Verschil Draagarmen 99 achter 74 versus > 80?

1967-1984
Plaats reactie
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Verschil Draagarmen 99 achter 74 versus > 80?

Bericht door turbopilot » zo 25 okt, 2015 19:40

Vandaag de combi uit 75 op de brug gehad (40+) waarbij opviel dat de vorige eigenaar het nieuwere type draagarm heeft gemonteerd. ( voor oog pen schokbreker)

Als ik er naar kijk lijkt het net of er iets niet klopt :-S+

Zit er verschil tussen De linker en de rechter draagarm?
Past het nieuwere type draagarm wel op de oudere type achteras? ( het past wel, maar of het klopt)

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Verschil Draagarmen 99 achter 74 versus > 80?

Bericht door Ary van Hoorne » wo 28 okt, 2015 18:03

De spoorbreedte van de 900 as (die vanaf MY79 op de 99 zit en bij de pen/gat draagarmen hoort) is toch breder? Denk dat daar de schoen wringt.

Of, het oog van de schokdemper kan aan beide zijden van het middenschot van de draagarm worden gemonteerd (al naar gelang de draagarm links of rechts zit). Zitten de schokdempers niet aan de verkeerde kant van het middenschot (dan staan ze wel heel erg scheef overigens)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Verschil Draagarmen 99 achter 74 versus > 80?

Bericht door turbopilot » wo 28 okt, 2015 19:47

Yep, de nieuwere type achteras is breder en heeft rechte lagers, die komt er zowiezo onder.
Ik heb nog een mooi recht exemplaar, maar die zit nog onder een sloper.

Kreeg net ook een telefoontje dat het niet kan, oude draagarmbakken zijn schijnbaar niet symmetrisch, nieuwe wel.
Vermoedelijk zit de bevestiging van de draagarmbakken op een andere plek vastgelast op de achteras.
(Beugeltje ziet er ook anders uit).

Overigens er zit ook lengte verschil in de reactie stangetjes.
En bij de rdw geven ze ook een andere wielbasis op voor bijvoorbeeld een 900 turbo uit 79 ( met oude achteras met conisch lager) en een latere versie van een 900 ( even uit mijn hoofd is het 1 cm).

Ik vindt ook dat bij het oude type het wiel niet mooi in het midden van de wielkast uitkomt.

Zal straks eens even opmeten of er verschil is met de plek van de beugel op de as tov het nieuwere type.

Nu eerst nog even de voorremmen afmaken, kan ie naar de APK.

Plaats reactie