Koppelingleiding vervangen

1967-1984
Plaats reactie
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Koppelingleiding vervangen

Bericht door redmervand » zo 17 nov, 2013 15:52

Tijdens de afgelopen Viking zijn we stil komen te staan met een leeg reservoir waardoor we geen koppeling meer hadden en op dat moment niet voor- of achteruit konden. (naderhand wel tips gekregen om zonder koppeling toch te kunnen rijden en schakelen)

De lekkage komt (grotendeels) van de verbinding tussen flexibele slang naar harde slang tussen hoofdcilinder en hulpcilinder, die dus eerst maar vervangen
Ik heb nu een nieuwe leiding maar die moet er dus tussen...

Dus ik heb wat vragen :oops: ;
- kan ik de ontluchtingsplug er uit halen, en dichtstoppen, zodat ik beter bij de bevestiging van de leiding kan (op de koppeling dus)
- moet ik met een slangenklem de aanvoer vanuit het reservoir stoppen, om knoeien tegen te gaan als de leiding er af is, of stroomt het niet zomaar door de hoofdcilinder? :-S+

Ontluchten wilde ik gaan doen middels de techniek met de injectiespuit en slangetje

Overige tips zijn ook welkom uiteraard!

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Koppelingleiding vervangen

Bericht door gertram » zo 17 nov, 2013 20:48

Om knoeien te voorkomen kun je het beste eerst het systeem leegmaken.
Eerst met het pedaal en daarna opzuigen via de ontluchtingsnippel. Dat kan ook met je injectiespuit.
Ontluchtingsnippel kun je er daarna uithalen.

Met een slangklem knijp je je slang kapot. Twee afgeronde blokjes hout met een lijmklem op de slang werkt al beter maar als het systeem leeg is zou ik de moeite niet nemen.
Wel oppassen waar het naar beneden drupt en opruimen. Daarna met veel water doorspoelen.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 17 nov, 2013 22:36

Ok, ik was inderdaad al bang dat ik dan een leiding kapot zou knijpen, niet doen dus...
Kan ik de leiding niet losmaken van de hulpcilinder en vervolgens alles er uit pompen in een opvangbak?

Komende zaterdag maar eens aan de slag

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 17 nov, 2013 23:43

Dat is wordt nog steeds knoeien.

Draai de ontluchtingsnippel een kwart slag los met een ringsleutel.
Slang op de ontluchtingsnippel in een opvangbak.
Met een steeksleutel nippel wat verder los draaien.
Met pedaal pompen tot de druk weg / reservoir leeg is.
Ingedrukte injectiespuit op het slangetje en de rest er uit zuigen.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 18 nov, 2013 21:54

Dank Gertram!
Dat is een goede tip, ga ik zaterdag uitvoeren! :D

Westef
Geregistreerd lid

Bericht door Westef » di 19 nov, 2013 11:12

De ontluchtingsnippel is moeilijk bereikbaar met een ringsleutel, een holle pijpsleutel is mijn ervaring het gemakkelijkst. Deze schuif je dan over het slangetje, en het andere einde een grote injectiespuit. Je trekt hem dan eerst behoorlijk leeg. E.e.a. is ook een goed hulpmiddel bij het ontluchten. Succes

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 23 nov, 2013 18:47

Nou het heeft me een hele dag gekost zo'n beetje, maar hij zit er in! Hurray! :D

Nog wel wat moeite gehad met de verbinding op de hoofdcilinder, maar ook die ging los!
Afbeelding

Heb de oude slang er voor verzaagd zodat ik met een ringsleutel aan de gang kon
Afbeelding

Toch best trots nu ie er in zit en ontlucht is (ging niet helemaal van een leien dakje) en ook werkt! :)
Afbeelding

Dank voor de tips in ieder geval!

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » za 23 nov, 2013 20:26

Mooi dat het gelukt is , voor dit soort klusjes kun je het beste een leidingsleutel gebruiken .

Plaats reactie