'Schakelhuis' verwijderen

1967-1984
Plaats reactie
frans bouwer
Geregistreerd lid

'Schakelhuis' verwijderen

Bericht door frans bouwer » wo 10 mei, 2006 22:07

Hallo Forum,

Ik heb een begin gemaakt met het demonteren van het schakelhuis van mijn 99. De console heb ik verwijderd en nu ben ik gestuit op drie vreemd gevormde 'moeren' die volgens het werkplaatshandboek alleen zijn te verwijderen met Saab gereedschap 87 90 370. Wie kan mij vertellen waar ik zo'n gereedschapje kan vinden? Het lijkt erop dat er geen andere manieren zijn om het schakelhuis los te krijgen. Ik heb het schakelhuis nodig voor mijn andere 99. Vandaar deze actie.

met groeten,

Franz Bauer

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 10 mei, 2006 22:17

Er zijn idd speciale dopjes, die precies passen op de driehoekige moertjes... Je vindt ze bij de betere materialenzaak.

Je kunt ook met een stevige schroevendraaier en een goed gemikte tik van een hamer op een vd puntjes het net een slagje geven dat het los komt.... beetje wd-40 en beetje geluk moeten de klus zonder tool wel klaren. Bij mij wel in ieder geval 8)

Mooie kans om de originele moertjes te vervangen door gewone, is't de volgende keer ook weer wat eenvoudiger! :twisted:

succes!

daan

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 10 mei, 2006 23:18

:idea: Gewoon een grote platte schroevendraaier in het "tonnetje" en een van de uitsparingen van de moer en met flink wat kracht heb ik ze altijd nog kunnen lossen/vastzetten zonder iets te beschadigen.
Cornell :O:

richard
Geregistreerd lid

moertjes

Bericht door richard » do 11 mei, 2006 9:55

Ik heb met de flex een dop van pisbakkenstaal passend gemaakt. Drie hoejes eruit en de onderste rand (minder diep) eraf geflext, werkt al jaren erg goed.

Richard

frans bouwer
Geregistreerd lid

Schakelhuis en irritante moertjes

Bericht door frans bouwer » do 11 mei, 2006 21:30

Heren Saabdoktoren,

Hartelijk bedankt voor de nuttige tips. Kan ik weer verder!

Franz Bauer

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » vr 12 mei, 2006 0:04

Ik heb net als Richard bij een (Gamma) dop 12 3 vlakjes weggeslepen. Werkt perfect en snel. Eventueel als de moeren erg vast zitten een tik met drijver en hamer om de moer op gang te helpen.

Succes,

Rob

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 12 mei, 2006 7:53

Daan had het over het vervangen van de originele moertjes tegen gewone.
Dat is een id, maar tevens verwijder je daarmee de enige anti-diefstal beveiliging als de overlaat al in je auto is :roll: ...
Cornell :O:

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » wo 17 mei, 2006 23:47

Ik overweg ook om de speciale moeren tijdelijk te vervangen door gewone, Maakt het met afstellen wel makkelijker. Als alles goed staat kunnen de special moeren er wel weer op.

Plaats reactie