BDP-sensor trionic
-
brinky
- Donateur

BDP-sensor trionic
Weet iemand of de BDP-sensor van een trionic saab een hall of vr sensor is?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Re: BDP-sensor trionic
Pagina 158 staat een beschrijving over de werking van hall en VR
.
http://trionic.mobixs.eu/t5suite2/T5Sui ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;\
http://trionic.mobixs.eu/t5suite2/T5Sui ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;\
Crankshaft position sensor
Trionic T5.2 uses a different crankshaft position sensor than Trionic T5.5.
The early (T5.2) models use a HALL effect sensor while the later models (T5.5) uses a variable
reluctance sensor.
The HALL effect sensor produces a square wave output while the VR type produces a sine wave
output as shown in the picture below. The VR type output voltage is converted by T5.5 by using the
LM1815. This results in a similar output as the HALL effect sensor. T5 has 62 pulses per engine
rotation from which 2 teeth are missing at 117° BTDC on cylinder 1 to determine TDC. The crankshaft
sensor signal is applied to pinnumber 41 on the ECU. This sensor also supplies the ECU with engine
speed information. The amount of pulses per second indicates how many rpm the engine is making.
The crankshaft signal is applied to pinnumber 41 on the ECU. The RPM signal is applied to pin 5
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Mmm ... link naar het verkeerde docje.
Hier is de goede: http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf
pagina 41 & 152 als je de paginanummering onderaan aanhoudt.
Hier is de goede: http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf
pagina 41 & 152 als je de paginanummering onderaan aanhoudt.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Zou het mogelijk zijn om de LM1815 in een T5.5 te bypassen zodat je een Hall-effect BDP-sensorsignaal rechtstreeks kan gebruiken in een T5.5?Dilemma schreef:The HALL effect sensor produces a square wave output while the VR type produces a sine wave output as shown in the picture below. The VR type output voltage is converted by T5.5 by using the LM1815. This results in a similar output as the HALL effect sensor
[edit]Dus LM1815 verwijderen en pin 3 doorverbinden met pin 12? Er komt toch gewoon een 5V-blokgolf van pin 12 bij de LM1815?
Dan kan je een Classic 900 met T5.5 uitrusten. Waarschijnlijk dat de shutterschijf voor de hall-BDP-sensor dan nog aangepast moet worden, maar dat lijkt me niet zo heel moeilijk, iig minder moeilijk dan een VR-sensor en T5.5 te monteren op een B202-blok...
-
9000-95
- Donateur

denk dat je de lm1815 niet eens hoeft te bypassen, die slikt het hall signaal wel.
Er staat mij alleen iets van bij dat een 5.2 een ander aantal pulsen per omwenteling heeft (dus tandjes) dan een 5.5, wat aanpassen wel lastig zou maken. Maar helemaal zeker weet ik dat ook niet.
Er staat mij alleen iets van bij dat een 5.2 een ander aantal pulsen per omwenteling heeft (dus tandjes) dan een 5.5, wat aanpassen wel lastig zou maken. Maar helemaal zeker weet ik dat ook niet.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

een 5.2 heeft maar 3 tanden op de BDP-schijf zitten dus volgens mij maar 3 pulsen. Vandaar mijn opmerking dat als je een 5.5 wilt gebruiken met een hall-sensor die achter de krukaspoelie gemonteerd wordt, je een andere schijf moet laten maken met 62 tanden
-
bennie
- Geregistreerd lid
Zou wel kunnen werken....hou er wel rekening dat T5.5 software het 60 om 2 signaal nodig heeft voor, adaptie, ontsteking, inspuiting, klop detectie, ect. Je zult veel moeten aanpassen in de software/code om het goed aan het werken te krijgen!RoccoH schreef:
Zou het mogelijk zijn om de LM1815 in een T5.5 te bypassen zodat je een Hall-effect BDP-sensorsignaal rechtstreeks kan gebruiken in een T5.5?
[edit]Dus LM1815 verwijderen en pin 3 doorverbinden met pin 12? Er komt toch gewoon een 5V-blokgolf van pin 12 bij de LM1815?
Dan kan je een Classic 900 met T5.5 uitrusten. Waarschijnlijk dat de shutterschijf voor de hall-BDP-sensor dan nog aangepast moet worden, maar dat lijkt me niet zo heel moeilijk, iig minder moeilijk dan een VR-sensor en T5.5 te monteren op een B202-blok...
Triggerwiel en sensor plaatsen is wel goed te doen, tenzij je de airco wilt behouden maar heb diverse 900 classics gezien waar T5.5 is ingebouwd en de airco ook gewoon nog werkt!
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Daarom is mijn voorstel dus ook om een aangepast triggerwiel te gebruiken met 60 om 2 tanden. Even 1x rekenen/kijken hoe de tandjes moeten zitten ten opzichte van de boutgaatjes en dan op tekening zetten en laten maken, hoef je daarna niks meer in de software aan te passen en kan je op een classic 900 gewoon een standaard T5.5 gebruiken in combinatie met de standaard 16-injectie 900 classic BDP-sensor en aangepast triggerwiel.bennie schreef:....hou er wel rekening dat T5.5 software het 60 om 2 signaal nodig heeft voor, adaptie, ontsteking, inspuiting, klop detectie, ect. Je zult veel moeten aanpassen in de software/code om het goed aan het werken te krijgen!
...
Ideetje voor het assortiment van Saabsport.nl?

