Allerleukste Dilemma, waarom heb je toch zo je best gedaan op al die mooie uitdagingen. Ik kan niet kiezen en spring naar gelang mijn zin en enthousiasme van de ene Suite naar de andere.
Je nieuwste uitdaging is nog niet af, maar toch lijkt het me érg leuk om daar wat mee te stoeien. Hopelijk zijn er (naar verloop van tijd) meer mensen die dat erg leuk lijkt, want alleen is ook maar zo alleen!
Ik heb een start gemaakt, een 2-tal T8 ECU's zijn op boot op weg naar mijn huis (een biopower ECU en een "gewone" T8 ECU).
Een goedkope manier om met de ECU's te communiceren heb ik ook al gevonden, al lijkt dat niet de makkelijkste manier.
Maar voor iedereen die wil leren en proberen en iemand kent die beregoed kan solderen... de oplossing!
Voor iedereen die mee wil testen hoop ik zsm de mogelijkheid te creëren om een leen ECU te gebruiken en om die te flashen.
Let wel, niet om snel een gratis stage 1 te scoren, om te leren en proberen!
Ik heb hier vast wat info verzameld:
De volgende pinnetjes zijn interessant:
Power (line +30)
Pins:
3(А), 20(А)
Power (line +15)
Pins:
2(А), 19(А)
Power ground
Pins:
47(A), 57(A), 60(A), 63(A)
![]()
Als we nu de ECU van binnen gaan bekijken heb ik het volgende gevonden:
![]()
Dit alles ten doel om je originele ECU uit te kunnen lezen, want er zit nog een "klein" probleem in T8 suite.En nu gaan we kijken of we verbinding kunnen maken met de ECU:
Open maken door de lijm zachter te maken:
Op de ECU zitten net als bij T5 en T7 verbindingen, rechthoekige pads:
Vergis je niet in het plaatje, ze zijn héél klein.
Hier zie je een BDM adapter aangesloten op de pads:
Met de volgende aanwijzingen van seb die het voor elkaar kreeg:
As you see interesting soldering pads are rightside of flash memory AMD29BL802-C-B. These are BDM contacts.
(You don't nee this OptiCal adapter..)
Pad numbers are:
10 - 9
8 - 7
6 - 5
4 - 3
2 - 1
I've used simple BDM adapter from ebay, possibly some Pemicro clone, and the same algorithm posted by Turbo_Lover.
Program for flashing PROG32Z.
Now important part. Pad9 in T8 gives only 3,3V for BDM adapter and that's not enough, you need 5V for erasing flash.
(you can only read but not erase and write with 3,3V).
So...I disconnected pad9 and gave separate +5V to BDM adapter. You can use 12V supply (what powers T8) and add 5V stabilizer (very simple LM317-based for example, 12V->5V) for powering this wire that suppose to go to pad9.
As pads on T8 board ase so close together, we cannot use the same "pin strip" like T5 or T7. I used ribbon cable
soldered directly to pads.
As you see in picture two wires are going "away" These are Ground and +5V. I've used separate 5V supply for that.
(...by the way, this "supply" was Trionic5 at this time )
Then little cut to BDM adapter as we don't need 3,3V from T8:
Power consumption from 12V line is 135mA (read/write) and 200mA (erase). I guess we need stabilized power supply for at least 300mA for powering T8.
5V voltage stabilizer L7805 costs under $1 so nothing expencive here. Capacitors 1...10uF and 25+ volts.
Just to remember: do not feed this 5V to ECU-s pin9 or you'll fry your L7805 and/or possibly ECU itself!
If everything's right then L7805 warms up to ~50C degrees. No need for additional cooling.
Read time - 1min 35sec
Write time - 2min 14sec
Erase time - 10...20sec
Je kunt je software nog niet "omnummeren" naar een andere Saab.
Je moet dus je originele software uitlezen, tunen en terugflashen.
Een andere mogelijkheid is: een bestaande ECU tunen en met Tech-II aanmelden.
Aangezien ik niet denk dat Z-O staat te springen dit voor mij te doen gaat het dus uitlezen, tunen, flashen worden...
Nu naar het leukste gedeelte: tunen!
Ik heb kijk en vergelijk gedaan, en gezien welke maps er aangepast zijn. Ik heb een beetje proberen te bedenken wat wat doet, en waarom het aangepast is.Hier 2 linkjes naar bestanden die ik van een tuners site heb afgetrokken:
T8 origineel bestand
T8 aangepast bestand
Helaas weet ik (nog) niet van wie de bestanden afkomen en dus niet of het een goede tune is.
Wat ik wel weet is dat er 340 Nm gevraagd wordt, dat sluit dus H*rsch uit.
Tot zover mijn eerste monoloog, hopelijk heb je er iets aan!
Gr Gijs