vraag B-motor Saab 99 1973

1967-1984
Plaats reactie
Bert van Beek
Geregistreerd lid

vraag B-motor Saab 99 1973

Bericht door Bert van Beek » zo 25 okt, 2015 20:02

Afgelopen zaterdag een donor motor uit een 1973 99 tweedeurs gehaald (B-motor)

wordt gebruikt voor een 1971 99 vierdeurs die een oliesjeik motor is geworden

valt me op dat er vanaf het oliefilter twee slangen naar de pijp tussen overlooptankje en radiateur zit (links voor)

ook zit de dynamo bij de kachelkraan en bij mij achter de startmotor

Als alleen Saab 96 techneut(je) weet ik niet waarvoor deze constructie er op zit, bij de oude B-motor zit er op het stalen pijpje niets naar het oliefilter

wie weet het antwoord

Bert

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: vraag B-motor Saab 99 1973

Bericht door turbopilot » zo 25 okt, 2015 20:18

Bert van Beek schreef:
valt me op dat er vanaf het oliefilter twee slangen naar de pijp tussen overlooptankje en radiateur zit (links voor)
Bert
Het is een watergekoelde oliekoeler, of andersom de olie komt misschien wel eerder op temperatuur door de koelvloeistof.

Later (bij de turbo's ) is men overgegaan naar echte luchtgekoelde oliekoelers

joy
Donateur
Donateur

Bericht door joy » zo 25 okt, 2015 20:52

Dat noemt men een warmte wisselaar, 1.85 met automaat had dat alleen, je zult een en ander moeten veranderen, indien je de bak ook wilt overbouwen controleer eerst of de asklossen wel gelijk zijn en de breedte van het differienteel.
Succes B & W

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 26 okt, 2015 11:35

joy schreef:Dat noemt men een warmte wisselaar, 1.85 met automaat had dat alleen, je zult een en ander moeten...[knip]
Welzeker niet, mijn 99 GLE (B-motor automaat) heeft hem ook) en mijn 900 T8 (H-motor automaat) heeft dit device ook. Is inderdaad een warmtewisselaar, bij de 900 dient deze trouwens als oliekoeler voor de automaatbak, de motor heeft de platte oliekoeler onder de bumper zoals de handbak turbo's dat ook hebben.

De laaggeplaatste dynamo zie je vaker bij de B-motor, volgens mij is dat veel gedaan bij ombouw van 99's met Triumph blokken. De dynamo van een B-motor zit weldegelijk bovenin normaalgesproken, zo:

Afbeelding

joy
Donateur
Donateur

Bericht door joy » ma 26 okt, 2015 14:53

Eerst het stuk goed lezen voor je reageerd

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 26 okt, 2015 15:03

Vanwaar de geirriteerde toon? Wat heb ik precies niet goed gelezen volgens jou?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 26 okt, 2015 15:27

joy schreef:Eerst het stuk goed lezen voor je reageerd
:?:

Ik begrijp jouw ook niet, de oliekoeler in het koelsysteem komt wel vaker voor bij de 2 liter motoren.

Bert van Beek
Geregistreerd lid

Bericht door Bert van Beek » ma 26 okt, 2015 15:50

jongelui geen ruzie aub,

Waar het over gaat is dat mijn Saab 99 1971 eerst uitgerust was met een Triumph 1.85 (zilveren dunne kleppendeksel) motor, die overleed op circa 42 jarige leeftijd,
Heb daarvoor twee jaar terug een Saab 99 uit 1972 met B-motor gekocht, die had de dynamo overigens wel rechtsonder zitten. deze motor heeft het 3 maanden terug begeven en lekte en verbruikte inmiddels al veel olie, zo'n zelfde type motor heb ik nu uit 1973, met een vierbak en een kleine smalle bak en kleine aandrijfklossen. En juist deze motor had die voor mij vreemde oliekoeler aan boord. Voor de rest is er niet veel over te zeggen en denken wij, B&W, dat hij er precies in zal passen, goed lopen deed hij al in de donorauto

B&W

Plaats reactie