Kleurcode Inca velgen

1967-1984
Plaats reactie
joppe68
Geregistreerd lid

Kleurcode Inca velgen

Bericht door joppe68 » di 02 okt, 2012 16:44

Wie o wie weet het juiste kleurnummer van de Inca velgen voor de Turbo? Origineel zijn ze vrij bijzonder gespoten namelijk, met vrij veel metallic deeltjes er dor heen....

Weet iemand of je een velg in elk gewenst kleurnummer kan poedercoaten of ben je beperkt tot beschikbare standaard kleuren?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Kleurcode Inca velgen

Bericht door turbopilot » di 02 okt, 2012 18:39

ik niet, maar spuitbus van de hema komt dicht in de buurt
staan 3 typen, weet ff niet zo welke maar ik dacht zilvermetalic

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 02 okt, 2012 19:04

joppe68 schreef:Weet iemand of je een velg in elk gewenst kleurnummer kan poedercoaten of ben je beperkt tot beschikbare standaard kleuren?
Er zijn 210 (standaard) RAL kleuren gedefinieerd met een code (bijv. alle brandweerauto's in NL zijn RAL 3000 / brandweerrood), maar je kunt in principe alle mogelijke tinten laten mengen tot een gewenste tussenkleur en deze laten poedercoaten. Echter zit er vrij veel "tolerantie" in een RAL kleur. 2 partijen kunnen dus onderling verschillen van kleur. Beste is dus om eerst een proef stukje laten doen om zeker te weten dat de kleur goed is.

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat een betere poedercoater ook een kleur kan mengen op basis van een kleurcode. Helaas ken ik niet de kleurcode van Inca velgen. Ik denk dat RAL 9007 (Grijs alu) dicht in de buurt komt.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » vr 24 apr, 2015 9:35

Is de kleur van de velgen ondertussen bekend? Mijn velgen worden binnenkort gespoten. De vorige set was iets te wit en dat bleef mij storen. Groeten, Ary

joppe68
Geregistreerd lid

Bericht door joppe68 » ma 04 mei, 2015 11:32

Ary,

Is de zwarte turbo nou nóg niet klaar???? :lol: 8)

Ik heb net een paar weken geleden een reserveset Inca's laten poedercoaten bij De Velgendokter in Uden. Zie voor wat foto's met de gecoate Inca's het onderwerp Toertocht Hollandse Waterlinie op dit forum onder de rubriek Saab Club Nederland via viewtopic.php?f=1&t=144409&start=15

De kosten waren 80 Euro per velg. Ik moet zeggen een stuk beter qua kleur dan de gepoedercoate Inca's die er vanaf de restauratie al onder zitten en óók veel te "wit" waren. Nu veel meer metallic in de lak maar het blijft een standaard kleur, want RAL konden ze daar niet. In Uden waren ze er echter van overtuigd dat dit een kleur was uit die periode. Hoe ik van tevoren ook gekeken heb, ik dacht nu eindelijk de juiste kleur te hebben. Toen ik ze ophaalde vond ik ze toch wat grijs (nu te donker dus :cry: ). In het volle licht komen ze wel heel mooi uit, maar ze horen denk ik lichter te zijn dan nu. De Velgendokter heeft ze overigens wel erg dik gecoat, zelfs zó dik dat de geëmbosseerde teksten en nummers in de velgen nog maar nét leesbaar zijn. Ik had dat bij het ophalen niet gezien helaas. Van tevoren hadden ze me dat niet gezegd. De lak heeft daardoor een beetje een sinaasappeleffect gekregen en dat is jammer.

Tot zover mijn ervaring met de kleur en De Velgendokter. Als iemand de RAL kleur weet?? Ooit wist Robert Wiering van Saabconsult (nu 900classic) het mij te vertellen maar ik ben het kwijt.

Gr.,
Joost

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » ma 04 mei, 2015 11:52

Gewoon zwart laten spuiten, zilver is zooo 1978 ;)

Afbeelding

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » ma 04 mei, 2015 22:07

Jaaaa, zwart is ook heel mooi, maar dan op de auto :D .

De kardinaalrode staat erg mooi te 'shinen' op de foto inderdaad.

De velgen die ik heb zijn nog niet gestraald en ik zag dat op sommige plekken de orginele verf nog zit. Ik ga dat even op-poetsen zodat ik eerst de kleur na kan laten maken. Ik ga ze wel spuiten, poedercoaten ben ik geen fan van (heb ervaring met stalen en lichtmetalen velgen). Ik denk dat poedercoat op termijn wel beter blijft zitten, maar ik vind het resultaat vaak minder strak. Groeten, Ary

Floris99
Geregistreerd lid

Bericht door Floris99 » do 07 mei, 2015 14:25

Areyonga schreef:Gewoon zwart laten spuiten, zilver is zooo 1978 ;)

Afbeelding
Ja! ik wil ook zwarte inca's! weet iemand nog een adresje waar ik Inca's kan kopen? spuiten kan ik zelf wel laten doen :-)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 07 mei, 2015 18:23

Grijs met zilveren rand is nog mooier :wink:

Plaats reactie