rem-upgrade Saab 9-3 cabrio BSR stage 3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Wim Kasten
Geregistreerd lid

rem-upgrade Saab 9-3 cabrio BSR stage 3

Bericht door Wim Kasten » za 15 jan, 2011 13:18

Beste Mensen,

zoals een aantal van jullie weet, heb ik een 9-3 Cabrio uit 2000, BSR- stage 3.
Sta nu op het punt om
- of verder te gaan naar 300 pk of
- eerst te gaan investeren in remmerij en wegligging.

Gaat er mij nu niet om wat verstandig is om eerst te doen, maar als ik eea op een rijtje heb gezet, kan ik een besluit nemen.

Ben me eens gaan oriënteren op rem-upgrades en kwam deze tegen bij

J en D van den Bosch:

http://www.jendvandenbosch.nl/saab-onde ... -18velgen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit wat?
Mijn type staat er niet bij, maar ben er niet zo goed van op de hoogte
wat over en weer per type wel kan...
Lees het graag.

Bedankt vast!
Wim :)

Maarten
Lid van verdienste

Re: rem-upgrade

Bericht door Maarten » za 15 jan, 2011 13:50

Gaat niet passen. Is waarschijnlijk deze set.

Voor jouw 9-3 moet je kijken naar de 308mm remmen van een 9-3 Viggen of een 9-5 Aero tot en met modeljaar 2001.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 15 jan, 2011 16:10

Bij J&D staat dat het voor een 9.3 Sport is, de Turbo X V6 heeft n.l. standaard 345 mm voor, achter blijft het bij 292 mm geventileerd die je vaker op de Aero ziet en alle V6 types. Bij die 345 mm moet er dan 18 inch lichtmetaal op anders loopt het aan.
Je moet anders eens bij ATE kijken of een Duitse Opel tuner als Steinmetz of Irmscher.
Voor 300 pk is 308 mm idd nog wat te klein want zo'n cabrio is weer wat zwaarder.
De 9.3 Viggen had ook ATE voorremmen wel met groeven voor de afvoer van warme lucht bij de remblokken, type ATE Powerdisc.

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » zo 16 jan, 2011 12:34

Je kunt eens op zoek gaan naar twee sets caliper brackets van de Aero modellen. De klauwen zijn identiek maar de bevestigingssteunen plaatsen de klauw verder van het hart af waardoor er een grotere schijf gemonteerd kan worden.

Als je die brackets hebt ( ik dacht van 9-3 of 9-5 Aero) dan kun grotere schijven en bijpassende blokken monteren. Er is hier voldoende discussie gevoerd over EBC, Zimmermann en ds2500 schijven/remblokken.

Dan nog wat nieuwe remvloeistof, Goodridge staalomwonden remleidingen en je bent " good to go".

Je hoeft overigens maar een van die twee sets caliper brackets te monteren, die tweede set kun je aan mij doorverpatsen ;-)
Ik ben een tijdje geleden eens op zoek geweest maar heb niets gevonden. Ze zijn nogal eens hufterig duur...

Succes!

Martin

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » zo 16 jan, 2011 13:11

Afbeelding
For the ultimate stopping power, 4-piston AP Racing brake calipers and 330mm grooved discs.
kost wat maar dan heb je ook wat ;) klik

of deze:
http://www.partsforsaabs.com/default.php?cPath=52_527" onclick="window.open(this.href);return false;

of nog duurder: http://www.maptun.com/shopCategory.php? ... 19&cg2=863" onclick="window.open(this.href);return false;

Wim Kasten
Geregistreerd lid

Bericht door Wim Kasten » zo 16 jan, 2011 14:00

dank jullie wel voor alle adviezen zo ver.....
Wim :D

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 16 jan, 2011 14:12

Mijn 9-5 heeft standaard ook al de Aero remmerij, bij de 9-5 zitten er dan ook geventileerde schijven achterop. Ik heb het geheel voorzien van Goodridge stalen remleidingen, Motul remolie en voorop Brembo schijven met Ferodo DS2500 blokken. De pedaal is lekker hard en remmen doet ie een stuk beter dan voorheen. Alleen staat deze combinatie van schijf en blok er om bekend dat ze piepen wanneer je bijna stilstaat, dat is dan het enige nadeel dat ik er bij heb.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 17 jan, 2011 21:53

