Mogelijkheden voor de 9-5 V6

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
sweetspeed
Geregistreerd lid

Mogelijkheden voor de 9-5 V6

Bericht door sweetspeed » za 19 feb, 2011 23:32

Hee luitjes,
Ik weet dat er forummers zijn met een getunede 9-5 V6
Meen dat Nordic of Maptun iets voor deze motor heeft, weet iemand wat dat kost ?
Vroeg me af of er ook betaalbaardere oplossingen zijn, zoals G-ice voor de 4-pitters doet.
Mijn 9-5 heeft er al 2 ton opzitten dus het moet niet meer de hoofdprijs gaan kosten en ik vraag me ook af wat de effecten op de turbo zijn, er zijn voor de V6 twee verschillende turbo's gebruikt (oude neus tot 11/01 en nieuwe neus hebben verschillende turbo).
Het zijn allebei turbo's die vooral in kleine diesels worden gebruikt maar dan aangepast voor benzine meen ik.

Ik rij op LPG maar met 6 injectoren mag dat geen probleem zijn :-P+

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Mogelijkheden voor de 9-5 V6

Bericht door carlsson » zo 20 feb, 2011 1:24

Uit iedere turbo-motor is wel 150-200 pk per liter te persen, eerst die gastank er uit :lol:
De tegenwoordige zit in die V6 Holden een twinscroll turbo, dat heeft ook positieve effecten, die kan gemakkelijk tot zo'n 325 pk worden opgepept.
Anders kijk eens bij Opel-tuners daar zie die V6 varianten ook veel, de ECU is wel een Motronic, dat is weer wat anders dan een ECU van de 4 pitters.
Misschien kun je wat aan het uitlaatsysteem verbeteren, aan de intercooler en de luchtfilter, daar zijn altijd wat verloren pk's te vinden.
Nordic tuning, die tuner heeft helaas een vertegenwoordiger in Nederland die zich niet met moderne Saab's bezig houdt, een vreemde keuze. Ook schijnt de communicatie met die Zweden heel stroef te verlopen, wat die Nordic-zaak is pas opgesplits omdat ze teveel geld hadden ingezet op de zeer onrustige Bio-Ethanol markt. Nu schijnt de zoon Kalle het benzine gebeuren te bestieren.
Voor Maptun schijn je ook in Houthalen-Helchteren bij Toni van A&P Cars terecht te kunnen, misschien heeft die nog wat tips.
Betaalbaar is niet het eerste vereiste, het gaat om de betrouwbaarheid, aan een kreupel werkpaard heb je niets :lol:
Op het forum zijn wel eens advertenties, een forumrunner Krukas heeft vaker wat leuke V6 spullen te koop.

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » zo 20 feb, 2011 2:39

Dus je gaat hem toch maar houden, sweetspeed?

Ivo

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 20 feb, 2011 2:58

De mogelijkheden voor de B308E zijn beperkter omdat er geen wastegate is waarmee de turbodruk geregeld kan worden.

Jack77
Geregistreerd lid

Bericht door Jack77 » zo 20 feb, 2011 3:07

is er dan geen mogelijkheid voor om ook dat een FPT te maken dan? lijkt me stug.....

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 20 feb, 2011 3:37

Het is stug. :wink:

Andere turbo monteren die wél een wastegate heeft is een mogelijkheid. Dit heeft behoorlijk wat voeten in aarde omdat het turbinehuis en uitlaatspruitstuk uit één stuk gemaakt zijn. Ik heb het vermoeden dat de topicstarter niet gaat investeren in custom uitlaatspruitstukken en andere turbo's.

Afbeelding

Jack77
Geregistreerd lid

Bericht door Jack77 » zo 20 feb, 2011 3:54

weer wat geleerd, wat een ellende hoe durven ze dat nu weer te doen :P

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 20 feb, 2011 4:01

valt je hier ook nog iets anders op jack?

kijk eens goed op hoeveel cilinders de turbo zit!

Jack77
Geregistreerd lid

Bericht door Jack77 » zo 20 feb, 2011 4:16

zo'n technisch oog heb ik nu ook weer niet tanisha ;)

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 20 feb, 2011 10:45

ik zal het verklappen de turbo wordt maar aan gedreven door 3 van de 6 cilinders

Jack77
Geregistreerd lid

Bericht door Jack77 » zo 20 feb, 2011 14:08

das ook niet fijn

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 20 feb, 2011 14:20

oftewel die turbo doet niet gek veel en zit er meer op dat de alle motoren een turbo hadden! :wink:

als je even op het opel forum gaat neuzen zie je dat de pk's ook zonder turbo gehaald kunnen worden :roll:

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » zo 20 feb, 2011 15:00

tijd voor wat nadenken en een saab v6 biturbo!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 20 feb, 2011 15:15

Dacht ik ook, maar het is de vraag of dat allemaal nog in het motorruim past en dat kost ook een aardige cent :lol:
Niets is onmogelijk, kijk maar eens op http://www.autoweek.nl" onclick="window.open(this.href);return false; daar staat nu rijverslagje van een AR bi-motor, twee V6 motoren, waarvan een achter in 8)
Een knaap staaltje van hi-tech knutselen en met een RDW keuring.

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » zo 20 feb, 2011 21:49

Yep Ivo, ziet er naar uit dat ik hem nog even blijf rijden, Peter Heijnes was lovend over de staat van de auto dus al het werk (en geld) is niet voor niks geweest. Anderzijds..als ik een deal kan maken een hele mooie 9K Aero of een Kappa Coupe 20v Turbo met Poltrona-pakket kan het er zomaar heel anders uitzien.
Maar ik was inderdaad niet van plan om kapitalen aan wat extra paarden uit te geven.....
Heb nooit kunnen wennen aan het geblaas+gesis+gefluit van mijn 9-3 met BSR tuning en andere dumpvalve + open filter. Al ging ie wel heel hard (al is wielspin in zijn 4e versnelling op een natte snelweg niet echt handig)

Heb zelf ook nooit zo bergepen wat het idee is achter zo'n semi-turbo maar gezegd moet worden, koppel heeft die V6 wel hoor.

Plaats reactie