warme start probleem 99LE

1967-1984
Plaats reactie
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: warme start probleem 99LE

Bericht door gertram » do 03 nov, 2016 7:48

Dit is geen rook maar stoom. Bij vochtige omgevingslucht kun je het wat meer hebben dan anders maar als het zo veel blijft als de motor is opgewarmd zal het koelvloeistof zijn. Een klein beetje water in de verbrandingskamer geeft veel stoom.
Klein lekje in de koppakking tussen verbrandingsruimte en koelkanaal zul je niet terugvinden in de resultaten van een compressiemeting.

Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arnout99cc » zo 06 nov, 2016 21:13

Hi,

Op dit moment maar de conclusie getrokken dat het geen KVS is.

Veel gedoe gehad met die banjo bout. Vandaag wat in elkaar gezet en de nieuwe WUR getest: Geen verschil.

Ik heb nu weer even de tijd genomen om een paar keer op verschillende manieren proberen te starten bij warme motor. 3 dingen vielen op:
1. Soms sloeg hij aan, dan liep hij even en na uitgezet te zijn wilde hij niet starten.
-> Wat dat betreft lijkt het dus niet echt iets met drukverlies of verzuipen te maken te hebben.
2. Soms sloeg hij aan met een klein beetje gas op het juiste moment.
3. Soms, en dat heb ik al eerder geschreven volgens mij, wilde de motor aanslaan op het moment dat ik het contact weer uitzette omdat ik dacht dat hij niet aan wilde slaan.

Er is dus in ieder geval iets, wat ervoor zorgt dat hij soms geen benzine of geen vonk krijgt, maar dan alleen bij warme start.

Overigens is er ook nog het geval dat hij als hij rijdt soms afslaat (dit heb ik in de garage nog nooit gehad), zoals eerder was te zien in het youtube filmpje. Hoe dit in relatie staat met bovenstaande, geen idee.

Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arnout99cc » zo 20 nov, 2016 22:12

Gisteren nog even rondgereden. Na een half uur viel hij langzaam stil om vervolgens vlak na het volledig stilvallen nog een enorme knal te geven....

Zal waarschijnlijk toch verzuipen/te weinig lucht krijgen zijn? Dat hij op het laatst opeens veel lucht krijgt een alle benzine in 1 keer verband?

Middendemper is in ieder geval aan gort. Op dat moment wilde hij ook niet starten, toen naar huis gesleept. Daar kon ik hem weer starten en met veel lawaai de garage in rijden.

Morgen wordt hij opgehaald door Saab Deventer....

ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ROSIER » zo 20 nov, 2016 22:49

Wie weet is daarmee je probleem opgelost en heeft iets je uitlaat verstopt...?

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » za 03 dec, 2016 23:27

En alweer wat wijzer?

Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arnout99cc » za 03 dec, 2016 23:33

Tot op heden zijn alleen kleppen gesteld en is een andere uitlaat geplaatst. Kleppen stellen was wel nodig blijkbaar.
Kleppen vormt wel een basis, maar heeft wat mij betreft geen directe invloed op warme start probleem
Maandag gaan ze ermee verder.
Laswerk voor apk valt me nog redelijk mee qua prijs. Dit wordt nu nog niet gedaan overigens.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 05 dec, 2016 0:57

Sloop gewoon die LE bende eraf en voorzie het blok van een carburateur :wink:

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » di 20 dec, 2016 19:33

Wat Turbopilot zegt :mrgreen:

Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arnout99cc » do 22 dec, 2016 22:45

Ja snap de reactie, soms denk ik er ook aan. Maar dan is de lol er wel een beetje af.

Punt is juist dat het een unieke auto is zoals hij is (k-jet, automaat, stoelverwarming, stuurbekrachtiging), die vind je eigenlijk niet meer volgens mij. Daarom is het voor mij de moeite om er tijd en geld in te steken. Als ik in het algemeen een Saab 99 wil rijden, dan kan ik beter mijn geld in een andere auto stoppen denk ik.

Maar misschien dat ik dat alsnog doe.
Dan zou ik er net zogoed een hele ombouw van kunnen maken en er een motor in kunnen hangen van een nieuwere saab. Of zoiets doen als in dit topic. Maar daar heb ik ook de kennis niet voor... :D

Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arnout99cc » wo 15 feb, 2017 22:05

Even een snelle post. Vandaag bij de auto in Deventer geweest en een paar keer warm gestart. Hij startte telkens meteen. De kleppen zijn daar gesteld en er is een andere rotor geplaatst. De rotor zou de boosdoener zijn geweest. (ik heb dus blijkbaar een verkeerd exemplaar geplaatst toen ik hem verving)

Auto op de brug gezien, je kon warm douchen onder de lekkende waterpomp.... verder wat kleine dingen voor APK, maar niets groots.

Eerst wordt nu en waterpomp vervangen.

Mocht iemand in die regio Deventer nog een goede lasser weten dan hoor ik het erg graag via pb.

Al met al blij dat het opgelost lijkt te zijn...

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » wo 15 feb, 2017 22:24

Mooi zo, kan je de brandstofpomp tool weer een keer retourneren ;)

OlavJ
Donateur
Donateur

Bericht door OlavJ » za 18 feb, 2017 12:31

Emile de Autolasser, staat op Marktplaats. Komt bij je thuis. Bij mij laswerk verricht, goede ervaring, zeer aardige vent.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » za 18 feb, 2017 12:35

Gisteren hem zien staan in Deventer. Is iig een goed adres voor je als Gè hem onderhanden neemt.

99LE CC modellen zijn zeldzaam idd, dus gewoon op (laten) knappen en dan lekker :O:

Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arnout99cc » za 04 mar, 2017 22:07

Afbeelding
Home sweet home..... Vandaag 100km zonder problemen naar huis gereden....

Kleppen zijn gesteld, rotor is dus vervangen, waterpomp aangepakt, gelast voor APK, en de warme start is dus opgelost.
Of het nou de kleppen waren of de rotor weet ik niet, in ieder geval waren beide niet okee bevonden.

Ondertussen heb ik mooi de garage kunnen gebruiken voor een volledige zolderverbouwing. Dus dat kwam mooi uit!

Overige updates zal ik in deze link gaan doen....:
viewtopic.php?f=43&t=143672

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » za 11 mar, 2017 17:49

:O:

Goed nieuws!!!

Plaats reactie