(maar dan eentje met 60 om 2 tanden).
-
bennie
- Geregistreerd lid
Aha zo bedoel je! Wordt erg lastig om dit goed te krijgen denk ik zo. De tanden moet dezelfde hoogte hebben tot de VR sensor, een klein verschil, bvb een slag of hoogte verschil tussen 2 tanden van 0,5 mm geeft al problemen!!
-
ivo 71
- In memoriam †
Lasersnijden? En de CNC van de machine heel goed programmeren.
Ivo
Ivo
-
brinky
- Donateur

De diameter van een EZK-wiel is wel een stukje kleiner dan van een trionic-wiel... logisch gevolg is dat de gatties ook kleiner worden. Je zou moeten testen of dat ruis oplevert over de signaallijn.
Ik heb nu een bewerkt vliegwiel liggen waar ik een trionic BDP-sensor eens op wil testen... insteek is om het te gebruiken met KDFi.
Ik heb nu een bewerkt vliegwiel liggen waar ik een trionic BDP-sensor eens op wil testen... insteek is om het te gebruiken met KDFi.
-
windekind
- Donateur

Brinky schreef:Ik heb nu een bewerkt vliegwiel liggen waar ik een trionic BDP-sensor eens op wil testen... insteek is om het te gebruiken met KDFi
Ik heb mijn vliegwiel laten boren bij BS-autotune tot 60 min 2. Gaten zijn 7mm dia en 7mm diep. De missende tanden zijn niet geboord. Achteraf wel duur en het duurde hééél erg lang. Had het zelf ook wel gekund m.b.v. een papierlint met gaten. Let wel op dat ook de KdFi tussen de 90 en 110 graden voor het BDP de 2de missende tand moet hebben voor de positie van de VR-sensor. Deze tijd heeft ie nodig om te rekenen voor ontstekingtijdstip en brandstofsignaal/tijdsduur.
Als VR sensor gebruik ik een ABS sensor voor een VW, nr D14006. Speling tussen sensor en vliegwiel is 0,4mm.
Op de Adaptronic werkt dit perfect. Wel een 2-aderige kabel gebruiken met mantel, te koop bij Conrad, microfoonkabel. De Adaptronic is gevoelig voor de polariteit van de sensor, misschien de KdFi ook, dus voordat je de pennetjes vastdrukt in de stekker effe-checken.
Ik heb mijn vliegwiel laten boren bij BS-autotune tot 60 min 2. Gaten zijn 7mm dia en 7mm diep. De missende tanden zijn niet geboord. Achteraf wel duur en het duurde hééél erg lang. Had het zelf ook wel gekund m.b.v. een papierlint met gaten. Let wel op dat ook de KdFi tussen de 90 en 110 graden voor het BDP de 2de missende tand moet hebben voor de positie van de VR-sensor. Deze tijd heeft ie nodig om te rekenen voor ontstekingtijdstip en brandstofsignaal/tijdsduur.
Als VR sensor gebruik ik een ABS sensor voor een VW, nr D14006. Speling tussen sensor en vliegwiel is 0,4mm.
Op de Adaptronic werkt dit perfect. Wel een 2-aderige kabel gebruiken met mantel, te koop bij Conrad, microfoonkabel. De Adaptronic is gevoelig voor de polariteit van de sensor, misschien de KdFi ook, dus voordat je de pennetjes vastdrukt in de stekker effe-checken.