rechter aandrijfas laat versnellingsbak bewegen

1967-1984
Plaats reactie
Thom
Donateur
Donateur

Re: rechter aandrijfas laat versnellingsbak bewegen

Bericht door Thom » wo 12 mar, 2014 20:31

als je weet dat dat verschil er is (dat was trouwens toch al lang bekend?), heb je toch nog niet het probvleem gevonden? Vandaar mijn advies: zoek eerst uit waar het zit voordat je van alles en nog wat gaat kopen en er een domino-effect van modificaties en kosten komt.
Wie weet heb je de verkeerde as - dan zou ik mij afvragen hoe dat zo kan. Als je alleen een as nodig hebt ben je zo klaar, en houd je het mooi origineel. Is er nog meer onjuist vervangen? Of wellicht is er toch iets anders aan de hand? Dat laatste kan een kenner beoordelen (dat is m.i. wat anders dan de gemiddelde welwillende forummer). Good luck in elk geval.

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » di 25 mar, 2014 0:29

Een kant is al (gedeeltelijk) omgebouwd.

Ik heb nu het lagerhuis van een saab 90 uit '86, de aandrijfassen+homokineet van een saab 99 uit '84 en de remmen van een saab 99 uit '81, maar het past.
Ik heb de remklauwen maar meteen voorzien van nieuwe rubbers want die waren wel aan vervanging toe. Bood meteen de mogelijkheid om te zien hoe de zuigers eruit zien, dat viel niet tegen, deze zijn nog mooi schoon.
Afbeelding
Nieuwe rubbers:
AfbeeldingAfbeelding

Hier een foto van de positie van de tripoide na de ombouw:
Afbeelding
Het is lastig te zien op de foto, maar de tripoide zit lang niet zo ver in de bakklos als voorheen, het ziet er naar mijn inschatting goed uit.

En een foto van het lagerhuis in de ophanging met de nieuwe remklauw gemonteerd:
Afbeelding

@FHR Het lijkt erop dat de remleiding de juiste lengte heeft, wat moet hier precies aan omgebouwd worden, zie foto:
Afbeelding

Nu de andere kant ombouwen en dan effe checken hoe ik de remleiding gemonteerd krijg.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » di 25 mar, 2014 8:21

Controleer de lengte van de remslang met het wiel maximum naar links en rechts afgezet. Misschien dat het wat gaat spannen dan.
Komt wel goed zo!

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » di 25 mar, 2014 13:22

Je schrijft dat de remzuiger er mooi en schoon uit ziet. Ik zie een door roest aangevreten zuiger?

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » di 25 mar, 2014 14:37

Gert-Jan 44 schreef:Controleer de lengte van de remslang met het wiel maximum naar links en rechts afgezet. Misschien dat het wat gaat spannen dan.
Komt wel goed zo!
Heb ik gedaan, in beide uiterste standen ruimte zat.
Raggare schreef:Je schrijft dat de remzuiger er mooi en schoon uit ziet. Ik zie een door roest aangevreten zuiger?
Beetje schoon dan... De remklauw was dicht, op de plek waar de rubberring zit/zat is ie mooi schoon, de andere zuiger is echt mooi schoon.
Ik hou het scherp in de gaten als het gemonteerd is.

Niels mobers
Donateur
Donateur

rechter aandrijfas laat versnellingsbak bewegen **OPGELOST**

Bericht door Niels mobers » ma 14 apr, 2014 21:21

Zo... bij deze de laatste update voor dit item.
De saab rijdt weer als een zonnetje, geen rare geluiden meer :green_many:

Ik heb de bestaande remleiding gebruikt om het passend te maken. In zowel de oude als de nieuwe remklauw is de verbinding tussen flexibele remleiding en remklauw een stukkie koperen leiding. Met een felstool heb ik een nieuw stuk gemaakt waarvan de ene kant op de nieuwe remklauw past en de andere zijde op de oude remleiding. En zo ziet dat er uit:
Afbeelding
Afbeelding

Alles gemonteerd, ontlucht en het werkt weer. Ik moet alleen nog effe de handrem passend maken, maar dat lukt ook wel.

Ik ben zo blij dat het niet voor niks geweest is...

Aangezien ik nog niet klaar ben met deze saab ga ik m'n items verplaatsen naar "restauraties en verbouwingen".

@ FHR, bedankt voor de duidelijke uitleg, (mede) dankzij jouw scherpe oog en deskundigheid ben ik tot dit resultaat gekomen.
@ iedereen die gereageerd heeft, bedankt voor alle reacties, want uiteindelijk hebben alle reacties bijgedragen in dit resultaat, dus jullie zijn allemaal verantwoordelijk voor het op de weg houden van een klassieker. Ik hoop nog vaak van jullie hulp gebruik te mogen maken, want zoals ik al aangaf... ik ben nog niet klaar met deze saab.

MVG
Niels

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » ma 14 apr, 2014 21:56

mooi dat het is opgelost! Waar zat nu het probleem?

Niels mobers
Donateur
Donateur

Bericht door Niels mobers » di 15 apr, 2014 20:13

Dat de aandrijfassen te diep in de bakklos zaten, verkeerde aandrijfas-bak combinatie.
Door de juiste aandrijfas bij deze bak te monteren is het dus opgelost.
De juiste aandrijfas ging wel gecombineerd met nieuwer model lagerhuis en remmen.
Maar ja, dan zijn die ook weer wat moderner...

Plaats reactie