt niet mee, dus de teller moet gerepareerd worden).
De dashboard-behuizing is makkelijk verwijderd.
De 4 schroeven waar het tellerblok mee vastzit zijn ook eenvoudig verwijderd.
Bovenop het tellerblok zie ik een aantal elektrische aansluitingen die ik ook makkelijk kan verwijderen.
Maar vervolgens krijg ik geen beweging in het tellerblok; hij kan niet omhoog/omlaag of vooruit of achteruit. Ik kan de achterzijde ook niet zien/bereiken om de kilometertellerkabel los te halen. Ik ben bang dat als ik te veel kracht ga zetten, dat er dan iets sneuvelt (het stelknopje van de klok heb ik dus al gesloopt door het "gepruts", maar dat is wel te lijmen denk ik), maar ik wil niet meer slopen.
Wat zie ik over het hoofd, of wat doe ik fout??
Alvast bedankt voor de tips,
Robert
demonteren kilometerteller; wat doe ik niet goed
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Re: demonteren kilometerteller; wat doe ik niet goed
Ik heb de mijne vanwege dezelfde reden ook wel eens losgehaald, was op zich een fluitje van een cent. Ik zou bijna denken dat je toch nog een schroef vergeten bent. Als de teller eenmaal los is kan je 'm iets naar voren halen en dan kan je bij de kabel van de teller en deze los halen. Ik ga nog even graven in mijn geheugen...
-
frans1950
- Geregistreerd lid
Her helpt als je de km tellerkabel vanuit de motorruimte naar binnen schuift en tegelijkertijd het meterblok naar het stuur trekt. Er ontstaat dan genoeg ruimte om de km tellerkabel los te maken, banjosluiting, en de stekker links los te koppelen.
Hij zit inderdaad alleen met de 4 schroeven vast.
Hij zit inderdaad alleen met de 4 schroeven vast.
-
Robert65
- Geregistreerd lid
Mannen,
Dank voor de tips (en de bevestiging dat ik op de goede weg ben/was).
Ik ga het tellerblok nogmaals losschroeven en de km-kabel naar binnen duwen en dat moet dan voldoende speling geven om dan voorzichtig de boel los te maken.
groeten,
Robert
Dank voor de tips (en de bevestiging dat ik op de goede weg ben/was).
Ik ga het tellerblok nogmaals losschroeven en de km-kabel naar binnen duwen en dat moet dan voldoende speling geven om dan voorzichtig de boel los te maken.
groeten,
Robert
-
windekind
- Donateur

Is het tandwieltje in de bak wel ok? Is vaak de oorzaak dat de aandrijvingskabel van de teller niet meedraait.
Mocht je er eentje nodig hebben, dan heb ik die nog wel ergens liggen.
Mocht je er eentje nodig hebben, dan heb ik die nog wel ergens liggen.
-
Robert65
- Geregistreerd lid
Dank voor de hulp.
In de bak moet alles in orde zijn; de snelheid geeft de meter prima aan (zelfs iets te prima; 10 à 15% overdrijving).
De kilometerstand draait niet mee; dit moet het gebarsten/loszittende kleine kunststof tandwieltje in de teller zijn.
In de bak moet alles in orde zijn; de snelheid geeft de meter prima aan (zelfs iets te prima; 10 à 15% overdrijving).
De kilometerstand draait niet mee; dit moet het gebarsten/loszittende kleine kunststof tandwieltje in de teller zijn.
-
windekind
- Donateur

ik heb nog een nieuwe teller liggen van een verkeerd type voor de 99. De overbrengingen kloppen nl niet. Wellicht kan je hier het rondseltje van gebruiken om jouw gebarsten exemplaar te vervangen. Heb het indertijd bij mijn exemplaar gelijmd met secondenlijm mbv versneller/verharder. Daarna dus die verkeerde gekocht op een onderdelenmarkt.