Kop monteren op motor naast de auto

1967-1984
Plaats reactie
Foll
Geregistreerd lid

Kop monteren op motor naast de auto

Bericht door Foll » do 16 mar, 2017 21:42

Ik ben bezig met de revisie van een b201, 8 flapper h-motor. Het onderblok ligt op het moment bij een revisiebedrijf, als deze terug is wil ik de motor zelf weer helemaal op gaan bouwen. Nu is de 99 waar die weer in komt nog niet klaar en wil ik de motor opbouwen op de motorbok. Brengt me bij de volgende vraag, want.. in de haynes staat deze methode voor het aantrekken van de kopbouten:
1. 60Nm
2. 80Nm
3. Motor laten lopen en warm laten worden, afkoelen voor 30 minuten
4. 80Nm
5. Kwartslag extra

Puntje 3 gaat hem dus niet worden :P . Hoe doen jullie dit altijd? Denk dat het niet goed is om, even zien hoelang dat gaat duren, een paar weken of maanden te wachten tussen stap 2 en 3. Wachten met aantrekken tot de auto verder klaar is, of is er een manier om de motor helemaal klaar te maken naast de auto?

Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Kop monteren op motor naast de auto

Bericht door Christiaan94 » do 16 mar, 2017 22:08

Vanaf stap 3 verder gaan als je het blok er weer in hebt liggen?

kemman
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door kemman » do 16 mar, 2017 22:43

Is die warm-loopfase niet gewijzigd in: + 90 graden aantrekken?
Weet het niet helemaal zeker, maar dacht het wel.

martin117
Geregistreerd lid

Bericht door martin117 » do 16 mar, 2017 22:49

Zou niet weten waarom je niet kan wachten met stap 3.
Anders draai je de kop toch hand vast? kun je het ook niet vergeten als je het blok erin hangt, ze je de kop dan netjes op moment.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » za 18 mar, 2017 10:32

Wat zegt de saab manual dan? Bij saab zelf zullen ze stap 3 in produktie nooit toegepast hebben lijkt mij.

(Ik gebruikt altijd de instructie die bij de koppakking wordt geleverd, maar die gooi ik daarna gelijk weg, dus heb geen voorbeeld. Maar ik weet zeker dat ik daar nooit zo'n stap 3 ben tegengekomen)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 18 mar, 2017 10:41

De aanhaalmethode is afhankelijk van de koppakking die je gebruikt. De instructie uit Haynes is verouderd. Je moet het doen op de manier zoals bij de koppakking zelf wordt geleverd. Als je verstandig bent neem je een koppakking van Elring. Deze dien je aan te halen volgens bijgeleverd patroon (spiraal met de klok mee) op achtereenvolgens 60 Nm, 80 Nm en dan nog 90 graden aanhalen. Dus kan probleemloos zonder de motor te starten.

Tegenwoordig is de algehele trend steeds meer aan het worden dat je aanhaalt op graden. Dus eerst vastzetten op een relatief laag moment en vervolgens aantrekken met een gradenboog. Het hoe en waarom gaat iets te ver voor dit topic maar dIt is nauwkeuriger dan enkel op moment aanhalen.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » za 18 mar, 2017 13:24

Heren, bedankt voor de reacties! Ik heb alvast een nieuwe Elring koppakking liggen, zal ik de bijgeleverde instructies daarvan gaan bekijken en die methode gebruiken! :) Motor laten lopen dus niet nodig, helemaal goed. Dat maakt het een stuk makkelijker.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » za 18 mar, 2017 14:57

Succes Foll! Het gaat vast goedkomen.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » di 21 mar, 2017 10:47

Dankje Ary! :)

Meteen nog een vraagje, kan ook wel hier lijkt me. Heb alle pakkingen liggen, op eentje na: die tussen het motorblok en het alu deksel wat achter het vliegwiel zit. Is deze ergens los verkrijgbaar? Kan hem tot nu toe alleen nog in een complete pakkingset vinden.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » di 21 mar, 2017 15:27

https://saabcarparts.nl/nl/234-pakkinge ... y=234&n=55" onclick="window.open(this.href);return false; Misschien zit het ertussen?

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » wo 22 mar, 2017 22:35

Helaas niet! Heb daar wel een boel andere pakkingen vandaan, ze hebben goed veel :) . Zo te zien zit die wel in de complete pakkingset, maarja nu heb ik de rest al.

Speedparts heeft deze, helaas zonder foto dus weet het niet zeker:
https://shop.speedparts.se/en/prod/99-9 ... 81-93.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Had even gemaild, maar de beste man die terug mailde wist het zelf ook niet, binnenkort nog maar eens vragen dan :lol: .

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 22 mar, 2017 23:21

Foll schreef:Dankje Ary! :)

Meteen nog een vraagje, kan ook wel hier lijkt me. Heb alle pakkingen liggen, op eentje na: die tussen het motorblok en het alu deksel wat achter het vliegwiel zit. Is deze ergens los verkrijgbaar? Kan hem tot nu toe alleen nog in een complete pakkingset vinden.
Met Google gevonden :D

viewtopic.php?f=4&t=33651&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

En een recente link: https://www.eeuroparts.com/Parts/8106/G ... ant-37394/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie