Rinkelen aanjager

1967-1984
Plaats reactie
nssn'99
Geregistreerd lid

Rinkelen aanjager

Bericht door nssn'99 » wo 27 sep, 2006 9:30

Vanaf ik hem heb maakt de aanjager van de kachel een rinkelend geluid. Soms niet, meestal wel. Best irritant.

Iemand bekend met dit euvel?
Er zal wel iets vast gedraaid moeten worden, maar hoe kom ik daar bij.
Dashboard er af, of vanaf de andere kant?

dasdaas
Geregistreerd lid

Re: Rinkelen aanjager

Bericht door dasdaas » wo 27 sep, 2006 10:05

nssn'99 schreef:Vanaf ik hem heb maakt de aanjager van de kachel een rinkelend geluid. Soms niet, meestal wel. Best irritant.

heb dit ook in mijn c900 gehad en uiteindelijk de aanjager maar vervangen voor een ander. De tijd nog niet gehad er eens naar te kijken, maar ik kan me voorstellen dat van al dat draaien er spelling onstaat met als gevolg dat ie gaat rinkelen. Weet niet of je er iets aan hebt, maar wellicht dat er iemand nog zo'n ding voor een 99 heeft liggen? Kun je weer lekker sleutelen! :wink:

daan

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Rinkelen aanjager

Bericht door Style&Co » wo 27 sep, 2006 10:41

nssn'99 schreef:Vanaf ik hem heb maakt de aanjager van de kachel een rinkelend geluid. Soms niet, meestal wel. Best irritant.

andere kant (motorzijde)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 27 sep, 2006 10:42

Ranja heeft hetzelfde gehad, als ik me niet vergis.
Zit een andere aanjager bij jullie in dan de 900 classic. Is een langwerpig rond geval, zoals een dorser voorop heeft.
Afbeelding

Hoop dat je zo een beetje snapt wat ik bedoel. Deze draait op twee asjes en die kunnen uitslijten/afbreken. Of het lager kan uitgelopen zijn, waardoor deze niet goed meer draait. Meen dat het dat bij Ranja was.

nssn'99
Geregistreerd lid

Bericht door nssn'99 » wo 27 sep, 2006 11:05

taaffert schreef: Hoop dat je zo een beetje snapt wat ik bedoel.
Ja. Na het zien van die harvester herrinner ik me een plaatje uit de vraagbaak. Zal aankomend weekend eens een poging wagen.

Dank jullie.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 27 sep, 2006 15:03

Heb er ook last van. Is idd de aanjager. Vanaf de voorkant van de auto gezien, zit hij aan de linkerkant van de zwarte box, onder de voorruit, in de motorruimte. Je draait de de motor (3 boutjes) los en het hele kakkie trek je eruit. Volgens mij is het meestal speling op de motoras. Als het goed is heb ik nog meerdere liggen, interesse? :naughty:

Ik zou ook even checken of er (n)iets in de zwarte doos is gevallen.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » do 28 sep, 2006 12:06

Als je de waaier goed bekijkt dan zie je op de schoepen soms balanceergewichtjes zitten. Deze kunnen losraken en gaan rammelen. Ook de schoepen zelf kunnen gaan rammelen. Even vastzetten met secondelijm is de oplossing. Verder heb ik ook wel gezien dat het eindlager (aan de kant van de rembekrachtiger) uitgelopen is of droog loopt. Vooral met koud weer gaat de ventilator dan een hoop herrie maken. Demonteren en smeren met een lik vet kan helpen, anders moet je een nieuw lagertje zien te vinden.

nssn'99
Geregistreerd lid

Bericht door nssn'99 » do 28 sep, 2006 15:24

Het gerammel begon vanochtend pas nadat ik de verwarming op warm zette. Maar dat kan ook toeval zijn.

Als ik dit weekend tijd heb zal ik het eens bekijken.

Maar eerst 't hemeltje. Stof hiervoor is als het goed is onderweg, schaal is er al uit, lijm staat klaar. Dus dat zal wel goedkomen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 30 sep, 2006 11:06

Let erop dat de ringetjes op de waaieras er niet afvallen bij demontage en doe zoals al eerder gemeld bij montage wat multi purpose vet in het lagerhulsje en op de waaieras, ten 1e blijven de ringetjes dan hangen en ten 2e is alles weer een tijdje piep en rammelvrij gesmeerd als eea niet tever uitgelopen is.
Ook het schoonmaken en smeren van de aanjagermotor, die inmiddels al wel heeeeeeeeeeeeeel veel omwentelingen heeft gemaakt, is geen overbodige luxe.
Let op, het porselein van de voorschakelweerstand aan de buitenzijde van de motor is zeer kwetsbaar.
Cornell

Plaats reactie