Schokbrekers

1967-1984
Plaats reactie
ErnstJan
Geregistreerd lid

Schokbrekers

Bericht door ErnstJan » do 16 nov, 2006 22:47

Even een vraagje:

Ik was aan het kijken hoe je schokbrekers van de saab 99 kunt vervangen. Is dat gemakkelijk zelfstandig te doen ?
waar moet je op letten, welke soorten schokbrekers heb je precies enz..

Kan iemand mij helpen, door advies te geven waar ik op moet letten

Graag hoor ik meer,

vast bedankt,

Gr ErnstJan

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 16 nov, 2006 23:12

Yep! Dat kan zelf!
Er is wel een maar aan:
Als eea vastgeroest zit -hoe vast kan het zitten na 1 , 2 of meer decennia in weer, wind en pekel :roll: -dan is het een rotklusje, inmiddels heb ik een 90 en een 900 onderhanden gehad bij de Saabs en sommige schokdempers leverden of z'n zachts gezegd nogal wat tijdverlies en krachttermen op. Binnenkort is mijn 99 aan de beurt voor pas gekochte achterschokkers met hulpveren (soort load-adjusters)
Inmiddels heb ik in Zweden een heel makkelijk sleutelpiefje ter verwijdering van de moeren gekocht (voordeel tov de 900 is dat de moer aan de voorzijde van de auto een oogverbinding heeft in het spatscherm ipv op een lastig bereikbare plek in de motorruimte) maar daarvoor had ik het nodige kwalitatief goede gereedschap nodig en werden ijzerzaag, moerensplijter, dremel en slijptol , niet te vergeten kruipolie, onverwacht goede vrienden.
Een 99 heeft achter een pen-pen verbinding, let meteen even op de staat van de achterdraagarm op de onderste bevestigingsplaats van de schokdempers, kan daar goed roesten.
Zelf doen scheelt zeker iets aan geld en er is een ruime keus aan assortiment. Zoek in ieder geval naar een kwalitatief goede schokdemper als je nog langere tijd met je auto wilt doen, het gaat tenslotte om je veiligheid.
Wij kwamen er wel achter dat modernere schokdempers zoals bijv de sensatrac van Monroe niet meer voor oudere typen gemaakt is (logisch maar vervelend) zodat de 90 achter wel sensatracs kreeg maar het voor met gas-matics moest stellen, dat verschil merk je wel :?
Zal zeker geen reclame maken voor de fastfitters maar in geval van uitlaten en schokdempers kunnen zij wel een interessant alternatief brengen in hun laten tobben voor iets meer dan zelf te tobben voor iets minder...
Suc 6!
Cornell :O:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 17 nov, 2006 0:08

De laatste 99's hebben een pen-oog achterschokdemper. Ik weet niet vanaf welk moment.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 17 nov, 2006 11:06

De laatste 99's hebben een pen-oog achterschokdemper. Ik weet niet vanaf welk moment.
Dit was vanaf '78 met de komst van de nieuwe draagarmen.

Oudere modellen kan je trouwens ombouwen naar het nieuwe type draagarmen.

99E1973
Geregistreerd lid

Bericht door 99E1973 » vr 17 nov, 2006 14:08

Wat is het bouwjaar van de 99 en welke moeten vervangen worden;
voor of achter of allemaal?
Als je pen-pen achter hebt kan het lastig worden ze te krijgen
maar misschien dat het via het forum lukt.

Het ombouwen van pen-pen naar pen-oog draagarmen is niet
eenvoudig zo niet onveilig; zie forum onderwerp "draagarmen"

Thom
Donateur
Donateur

schokbrekers

Bericht door Thom » vr 17 nov, 2006 14:12

ik heb nog wel pen-pen schokbrekers over eventueel, nieuw en gebruikt.

gr

Thom

Plaats reactie