Je kan niet zomaar een schijf combineren met een blok. De ferodo ds performance doet het niet op alle schijven. Bijvoorbeeld op de "gelochte" Zimmermann , geen goede combinatie.
Hieronder een tabel met aanbevolen combinaties:
Afbeelding

En hieronder nog een filmpje die laat zien dat je niet moet rotzooien met goedkope en/of onbekende merken remblokken:

http://www.proved-highquality-brakepads ... raftprobe/" onclick="window.open(this.href);return false;

Powertje
Geregistreerd lid

Bericht door Powertje » ma 17 jan, 2011 23:28

Ik zou ook absoluut niet adviseren om Brembo te combineren met DS2500! Daar kunnen ze namelijk niet tegen, gaan ze van krom en kans op haar scheurtjes! :wow:

Standaard remmerij upgraden met zaken die in "saab's" huis beschikbaar zijn is heel goed te doen.
Schijven van DBA of Tarox erop en dan wel Ferodo DS2500's remblokken monteren... helemaal goed en niet krom te krijgen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 17 jan, 2011 23:51

Jij hebt een ervaring die je nu doortrekt naar een algemeen geldende conclusie? Zijn genoeg Saabjes met deze combi die er prima vanaf komen. Het hangt ook van je gebruik af. Tuurlijk, die Tar-Ox schijven zijn beter, maar daar staan ook de hogere kosten tegenover. Met mijn gebruik is het dat niet waard.

Zoek voor de grap op UK Saabs eens naar deze combi, daar zijn ze er lyrisch over. En Engelsen staan ook bekend om hun track days. Ook NeoBrothers was er positief over.

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » di 18 jan, 2011 0:26

Ik heb gekozen voor 308mm Tar Ox geventileerde schijven aan de voorzijde met Ferodo brake pads, en originele geventileerde Viggen remschijven aan de achterzijde.

Afbeelding
(Nieuwe onderdelen)

Afbeelding
(De rechterachterzijde)

Afbeelding
(Rechtervoorzijde)

Afbeelding
(Resultaat, veel betere remrespons & -kracht, loopt niet warm, iets meer geluid bij het remmen)

Rubberen remslangen moeten nog vervangen worden door Goodridge exemplaren, remvloeistof verversing met Motul.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 18 jan, 2011 2:10

Ziet er netjes, wanneer de nieuwe schijven binnen de oorspronkelijk stalen beschermkappen blijven kun je een hoop extra werk besparen :wink:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 18 jan, 2011 19:35

Ik heb laatst voor mijn 9-3 gekozen voor EBC USR schijven met EBC redstuff blokken en goodridge slangen. Ben ik ook zeer over te spreken!

Afbeelding

Lijkt 't wel of je gedoseerd een anker uit kunt gooien :mrgreen: en faden...? ho maar...

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » wo 19 jan, 2011 0:01

Krijg je EBC Redstuf niet aan het faden :lol: ? Dan rem je niet hard genoeg :wink:
EBC is echt rommel sorry dat ik het zeg! Ferodo remt zoveel beter!!! Daar kom je echter pas acher als je die EBC verwisseld en die Ferodo's DS2500 er op zet :wink:

Een simpele rem upgrade, voor huis tuin en keuken gebruik en niet te duur deze combo:
- Ferodo DS2500 Blokken
- OEM Brembo 308mm schijven
- Goodridge remslangen
- Motul RBF600 Droog kookpunt: 312 graden nat kookpunt 216 graden

Als je nog wat harder wil remmen, zonder dat je kromme schijven krijgt deze combo:
- Ferodo DS2500 Blokken
- Tarox geventileerd en gegroeft 308mm schijven
- Goodridge remslangen
- Motul RBF600 Droog kookpunt: 312 graden nat kookpunt 216 graden

evo schreef:Ik heb laatst voor mijn 9-3 gekozen voor EBC USR schijven met EBC redstuff blokken en goodridge slangen. Ben ik ook zeer over te spreken!

Afbeelding

Lijkt 't wel of je gedoseerd een anker uit kunt gooien :mrgreen: en faden...? ho maar...

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 19 jan, 2011 0:37

EBC is ook op mijn dayly driver cabrio prima bevallen, prijs kwaliteit is prima in orde vind ik!

Die andere zooi is vast ook héél leuk hoor, op het circuit :-P+

Plaats reactie