Speling op stuurhuis stangetje, nieuw busje?

1967-1984
Plaats reactie
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Speling op stuurhuis stangetje, nieuw busje?

Bericht door turbopilot » zo 15 nov, 2015 17:03

Ik heb wat speling op een stuurhuisstangetje, vermoedelijk wordt dat afkeur voor de APK

Al ik het goed heb ik hier wel eens gelezen dat er een nieuw busje ingezet kon worden :-S+

Klopt dat ?
Hoeveel werk is dit eigenlijk?

Aangezien ik geen ander stuurhuis los heb liggen, een sloper wel, maar die staat erg ver achterin de opslag. ;-(+

Had Ari niet van die losse bussen?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Speling op stuurhuis stangetje, nieuw busje?

Bericht door Sapphire » zo 15 nov, 2015 17:43

Bedoel je met "stuurstangetje" de tandreep / binnenwerk van het stuurhuis? Of de spoorstang (het deel dat aan de binnenste stuurkogel zit)? Spoorstangen zijn tot een bepaald bouwjaar af te stellen volgens mij. Het plastic busje dat dient als geleider voor de tandreep in het huis zelf kun je eenvoudig vervangen. Kwestie van spoorstang losdraaien (op de binnenste stuurkogel zit een platte kant voor een grote steeksleutel) en je kunt het busje uitnemen en een nieuwe plaatsen. Een nieuwe is wel lastig aan te komen, Ary is volgens mij los. Maar wie weet heeft FHR nog een stuurhuis op de bult liggen? Overigens is mijn ervaring dat ze vaak wel opnieuw te gebruiken zijn, er zitten een soort aangegoten 'pootjes' aan die in het stuurhuis klikken, die lagen er bij mijn 99 een keer vanaf. Heb het busje gewoon opnieuw kunnen gebruiken door wat McGuyver met popnagels geloof ik.

Volgens mij is dit hetgeen je bedoelt toch? (plaatje is wat klein)

Afbeelding

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 15 nov, 2015 18:18

Die busjes breken nogal eens.. dan kun je de spoorstang dus omhoog/omlaag bewegen... zit dan echt compleet los en valt nauwelijks mee te rijden. Busje vervangen is dan de remedie.

Maar topicstarter heeft het over 'speling op stangetje'... dan denk ik eerder aan speling op de binnenste stuurkogel. Kwestie van de binnenste kogel vaster draaien, zodat de speling minder wordt. Niet te vast draaien want dan draait de kogel niet meer vrij. Speling op de binnenste kogel is overigens geen APK afkeur (maar rijdt wel een tikkeltje vervelend).

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 15 nov, 2015 20:44

Heren al een heel stuk bedankt.

Wat ik bedoel is dat je het stuurstangetje als het ware het stuurhuis in kunt drukken.
Als ik het goed begrijp lijkt het dus op de binnenste stuurkogel.

Vaster draaien, kan dat met stuurhuis in de auto en de moet de hoes er helemaal af/ opgeschoven?

( geloof het of niet, bij FHR ligt er niet 1 op de bult, ook daar moet hij van een sloper gedraaid worden ) :mrgreen:

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » zo 15 nov, 2015 21:02

Als de binnenste stuurkogel speling heeft dan maakt ie volgens mij ook wat tikkend geluid tijdens het rijden over keien.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 15 nov, 2015 21:40

Klopt

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 16 nov, 2015 0:11

Dan weet je wat je te doen staat morgen :wink:
Stuurhuis hoeft niet uitgebouwd te worden, dat is een meevaller.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 21 nov, 2015 10:30

Gisteren de boel gecontroleerd.
Stuurhuishoes eraf (lekker bijkomen trouwens) de binnenste stuurhuiskogel is goed.
Er zit iets beweging op centrale arm die in het huis zit. Niet veel maar toch.

Heeft deze speling met het busje te maken?

Ben benieuwd of het afkeur wordt :-S+

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 21 nov, 2015 10:55

Ja, en als het maar ietsje is, zal het geen afkeur zijn.

Plaats reactie